kpb

Wakacyjne pokazy z prelekcją i dyskusją

Wakacyjne pokazy z prelekcją i dyskusją
6 - 27 sierpnia 2019
Kino Pod Baranami


Od 6 do 27 sierpnia zapraszamy na wakacyjny cykl dyskusyjnych pokazów filmowych. Seanse zostaną poprzedzone filmoznawczą prelekcją, a po projekcji odbędzie się dyskusja. Pokazy odbywać się będą w sierpniowe wtorki o godz. 10.00.
W programie: Pavarotti, La Strada, Nasze najlepsze wesele oraz Złodziejaszki.

 

HARMONOGRAM PROJEKCJI:
 
wtorek, 6 sierpnia, godz. 10.00
PAVAROTTI | PAVAROTTI
(Ron Howard) GB/USA 2019, 110’
Prelekcja i dyskusja: Kaja Łuczyńska


wtorek, 13 sierpnia, godz. 10.00
LA STRADA | LA STRADA
(Federico Fellini) IT 1954, 109’
Prelekcja i dyskusja: Krzysztof Siwoń


wtorek, 20 sierpnia, godz. 10.00
NASZE NAJLEPSZE WESELE | LE SENS DE LA FÊTE
(Olivier Nakache, Éric Toledano) BE/CA/FR 2017, 117’
Prelekcja i dyskusja: Kaja Łuczyńska


wtorek, 27 sierpnia, godz. 10.00
ZŁODZIEJASZKI
| MANBIKI KAZOKU
(Hirokazu Koreeda) JP 2018, 121’
Prelekcja i dyskusja: Kaja Łuczyńska

 

BILETY:

21 zł (normalny)
16 zł (ulgowy)
15 zł (senior)


O FILMACH:

LA STRADA | LA STRADA
(Federico Fellini) IT 1954, 109’

Oscary 1957: najlepszy film nieanglojęzyczny, nominacja za najlepszy scenariusz oryginalny
MFF w Wenecji 1954: Srebrny Lew


Jedno z najważniejszych dzieł włoskiego mistrza Federico Felliniego z udziałem Giulietty Masiny i Anthony'ego Quinna. Fellini uznawał La stradę za swój przełomowy film, będący odejściem od estetyki neorealizmu i zwrotem w stronę urzekających poetyckich wizji, które wypełniły jego późniejszą twórczość. La strada oglądana dzisiaj, po prawie 60 latach od premiery, nadal urzeka poruszającą historią Gelsominy i Zampano. Biedni cyrkowcy wędrują - jak wskazuje tytuł - bez wytchnienia; nie tylko przez włoskie bezdroża, ale i życie: trudne, pełne gniewu i goryczy, gdzie miłość, tak dla nich ważna, pojawia się zbyt późno.


W La stradzie śledzimy losy Gelsominy (wspaniała Giulietta Masina), wykupionej przez Zampano, by towarzyszyć siłaczowi w wędrownych pokazach. Zampano (Anthony Quinn) od początku podle traktuje lekko opóźnioną i wrażliwą dziewczynę. Mimo tego Gelsomina pomaga mu w występach. Kiedy raz zgnębiona okrucieństwem mężczyzny ucieka, poznaje innego cyrkowego artystę - linoskoczka „Szalonego”. Ten próbuje ją przekonać do wspólnego życia. Poniżana i bita Gelsomina nie jest jednak w stanie wyrwać się spod przemożnego wpływu Zampano.

 

NASZE NAJLEPSZE WESELE | LE SENS DE LA FÊTE
(Olivier Nakache, Éric Toledano) BE/CA/FR 2017, 117’

Max jest właścicielem firmy weselnej o uznanej marce. Przez trzydzieści lat zaplanował i zorganizował setki imprez, ale po drodze utracił cały zapał do pracy. Na wewnętrzne dylematy nie ma jednak czasu, bo oto nadchodzi wielki dzień Pierre’a i Heleny. Para zakochanych postanawia wziąć ślub w romantycznych wnętrzach XVII-wiecznego zamku. Max, jak przystało na profesjonalistę, bierze się do działania. W tym celu rekrutuje kelnerów, kucharzy oraz pomywaczki. Poleca fotografa, zatrudnia zespół muzyczny, a nawet osobiście zajmuje się aranżacją kwiatów. Jednym słowem robi wszystko, by wielka impreza odniosła równie spektakularny sukces.

 

PAVAROTTI | PAVAROTTI
(Ron Howard) GB/USA 2019, 110’

Niezwykle poruszająca historia ukochanego śpiewaka operowego wszech czasów. Pavarotti: prawdziwa gwiazda rocka w operowych wydaniu, nieziemski głos, wspaniały człowiek, legenda. Tylko on mógł nakłonić lady Dianę do tego, by słuchała go moknąć w deszczu, tylko on jeździł po świecie z własnym jedzeniem, wiadomo - Włoch! Film zawiera nagrania niezapomnianych występów, w tym fragmenty z koncertu Trzech Tenorów oraz nigdy wcześniej niepublikowane materiały archiwalne i wypowiedzi najbliższych, w tym drugiej żony Pavarottiego - Nicoletty, a także Jose Carrerasa, Placido Domingo i frontmana U2, Bono.

 
W filmie Pavarotti obsypana nagrodami ekipa, stojąca za sukcesem dokumentu The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years, wzięła na warsztat inny fenomen ze świata muzyki. Jest to dogłębny i szczery portret życia, kariery i dziedzictwa pozostawionego przez ikonę sceny muzycznej. Pavarotti był nazywany „tenorem zwykłych ludzi”, ponieważ łączył w sobie osobowość, geniusza i celebrytę, i wykorzystywał swoje talenty, aby szerzyć dobrą nowinę, że opera może być rozrywką dającą radość wszystkim miłośnikom muzyki. Dzięki sile swojego talentu, Pavarotti zawładnął wielkimi scenami na całym świecie i podbił serca słuchaczy z najodleglejszych zakątków globu. W filmie zostały wykorzystane nieliczne wywiady z jego rodziną i współpracownikami i nigdy wcześniej nie publikowane materiały filmowe. Reżyserem filmu, który stanowi portret niezwykłego człowieka i giganta opery jest zdobywca Nagrody Akademii – Ron Howard.

 

ZŁODZIEJASZKI | MANBIKI KAZOKU
(Hirokazu Koreeda) JP 2018, 121’

Oscary 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
Złote Globy 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
Cezary 2019: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu zagranicznego
Brytyjskie Niezależne Nagrody Filmowe BIFA 2018: nominacja do nagrody dla najlepszego zagranicznego filmu niezależnego
MFF w Cannes 2018: Złota Palma dla najlepszego filmu


Historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Utrzymują się najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążą koniec z końcem, to gdy jednak pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. To początek wydarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.
Nagrodzony Złotą Palmą najnowszy film Hirokazu Koreedy, należącego do czołówki współczesnych japońskich twórców, autora takich filmów jak Po burzy, Nasz młodsza siostra oraz Jak ojciec i syn. Krytycy nazywają go kontynuatorem filmowej tradycji japońskiego mistrza Yasujirô Ozu, jednak sam Koreeda uważa, że bliżej mu do Kena Loacha, który podobnie jak on używa kamery do sportretowania społecznych nierówności i absurdów współczesnego świata.

archiwum