kpb

Wkraczając w pustkę

tytuł oryginalny: Enter the Void

reżyseria: Gaspar Noé
aktorzy: Paz de la Huerta, Nathaniel Brown, Cyril Roy, Olly Alexander

czas trwania: 154 min.
produkcja: Francja/Niemcy/Włochy 2009
premiera: 2011-01-28

MFF Cannes 2009 - konkurs główny
MFF Sitges 2009 - Specjalna Nagroda Jury, najlepsze zdjęcia

 

Halucynogenny trip, film totalny, kino ery techno.

Zjawiskowy film jednego z największych prowokatorów współczesnego kina.

Jego bohaterem jest Amerykanin Oscar, diler narkotyków, który z siostrą Lindą mieszka w Tokio. Rodzeństwo łączy silna więź i traumatyczne wspomnienie wypadku z dzieciństwa. Podczas gdy Linda tańczy przy rurze w nocnym klubie, Oscar oddaje się narkotycznym wizjom, interesuje się tematyką śmierci i odrodzenia. Prawdziwy przełom następuje w dwudziestej minucie filmu, kiedy główny bohater ginie. Od tego momentu śledzimy akcję z punktu widzenia jego ducha, przenikającego ściany, krążącego nad ulicami Tokio, które w ujęciu Noégo zamienia się w mroczną metropolię grzechu i wyalienowania. Film działa na zmysły świetlnymi pulsacjami, niemal niezauważalnym montażem, hipnotycznymi jazdami kamery.


O reżyserze:

Gaspar Noé - wizjoner współczesnego kina, eksperymentujący z płynnym montażem i psychodelią, konsekwentnie przekraczający obyczajowe tabu, za każdym razem wystawia wytrzymałosc widzów na próbę. Urodził się w 1963 roku w Buenos Aires jako syn argentyńskiego malarza Luisa Felipe Noégo, dorastał w Paryżu i Nowym Jorku, kształcił się we Francji. Studiował film i filozofię, ukończył paryską École Louis-Lumière. Zaczynał od krótkometrażówek dostrzeżonych na międzynarodowych festiwalach.

Rozpoczętą w krótkometrażowym Mięsie (1991) opowieść o rzeźniku (Philippe Nahon), zmagającym się z wychowaniem upośledzonej córki, kontynuuje w wywołującym skojarzenia z Taksówkarzem Scorsesego, pełnometrażowym debiucie - Sam przeciw wszystkim (1998), gdzie bohater walczy z frustracją po utracie pracy. Filmy Noégo od poczatku wywołały szok, pokazując nieznane oblicze Francji: porażkę, agresję, destrukcję. Kolejny film Noégo Nieodwracalne (2002) - retrochronologiczna, kilkujęciowa, zobrazowana mocnymi środkami wyrazu opowieść o zbrodni i zemście, ze sceną gwałtu na bohaterce granej przez Monikę Belucci - wywołało skrajne reakcje w Cannes.

W 2015 zrealizował film pornograficzny w 3D - Love na naszych ekranach juz od 28 sierpnia.


„Autor Nieodwracalnego, wielki prowokator kina, swój film Wkraczając w pustkę nazywa melodramatem psychodelicznym. To obraz nowoczesny, w stylu techno, który może oszołomić. Albo się go całkowicie zaakceptuje, albo z niesmakiem odrzuci. (...) Noé miesza rzeczywistość z narkotycznymi halucynacjami, zdarzenia z przeszłości z dniem dzisiejszym. Wątki się przeplatają, wszystko gna w szalonym tempie, zanurzone w wielkomiejskim zgiełku. To właśnie miasto staje się jednym z bohaterów filmu.” Barbara Hollender, Rzeczpospolita

„To rodzaj kina, w które wchodzi się na własne ryzyko - zwłaszcza zmysły gwałtownie atakuje obrazem i dźwiękiem, obezwładnia hipnotycznym montażem, szokuje dosłownoscią w pokazywaniu tego, co najbardziej cielesne, czyli seksu i śmierci (...). Takie kino opowiedziane słowami trąci efekciarstwem i metafizycznym kiczem, doświadczane na ekranie - staje się wielką filmową przygodą.” Anita Piotrowska, Tygodnik Powszechny


| Oscar and his sister live in Tokyo. Oscar survives making small drug deals, while Linda is a stripper in a nightclub. One evening, during a raid, Oscar is hit by a bullet. While he is dying, his spirit, true to his promise to his sister to never give up, refuses to leave the living world. His mind wanders while in the city and its visions become increasingly chaotic and nightmarish. Past, present and future merge in an hallucinatory maelstrom.




(Wcześniej w ramach: ENH Tournée 2011;
Letnie Tanie Kinobranie 2011, tydzień 3: Między bojaźnią a drżeniem, Letnie Tanie Kinobranie 2015,
tydzień 5: Światlo i mrok.
)