Przegląd filmów Luisa Garcíi Berlangi
PRZEGLĄD FILMÓW LUISA GARCÍI BERLANGI
wtorek - czwartek, 10 - 12 i 24 września 2013
Kino Pod Baranami zaprasza na przegląd filmów wybitnego hiszpańskiego scenarzysty i reżysera Luisa Garcíi Berlangi, twórcy niestroniącego od krytyki i groteski. W programie przeglądu znalazły się trzy niepozbawione satyry obrazy: powojennej Hiszpanii (Witaj, panie Marshall), życia na hiszpańskiej prowincji (Calabuch) i nietypowego zawodu (Kat).
Przegląd filmów Berlangi towarzyszy wystawie „Szkice z Hiszpanii. Fotografie Mariana Maurizio Abramowicza z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie” organizowanej przez Instytut Cervantesa w Krakowie i Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie. (więcej informacji o wystawie: TUTAJ)
PROGRAM:
wtorek, 10 września
19.00 WITAJ, PANIE MARSHALL | BIENVENIDO MISTER MARSHALL
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1953, 75’
środa, 11 września
19.00 CALABUCH | CALABUCH
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1956, 92’
czwartek, 12 września
19.00 KAT | EL VERDUGO
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1963, 87’
wtorek, 24 września
(pokaz w ramach cyklu Cervantes Pod Baranami)
18.45 PARYŻ-TIMBUKTU | PARÍS-TOMBUCTÚ
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1999, 107'
(uwaga: zmiana godziny seansu na 18.45!)
BILETY:
13 zł - normalny
11 zł - dla słuchaczy kursów Instytutu Cervantesa
Karnet (4 filmy): 32 zł
O FILMACH:
CALABUCH | CALABUCH
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1956, 92’
Znakomity obraz powstały w koprodukcji hiszpańsko-włoskiej. Zabawny, przyjęty entuzjastycznie i nagrodzony na MFF w Wenecji. Historia fizyka nuklearnego, który postanawia przenieść się do małej hiszpańskiej wioski Calabuch nad Morzem Śródziemnym, gdy dowiaduje się, że jego wynalazki są wykorzystywane dla celów militarnych. W roli głównej amerykański aktor Edmund Gwenn.
KAT | EL VERDUGO
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1963, 87’
Nagroda FIPRESCI w Wenecji. Amadeo jest katem tuż przed emeryturą. Ma dostać mieszkanie, dla siebie i dla córki Carmen, która właśnie wyszła za mąż za José Luisa, pracownika zakładu pogrzebowego. Przydział mieszkania jest jednak związany z wykonywaniem zawodu kata. Amadeo przekonuje więc José Luisa do zostania katem. Ich życie biegnie spokojnie do momentu, kiedy przychodzi wiadomość, że José Luis musi stracić jednego skazańca.
PARYŻ-TIMBUKTU | PARÍS-TOMBUCTÚ
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1999, 107'
Cieszący się dużym uznaniem chirurg plastyczny z Paryża (Michel Piccoli), umęczony swoją drogą przez mękę spowodowaną impotencją i wypaleniem życiowym, postanawia popełnić samobójstwo, skacząc z okna. W ostatniej chwili widok człowieka podróżującego rowerem z tabliczką Paryż - Timbuktu skłania go do zmiany decyzji i udania się w rowerową podróż do tajemniczego Timbuktu w ucieczce przed rodziną, przyjaciółmi, społecznymi konwencjami i ustabilizowanym życiem, które zaczęło być koszmarem. Trafia do śródzmiemnomorskiej miejscowości Calabuch, której mieszkańcy bez skrępowania uprawiają zdrowy seks pozbawiony hipokryzji i z otwartością przyjmują do swojej społeczności nowych przybyszów. Prowokacyjny i szalony film Luisa Garcíi Berlangi.
WITAJ PANIE MARSHALL | BIENVENIDO MISTER MARSHALL
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1953, 75’
Film obsypany pozytywnymi recenzjami krytyków, widzących w nim akt odnowienia i oryginalność, odróżniającą go od typowych obrazów tamtych czasów. Realia historyczne powojennej Hiszpanii znajdującej się w izolacji z powodu dyktatury frankistowskiej. Przeznaczony dla zniszczonej wojną Europy Plan Marshalla prawie ominął Hiszpanię. Komiczny portret kastylijskiej wioski, która spodziewa się odmiany losu w związku z szykującą się wizytą przedstawicieli rządu amerykańskiego decydujących o wysokości pomocy dla danego regionu. Pragnąc uzyskać możliwie największe profity, mieszkańcy przekształcają swoją zwyczajną kastylijską miejscowość w typowo andaluzyjską wioskę, w której pojawiają się charakterystyczne dla niej atrybuty i zwyczaje, jak byki i flamenco. Amerykanie nie zwracają jednak na to uwagi i zawodzą nadzieje mieszkańców... Wyostrzone spojrzenie na wiejski pejzaż Kastylii i stereotypy hiszpańskości.
wtorek - czwartek, 10 - 12 i 24 września 2013
Kino Pod Baranami zaprasza na przegląd filmów wybitnego hiszpańskiego scenarzysty i reżysera Luisa Garcíi Berlangi, twórcy niestroniącego od krytyki i groteski. W programie przeglądu znalazły się trzy niepozbawione satyry obrazy: powojennej Hiszpanii (Witaj, panie Marshall), życia na hiszpańskiej prowincji (Calabuch) i nietypowego zawodu (Kat).
Przegląd filmów Berlangi towarzyszy wystawie „Szkice z Hiszpanii. Fotografie Mariana Maurizio Abramowicza z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie” organizowanej przez Instytut Cervantesa w Krakowie i Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie. (więcej informacji o wystawie: TUTAJ)
PROGRAM:
wtorek, 10 września
19.00 WITAJ, PANIE MARSHALL | BIENVENIDO MISTER MARSHALL
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1953, 75’
środa, 11 września
19.00 CALABUCH | CALABUCH
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1956, 92’
czwartek, 12 września
19.00 KAT | EL VERDUGO
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1963, 87’
wtorek, 24 września
(pokaz w ramach cyklu Cervantes Pod Baranami)
18.45 PARYŻ-TIMBUKTU | PARÍS-TOMBUCTÚ
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1999, 107'
(uwaga: zmiana godziny seansu na 18.45!)
BILETY:
13 zł - normalny
11 zł - dla słuchaczy kursów Instytutu Cervantesa
Karnet (4 filmy): 32 zł
O FILMACH:
CALABUCH | CALABUCH
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1956, 92’
Znakomity obraz powstały w koprodukcji hiszpańsko-włoskiej. Zabawny, przyjęty entuzjastycznie i nagrodzony na MFF w Wenecji. Historia fizyka nuklearnego, który postanawia przenieść się do małej hiszpańskiej wioski Calabuch nad Morzem Śródziemnym, gdy dowiaduje się, że jego wynalazki są wykorzystywane dla celów militarnych. W roli głównej amerykański aktor Edmund Gwenn.
KAT | EL VERDUGO
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1963, 87’
Nagroda FIPRESCI w Wenecji. Amadeo jest katem tuż przed emeryturą. Ma dostać mieszkanie, dla siebie i dla córki Carmen, która właśnie wyszła za mąż za José Luisa, pracownika zakładu pogrzebowego. Przydział mieszkania jest jednak związany z wykonywaniem zawodu kata. Amadeo przekonuje więc José Luisa do zostania katem. Ich życie biegnie spokojnie do momentu, kiedy przychodzi wiadomość, że José Luis musi stracić jednego skazańca.
PARYŻ-TIMBUKTU | PARÍS-TOMBUCTÚ
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1999, 107'
Cieszący się dużym uznaniem chirurg plastyczny z Paryża (Michel Piccoli), umęczony swoją drogą przez mękę spowodowaną impotencją i wypaleniem życiowym, postanawia popełnić samobójstwo, skacząc z okna. W ostatniej chwili widok człowieka podróżującego rowerem z tabliczką Paryż - Timbuktu skłania go do zmiany decyzji i udania się w rowerową podróż do tajemniczego Timbuktu w ucieczce przed rodziną, przyjaciółmi, społecznymi konwencjami i ustabilizowanym życiem, które zaczęło być koszmarem. Trafia do śródzmiemnomorskiej miejscowości Calabuch, której mieszkańcy bez skrępowania uprawiają zdrowy seks pozbawiony hipokryzji i z otwartością przyjmują do swojej społeczności nowych przybyszów. Prowokacyjny i szalony film Luisa Garcíi Berlangi.
WITAJ PANIE MARSHALL | BIENVENIDO MISTER MARSHALL
reż. Luis García Berlanga, Hiszpania 1953, 75’
Film obsypany pozytywnymi recenzjami krytyków, widzących w nim akt odnowienia i oryginalność, odróżniającą go od typowych obrazów tamtych czasów. Realia historyczne powojennej Hiszpanii znajdującej się w izolacji z powodu dyktatury frankistowskiej. Przeznaczony dla zniszczonej wojną Europy Plan Marshalla prawie ominął Hiszpanię. Komiczny portret kastylijskiej wioski, która spodziewa się odmiany losu w związku z szykującą się wizytą przedstawicieli rządu amerykańskiego decydujących o wysokości pomocy dla danego regionu. Pragnąc uzyskać możliwie największe profity, mieszkańcy przekształcają swoją zwyczajną kastylijską miejscowość w typowo andaluzyjską wioskę, w której pojawiają się charakterystyczne dla niej atrybuty i zwyczaje, jak byki i flamenco. Amerykanie nie zwracają jednak na to uwagi i zawodzą nadzieje mieszkańców... Wyostrzone spojrzenie na wiejski pejzaż Kastylii i stereotypy hiszpańskości.