kpb

Le quattro volte

tytu³ oryginalny: Le quattro volte

re¿yseria: Michelangelo Frammartino
aktorzy: Giuseppe Fuda, Bruno Timpano, Nazareno Timpano

czas trwania: 88 min.
produkcja: W³ochy/Niemcy/Szwajcaria 2010
premiera: 2011-03-11

10. MFF Era Nowe Horyzonty - Nagroda Publiczno¶ci
Filmfest Munich 2010 - CineVision Award
Reykjavík International Film Festival 2010 - Golden Puffin Award oraz nagroda FIPRESCI
Quinzaine des Realizateurs, IFF Cannes 2010 - Europa Cinemas Label dla najlepszego europejskiego filmu
Nastro d'argento speciale - nagroda w³oskich krytyków
MFF w Bratys³awie 2010 - Grand Prix dla najlepszego filmu
Copenhagen International Documentary Film Festival 2010 - g³ówna nagroda DOX Award

Michelangelo Frammartino opowiada o wiosce w górzystej Kalabrii. By pokazaæ jej surowe piêkno wykorzystuje minimalistyczny styl, bliski Robertowi Bressonowi, czy Raymondowi Depardonowi, ale te¿ argentyñskiemu poetyckiemu naturalizmowi.

Wydaje siê, ¿e g³ównym bohaterem Le quattro volte jest stary, schorowany pasterz, który leczy siê kurzem zebranym z ko¶cielnej pod³ogi, wypijaj±c go z codzienn± porcj± wody. Ale pozbawiony dialogu film Frammartino bohaterem czyni raczej duszê, która w symbolicznym procesie reinkarnacji przemieszcza siê w czasie, zatrzymuje w ró¿nych istotach, ro¶linach czy przedmiotach. Akcja filmu rozwija siê zgodnie z naturalnym kalendarzem, wci±ga w kr±g zmian, obrzêdów, regulowanych odwiecznym cyklem. Film balansuje pomiêdzy etnograficznym dokumentem a filozoficznym esejem o relacji cz³owieka z natur±.

Michelangelo Frammartino: ¦ledzimy losy czterech postaci: pasterza, m³odej kozy, drzewa oraz kawa³ka wêgla, ale tak naprawdê bohaterem filmu jest dusza. Filmowali¶my „cia³a” tak, by wydobyæ tê wewnêtrzn± obecno¶æ. To film o powierzchni, jednak zrobiony z determinacj± i przekonaniem, ¿e kamera jest w stanie uchwyciæ kryj±c± siê pod ni± istotê. (...) Film z³o¿ony jest z prostych, niemal prymitywnych obrazów. Widz musi zdobyæ siê na wysi³ek, by odnale¼æ wszystkie elementy przedstawienia. Musi staæ siê w pewnym sensie operatorem, zaprojektowaæ swój krajobraz, albo monta¿yst±, sk³adaj±cym film w ca³o¶æ. Jego zadaniem jest dokoñczenie filmu, wziêcie za niego odpowiedzialno¶ci

O re¿yserze: Michelangelo Frammartino - urodzi³ siê w 1968 roku w Mediolanie, ale jego rodzina pochodzi z Kalabrii, górzystego regionu po³udniowych W³och, tam re¿yser umieszcza akcjê swoich filmów. Frammartino studiowa³ architekturê na mediolañskiej Politechnice. W 1992 roku zacz±³ realizowaæ filmy krótkometra¿owe, tworzy³ te¿ eksperymentalne instalacje wideo. Piêæ lat pó¼niej ukoñczy³ Milan Civic Film School filmem L’occhio e lo Spirito. W 1998 na mediolañskim Triennale pokazana zosta³a jego interaktywna instalacja FILM, bêd±ca ho³dem dla filmowej twórczo¶ci Becketta. W 2002 roku jego nakrêcony telefonem komórkowym krótki metra¿ Io non posso entrare zdoby³ nagrodê na festiwalu filmowym w Bellarii. Jego pe³nometra¿owy debiut Prezent (Il dono) zosta³ nagrodzony na kilku miêdzynarodowych festiwalach, m.in. na  Warszawskim Festiwalu Filmowym, gdzie otrzyma³ wyró¿nienie specjalne w 2004 roku. Recenzenci Prezentu zwracali uwagê na minimalistyczny styl Frammartino, który korespondowa³ z surowym kalabryjskim pejza¿em, obecnym w filmie i z oderwan± od wspó³czesno¶ci obyczajowo¶ci± regionu, czerpi±c± z ludowej mitologii. W Le quatro volte Frammartino po raz kolejny powraca do Kalabrii i stosuje podobny, paradokumentalny styl.


Tê z pozoru etnograficzn± przypowie¶æ napêdzaj± kapitalne ¶lady banalnej codzienno¶ci (psy i kozy odgrywaj± przed kamer± niemal w³asny spektakl), która bez cienia pretensjonalno¶ci odsy³a do czego¶ wiêcej. Mo¿e w³a¶nie do czystej duchowo¶ci (...). Pawe³ T. Felis, Gazeta Wyborcza

Spe³nieniem kina czystego, które ani samo siebie nie uniewa¿nia, ani nie podsuwa gotowych wytrychów, by³o w³oskie Le quattro volte Michelangelo Frammartino, gdzie obserwuj±c krz±taninê starego kalabryjskiego pasterza, nieoczekiwanie odrywamy siê od ziemi. W ogl±danej na ekranie wiosce czas jakby siê zatrzyma³, zapêtli³ w powtarzalnych cyklach natury - i tylko ¿ycie ludzkie, pozornie tak doskonale wpisane w ten rytm, skazane jest na cykl jak najbardziej pojedynczy i bezlito¶nie skoñczony. Anita Piotrowska, Tygodnik Powszechny

Film prezentowany w ramach cyklu Letnie Tanie Kinobranie 2012, tydzieñ 1: Gdzie¶ za horyzontem.

(tak¿e: ENH Tournée 2011)


ZWIASTUN (oryginalny):

Bookmark and Share