I tak nie zależy nam na muzyce
tytuł oryginalny:
We Don't Care About Music Anyway
reżyseria: Cédric Dupire, Gaspard Kuentz
czas trwania:
80 min. |
10. Era Nowe Horyzonty - najlepszy film w konkursie Filmy o Sztuce
Jeden z najoryginalniejszych muzycznych dokumentów ostatnich lat. Panorama niezależnej sceny japońskiej, od noise'u, przez industrial, laptopy, minimal, po avant-pop. Siła filmu pochodzi m.in. ze zderzeń fragmentów koncertów z ujęciami z życia codziennego. Skreczowanie na gramofonie współgra z obrazem wielkiego złomowiska, rozszerzone techniki instrumentalne na wiolonczeli - ze sklepem z zabawkami, cielesne i alikwotowe medytacje - z ruchem ulicznym. Rytm całości nadają dyskusje muzyków. Padają w nich ważne słowa: o dźwięku jako nośniku i impulsie pamięci, o przekraczaniu norm i nonkonformizmie, o mikroskopowym powiększaniu znanych odgłosów.
Reżyserzy umieszczają twórczość tokijskich muzyków na szerszym społecznym tle. Przez muzyczny pryzmat przepuszczają konfrontację idei niezależności z konsumpcyjnym charakterem życia we współczesnej metropolii. Traktują swoją muzykę jako niepokojącą i prawdziwą rzeczywistość, ukrytą pod fikcyjną powierzchnią konsumpcji. Proces wychodzenia z iluzji bogactwa i dobrobytu, nieograniczonego dostępu do dóbr i informacji odbywa się na marginesach, poza systemem. Rozczarowani outsiderzy właśnie tam szukają autentyczności.
muzyka: Sakamoto Hiromichi, Otomo Yoshihide, Yamakawa Fuyuki, L?K?O, Numb, Saidrum, Umi No Yeah !!, Kirihito
O reżyserach:
Cédric Dupire od lat łączy swoje zainteresowania muzyczne i filmowe. Reżyser urodził się w 1979 roku w Paryżu. W wieku 24 lat odbył inicjacyjną podróż muzyczną do hinduskiego Rajastanu, której efektem był jego pierwszy pełnometrażowy dokument Musafir. W 2005 roku wspólnie z Pierre-Yvesem Perezem założył firmę producencką Shai Productions, która do dziś odkrywa i promuje alternatywne multimedialne projekty, głównie związane z muzyką. Dwa lata później z Matthieu Imbert-Bouchardem nakręcił portret gwinejskiego perkusisty Fadouba Oularé z miasta Faranah. Potem zajął się alternatywną sceną japońską.
Gaspard Kuentz urodził się w 1981 roku we Francji. W 2003 roku przeprowadził się do Tokio, by studiować film w szkole Eiga Bigakko. Jego pierwsze próby reżyserskie to krótkometrażowe fabuły, m.in. Chinpira is Beatiful. I tak nie zależy nam na muzyce jest jego pełnometrażowym debiutem.
Film prezentowany w ramach cyklu Letnie Tanie Kinobranie 2012, tydzień 6: W rytmie muzyki.
(także: ENH Tournée 2011)
Z biletami z seansu lampka Umeshu - potocznie zwanego likierem śliwkowym - gratis do zamówienia.
Sakana Sushi Bar (ul. Gertrudy 7).
ZWIASTUN: