kpb

Filmy Wszech Czasów: Ojciec chrzestny - pokaz specjalny trylogii

OJCIEC CHRZESTNY
(reż. Francis Ford Coppola)

pokaz specjalny trylogii w ramach cyklu
Filmy Wszech Czasów
2-4 grudnia 2022, godz. 18.00
Kino Pod Baranami

 


Obsypana nagrodami trylogia Ojciec chrzestny w reżyserii Francisa Forda Coppoli to kolejne znakomite amerykańskie filmy, prezentowane w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Seanse wszystkich części opowieści o losach rodu Corleone zaprezentujemy od 2 do 4 grudnia, a poprzedzą je wykłady, które wygłosi filmoznawca Michał Lesiak.


Imponująca obsada, zapadająca w pamięć muzyka Nino Roty, niezapomniane cytaty i motywy - głowa konia, ryba zawinięta w kamizelkę kuloodporną, rozsypane pomarańcze…  Ojciec chrzestny - legendarny film Francisa Forda Coppoli obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. Z tej okazji opowieść o gangsterskim imperium rodziny Corleone powraca na nasz ekran w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Oprócz najbardziej znanej części pierwszej, zaprezentowane zostaną również późniejsze kontynuacje sagi: Ojciec chrzestny II (1974) i Ojciec chrzestny III (wersja reżyserska) (1990).


Legenda głosi, że Francis Ford Coppola początkowo niechętnie odnosił się do pomysłu ekranizacji książki Mario Puzo, obawiając się, że może stać się ona gloryfikacją mafii i przemocy. Twórca Rozmowy nie był też pierwszym wyborem studia Paramount, które proponowało realizację filmu m.in. Sergio Leone i Peterowi Bogdanovichowi. Nakręcony ostatecznie przez Coppolę w 1972 roku Ojciec chrzestny, wyróżniony trzema Oscarami i czytany często jako metaforyczna opowieść o amerykańskim kapitalizmie, stał się jednym z najsłynniejszych filmów w historii kina. O zawroty głowy przyprawia mieniąca się od gwiazd obsada, w której znaleźli się m.in.: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall, Diane Keaton i John Cazale.


Opowieść o rodzinie Corleone szybko doczekała się kontynuacji. Ojciec chrzestny II z 1974 roku składa się z dwóch, przeplatających się ze sobą historii ukazujących młodość Vita (Robert De Niro - Oscar dla najlepszego aktora drugoplanowego) i rozpadające się imperium Michaela (Al Pacino). Zrealizowany znacznie później, bo w 1990 roku Ojciec chrzestny III, podzielił widzów i krytyków, jednak mimo to otrzymał siedem oscarowych nominacji, w tym za najlepszy film. Film zostanie wyświetlony w wersji reżyserskiej (The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone).


Wykłady przed projekcjami filmów z trylogii Ojciec chrzestny wygłosi Michał Lesiak - absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, wykładowca w Krakowskiej Szkole Filmowej, współzałożyciel i redaktor Czasopisma EKRANy oraz podcastu Ścieżka dźwiękowa. Autor publikacji historyczno-filmowych, skoncentrowanych zwłaszcza na kinie gatunków oraz kinematografii amerykańskiej.


Pierwsza część trylogii zostanie zaprezentowana w wersji odrestaurowanej cyfrowo. Trzecią część wyświetlimy w wersji montażowej przygotowanej przez Francisa Forda Coppolę: z odrestaurowanym cyfrowo obrazem i dźwiękiem oraz nowym początkiem i zakończeniem.

 

PROGRAM:

piątek, 2 grudnia 2022, godz. 18.00
OJCIEC CHRZESTNY | THE GODFATHER
(Francis Ford Coppola) US 1972, 175’

sobota, 3 grudnia 2022, godz. 18.00
OJCIEC CHRZESTNY II | THE GODFATHER: PART II
(Francis Ford Coppola) US 1974, 220’
 
niedziela, 4 grudnia 2022, godz. 18.00
OJCIEC CHRZESTNY III (wersja reżyserska)
| THE GODFATHER CODA: THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE
(Francis Ford Coppola) US 1990, 158’


BILETY: 
30 zł (normalny)
25 zł (ulgowy/senior)
23 zł (Klub Przyjaciół Kina Pod Baranami)



O FILMACH:

OJCIEC CHRZESTNY | THE GODFATHER
(Francis Ford Coppola) US 1972, 175’

Oscary 1973 - wygrana: Najlepszy film (Albert S. Ruddy), Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Marlon Brando), Najlepszy scenariusz adaptowany (Francis Ford Coppola, Mario Puzo)
Oscary 1973 - nominacje: Najlepszy aktor drugoplanowy (James Caan), Najlepszy aktor drugoplanowy (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (Robert Duvall), Najlepszy reżyser Francis (Ford Coppola), Najlepsze kostiumy (Anna Hill Johnstone), Najlepszy dźwięk (Charles Grenzbach, Christopher Newman, Richard Portman), Najlepszy montaż (Peter Zinner, William Reynolds)
Złote Globy 1973 - wygrana: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Marlon Brando), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka (Nino Rota)
Złote Globy 1973 - nominacje: Najlepszy aktor w dramacie (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (James Caan)
BAFTA 1973 - wygrana: Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmową (Nino Rota)
BAFTA 1973 - nominacje: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Marlon Brando), Najlepszy aktor drugoplanowy (Robert Duvall), Najlepsze kostiumy (Anna Hill Johnstone), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Al Pacino)


Jest rok 1945, II wojna światowa właśnie się skończyła. Don Vito Corleone jest głową jednej z pięciu rodzin nowojorskiej mafii i sprawuje swoje rządy żelazną ręką. Dostaje propozycję udziału w handlu narkotykami, którą odrzuca, za co wkrótce zostaje postrzelony. To staje się początkiem serii mafijnych konfliktów, w których jedną z głównych ról odegra syn Don Vito – Michael.
 

Film prezentowany w wersji odrestaurowanej cyfrowo.
 


OJCIEC CHRZESTNY II | THE GODFATHER: PART II
(Francis Ford Coppola) US 1974, 220’

Oscary 1975 - wygrana: Najlepszy film (Francis Ford Coppola, Fred Roos, Gray Frederickson), Najlepszy aktor drugoplanowy (Robert De Niro), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz adaptowany (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka oryginalna do dramatu (Carmine Coppola, Nino Rota), Najlepsza scenografia (Angelo P. Graham, Dean Tavoularis, George R. Nelson)
Oscary 1975 - nominacje: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (Michael V. Gazzo), Najlepszy aktor drugoplanowy (Lee Strasberg), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Talia Shire), Najlepsze kostiumy (Theadora Van Runkle)
Złote Globy 1975 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Al Pacino), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka (Nino Rota), Najbardziej obiecujący nowy aktor (Lee Strasberg)
BAFTA 1976 - wygrana: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Al Pacino)
BAFTA 1976 - nominacje: Najlepszy montaż, Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmową (Nino Rota), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Robert De Niro)

 

W mistrzowskiej kontynuacji Ojca Chrzestnego widzimy historię dwóch pokoleń rodu Corleone. Reżyser przedstawia losy młodego Don Vito, zaczynając od dzieciństwa we Włoszech, po ucieczkę z Sycylii po śmierci rodziców. Druga część filmu to opowieść o Michaelu, który dzięki licznym intrygom i morderstwom zapewnia dominację klanowi Corleone. Brakuje mu jednak charyzmy ojca i mimo ambicji przywódczych nie potrafi zachować jedności rodziny.
 


OJCIEC CHRZESTNY III (wersja reżyserska)
| THE GODFATHER CODA: THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE
(Francis Ford Coppola) US 1990, 158’

Oscary 1991 - nominacje: Najlepszy film (Francis Ford Coppola), Najlepszy aktor drugoplanowy (Andy Garcia), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepsza piosenka - "Promise Me You'll Remember", wyk. Harry Connick Jr., Najlepsza scenografia (Dean Tavoularis), Najlepsze zdjęcia (Gordon Willis), Najlepszy montaż (Barry Malkin, Lisa Fruchtman, Walter Murch)
Złote Globy 1991 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Al Pacino), Najlepszy aktor drugoplanowy (Andy Garcia), Najlepszy reżyser (Francis Ford Coppola), Najlepszy scenariusz (Francis Ford Coppola, Mario Puzo), Najlepsza muzyka (Carmine Coppola), Najlepsza piosenka - "Promise Me You'll Remember", wyk. Harry Connick Jr.

 

Michael Corleone starzeje się i pragnie zerwać z mafijną tradycją, zalegalizować interesy i zostać szanowanym biznesmenem wspierającym szczytne cele. Chce także doprowadzić do ponownego zjednoczenia się rodziny. Przeszłość nie daje jednak o sobie zapomnieć. Na arenie walki o władzę staje Vincent Mancini, nieślubny syn starszego brata Michaela, Sonnyʼego.
 

Film prezentowany w wersji montażowej przygotowanej przez Francisa Forda Coppolę: z odrestaurowanym cyfrowo obrazem i dźwiękiem oraz nowym początkiem i zakończeniem.

 

ORGANIZATORZY:
Fundacja Dla Kina
Kino Pod Baranami
 

Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.

archiwum