kpb

Sputnik nad Krakowem 2021

SPUTNIK NAD KRAKOWEM
- replika 14. Festiwalu Filmów Rosyjskich
‘Sputnik nad Polską’

11-17 czerwca 2021
Kino Pod Baranami

 

 

 


Zapraszamy na Sputnik nad Krakowem - replikę 14. Festiwalu Filmów Rosyjskich ‘Sputnik nad Polską’. W trakcie wydarzenia zostanie zaprezentowanych dziewięć różnorodnych produkcji z Rosji, wśród których znalazło się wielu laureatów prestiżowych festiwali. W programie m.in. triumfujący na gali rozdania rosyjskich Oscarów Francuz Andrieja Smirnowa oraz nagrodzona w Annecy awangardowa animacja Nos albo spisek odmieńców.


Organizowany od 2007 roku Festiwal Filmów Rosyjskich ‘Sputnik nad Polską’ to unikalna okazja do zapoznania się z najnowszymi produkcjami filmowymi z Rosji, które rzadko kiedy docierają na polskie ekrany. Po nietypowej (bo rozgrywającej się wyłącznie w przestrzeni Internetu) 14. edycji, Sputnik wraca do sal kinowych, by ponownie zachwycać widzów niezwykłym bogactwem rosyjskiej kinematografii.


W ramach repliki Festiwalu w Kinie Pod Baranami pojawi się Wielorybnik - najlepszy film weneckiej sekcji Giornate degli Autori, rozgrywający się w społeczności  autochtonicznych Czukczów oraz wyróżniona na prestiżowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy 2020 animacja Nos albo spisek odmieńców, oparta na twórczości Nikołaja Gogola i Dmitrija Szostakowicza. W programie pojawi się też nagrodzony czterema statuetkami „Nika” Francuz – film historyczny poświęcony znanemu dysydentowi i obrońcy praw człowieka, Aleksandrowi Ginzburgowi.


Na liście prezentowanych w ramach repliki filmów znalazły się również produkcje nawiązujące do różnych gatunków filmowych: pełna niesamowitości, fantastyczno-naukowa Wróżka, komedia omyłek Happy End oraz kipiące zmysłowością dramaty Twój korepetytor oraz Wierność. Intrygujące spojrzenie na niedawną historię proponuje Konferencja, nawiązująca do tragedii w Teatrze na Dubrowce w 2002 roku, a prawdziwą gratką dla wielbicieli górskich szczytów jest Biełucha – poetycka opowieść o wyprawie na spowity śniegiem, tytułowy szczyt, uznawany za najwyższą górę Ałtaju.

 

BILETY:
24 zł (normalny)
17 zł (ulgowy)
Karnet (9 seansów): 99 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl

 

PROGRAM:

 

piątek, 11 czerwca
20.30 BIEŁUCHA | BELUHA
(Igor Ożerieljew) RU 2019, 62’ (film dokumentalny)
22.00 WIERNOŚĆ | VERNOST
(Nigina Sajfułłajewa) RU 2019, 82’
Film tylko dla widzów dorosłych.


sobota, 12 czerwca
20.30 WRÓŻKA
| FEYA
(Anna Melikian) RU 2019, 152’
Film tylko dla widzów dorosłych.


niedziela, 13 czerwca
11.00 NOS ALBO SPISEK ODMIEŃCÓW | NOS, ILI ZAGOVOR «NE TAKIKH»
(Andriej Chrżanowski) RU 2020, 89’ (film animowany dla dorosłych)
20.30 TWÓJ KOREPETYTOR | VASH REPETITOR
(Anton Kołomiejec) RU 2018, 85’


poniedziałek 14 czerwca
20.30 FRANCUZ | FRANTSUZ
(Andriej Smirnow) RU 2019, 128’


wtorek, 15 czerwca
20.30 KONFERENCJA
| KONFERENTSIYA
(Iwan I. Twierdowski) RU 2020, 130’


środa, 16 czerwca
20.30 WIELORYBNIK | KITOBOY
(Filipp Jurjew) RU/PL/BE 2020, 93’


czwartek, 17 czerwca
20.30 HAPPY END
| HAPPY-END
(Jewgienij Szeliakin) RU/TH 2020, 90’

 

 

O FILMACH:

 

BIEŁUCHA | BELUHA
(Igor Ożerieljew) RU 2019, 62’ (film dokumentalny)


Biełucha to położony na pograniczu rosyjsko-kazachskim, w paśmie Gór Katuńskich, najwyższy szczyt Ałtaju, liczący 4,5 tysiąca metrów nad poziom morza. Z jego nazwą wiąże się miejscowa legenda, mówiąca o wszczętych przed wiekami poszukiwaniach śnieżnego człowieka. Jeden z władców wyznaczył nawet olbrzymią nagrodę za jego złapanie. Łowcy szybko przekonali się, że pojmanie go żywcem jest niemożliwe; kiedy więc nadarzyła się okazja – zabili go. Okazało się jednak, że jest tak ciężki, iż nie są w stanie znieść go ze szczytu, musieli więc zrezygnować z obiecanej nagrody. Wówczas ciało tej niezwykłej istoty przemieniło się w górę.


Film zrealizowany przez Igora Ożerieljewa opowiada o letniej wyprawie na spowitą śniegiem przez cały rok Biełuchę. Grupa przyjaciół odrywa się od swoich codziennych obowiązków i rusza w odległe rejony Azji Środkowej, gdzie piękno dzikiej przyrody dosłownie zapiera dech. Soczysta zieleń drzew u podnóża gór, krystalicznie czysta woda górskich potoków, zachwycające górskie krajobrazy – wszystko to wydaje się nierzeczywiste, ale jednocześnie rekompensuje związane z wyprawą niedogodności i niebezpieczeństwa. Ożerieljew w poetycki sposób dokumentuje podróż, ilustrując zdjęcia pełną rozmachu, ale i eteryczną muzyką. A wszystko po to, by – jak podkreśla autor – osiągnąć harmonię ze światem.

 

FRANCUZ | FRANTSUZ
(Andriej Smirnow) RU 2019, 128’

Nagroda “Nika” 2020, przyznawana przez Rosyjską Akademię Sztuki Filmowej: Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Natalya Tenyakova), Najlepszy aktor drugoplanowy (Aleksandr Baluev)


Nostalgiczna podróż słynnego aktora i reżysera Andrieja Smirnowa (Dworzec Białoruski, Żyła sobie baba) w czasy, które choć dawały obywatelom Związku Radzieckiego nadzieję na lepsze i spokojniejsze życie, z perspektywy kilku dekad wcale nie jawią się jako szczęśliwe. Autor zadedykował swoje dzieło Aleksandrowi Ginzburgowi (1936-2002) – dysydentowi, obrońcy praw człowieka, niezależnemu wydawcy, który z powodu swoich poglądów i działalności był represjonowany przez KGB. Pięknym gestem reżysera jest obsadzenie w jednej z epizodycznych ról Wiery Łaszkowej, niegdyś bliskiej współpracownicy Ginzburga – jego maszynistki, przepisującej zbierane przez dziennikarza obciążające władzę radziecką materiały.


Tytułowym Francuzem jest Pierre Durand (w tej roli Anton Rival), syn uciekinierki z Kraju Rad, który dwanaście lat po zakończeniu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej przyjeżdża do ojczyzny swojej matki – oficjalnie po to, aby badać dzieje rosyjskiego baletu; nieoficjalnie, aby odnaleźć (jeśli ten jeszcze w ogóle żyje) swojego prawdziwego ojca, byłego carskiego oficera, hrabiego Aleksieja Tatiszczewa, aresztowanego i zesłanego do Kazachstanu w ramach Wielkiej Czystki. Pierre wchodzi w środowisko moskiewskiej inteligencji i szybko poznaje na własnej skórze, na czym w praktyce polega chruszczowowski „socjalizm z ludzką twarzą”.

 

HAPPY END | HAPPY-END
(Jewgienij Szeliakin) RU/TH 2020, 90’


Rozgrywająca się wśród rajskich, tajskich krajobrazów komedia o niespodziewanym i zagadkowym zderzeniu kultur.


Tajemniczy mężczyzna budzi się na plaży w Tajlandii. Nie pamięta swojego imienia ani powodu, dla którego znalazł się tak daleko od domu. Mimo że mówi tylko po rosyjsku i ma wyjątkowo paskudny charakter, szybko przystosowuje się do nowego miejsca. Nawiązuje znajomości, a nawet otwiera własny biznes. Kiedy jednak wydaje się, że nowe życie dobrze się układa, bohater zaczyna być nawiedzany przez wspomnienia z przeszłości.

 

KONFERENCJA | KONFERENTSIYA
(Iwan I. Twierdowski) RU 2020, 130’

ORFF „Kinotawr” w Soczi 2020: Nagroda za najlepszy scenariusz
MFF w Kairze 2020: Najlepsza aktorka (Natalya Pavlenkova), Najlepszy reżyser
MFF w Rydze 2020: Najlepszy film
MFF w Wenecji 2020: Udział w konkursie “Giornate degli autori”


Żaden z dotychczasowych filmów Iwana I. Twierdowskiego (Klasa specjalna, Zoologia, Podrzutki) nie pozostawiał widza obojętnym. Nie inaczej jest z jego najnowszym dziełem, które choć dotyka doświadczenia stricte rosyjskiego, jest zarazem obrazem niezwykle uniwersalnym.


Konferencja nawiązuje do tragedii, jaka stała się udziałem widzów i aktorów Teatru na Dubrowce w październiku 2002 roku. Po siedemnastu latach do tych wydarzeń wraca Natalia Samochina (w tej roli Natalia Pawlienkowa), która straciła wówczas syna. Nie mogąc odnaleźć się w normalnym życiu, wstąpiła do klasztoru, porzucając męża i córkę. Teraz przybywa do Moskwy, aby w miejscu dramatu zorganizować wieczór wspomnień. Zaprasza na niego tych, którzy przeżyli atak terrorystów i szturm oddziałów specjalnych. Co chce w ten sposób uzyskać? Reżyser stopniowo odkrywa kolejne tajemnice, tym samym trzymając widza w ogromnym napięciu do samego końca. Realizmu dodają Konferencji relacje aktorów Filipa Awdiejewa i Romana Szmakowa, którzy grają samych siebie. Byli bowiem tamtego wieczoru na scenie wśród odtwórców głównych ról w musicalu Nord-Ost.

 

NOS ALBO SPISEK ODMIEŃCÓW | NOS, ILI ZAGOVOR «NE TAKIKH»
(Andriej Chrżanowski) RU 2020, 89’ (film animowany dla dorosłych)

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Annecy 2020: Nagroda Specjalna Jury
Europejska Nagroda Filmowa 2020 - nominacja: Najlepszy europejski film animowany


Film oparty jest na dwóch największych kreacjach rosyjskiego geniuszu: powieści Nikołaja Gogola Nos i operze Nos, stworzonej w 1930 roku przez kompozytora Dmitrija Szostakowicza. Film poświęcony jest pionierom, innowatorom w sztuce. Ludziom, którzy wyprzedzali swoje czasy. I, co najważniejsze, mieli odwagę, aby płynąć pod prąd - kosztem własnego dobrobytu, a często życia. Głównymi bohaterami filmu są pisarze Nikołaj Gogol i Michaił Bułhakow, reżyser Wsiewołod Meyerhold i kompozytor Dmitrij Szostakowicz.

 

TWÓJ KOREPETYTOR | VASH REPETITOR
(Anton Kołomiejec) RU 2018, 85’


Rodzice 17-letniego Sawwy (Aleksey Sergeev) udają się na miesiąc do Wenecji, zostawiając go samego. Dają mu surowe wytyczne, aby przygotował się do egzaminów wstępnych. Korzystając ze strony internetowej „Wasz Korepetytor” Sawwa znajduje nauczyciela literatury zagranicznej. Ściślej mówiąc, bohater znajduje nauczycielkę – piękną i samotną kobietę „po czterdziestce”, Annę Hermanowną (Nataliya Vdovina), dającą prywatne lekcje w swoim mieszkaniu. Anna nudzi się w towarzystwie swoich rówieśników, w przeciwieństwie do towarzystwa pełnego życia, otwartego i marzycielskiego Sawwy. Zaczynają lekcje od omówienia powieści Pani Bovary, ale po kilku spotkaniach zaczynają żyć własnym romansem.

 

WIELORYBNIK | KITOBOY
(Filipp Jurjew) RU/PL/BE 2020, 93’

MFF w Wenecji: Najlepszy film programu Giornate degli Autori
ORFF „Kinotawr” w Soczi: Nagroda za reżyserię, Nagroda dla najlepszego aktora, Dyplom Gildii Historyków Krytyki Filmowej


Opromieniony sukcesami na festiwalach filmowych w Wenecji (najlepszy film w sekcji Giornate degli Autori) oraz Kinotawrze w Soczi (m.in. nagrody za reżyserię i najlepszą rolę męską) Wielorybnik jest pełnometrażowym debiutem Filipa Jurjewa, który fachu uczył się w moskiewskim WGIK-u pod czujnym okiem Aleksieja Uczitiela. Zrealizowany przy udziale finansowym Rosji, Polski i Belgii dramat jest opowieścią o zderzeniu dwóch bardzo od siebie odległych, choć geograficznie całkiem bliskich, światów: Stanów Zjednoczonych i żyjących na Półwyspie Czukockim autochtonicznych Czukczów.


Gdy do rybackiej osady dociera Internet, nastoletni Liosza (debiutujący na ekranie naturszczyk Władimir Onochow) i jego przyjaciel Kolian (Władimir Liubimcew) wykorzystują go głównie do przeglądania erotycznych wideoczatów. Tak poznają piękną blondwłosą dziewczynę z Detroit, która ukrywa się pod kuszącym nickiem HollySweet999. Jej egzotyczna dla młodego Czukcza uroda wywołuje w chłopcu emocje, z którymi nie potrafi sobie poradzić; z czasem zmieniają się one w prawdziwą obsesję. Tak silną, że Liosza jest w stanie porzucić rodzinną wieś i stojącego nad grobem dziadka (Nikołaj Tatato), by ruszyć w pogoń za iluzją. Pięknie sfotografowany i zilustrowany nastrojową muzyką Krzysztofa A. Jańczaka (przypominającą twórczość Eduarda Artiemjewa) obraz Jurjewa powinien spodobać się zwłaszcza tym, którym na ubiegłorocznym „Sputniku” przypadły do gustu jakuckie Nade mną słońce nie zachodzi oraz Sheena667.

 

WIERNOŚĆ | VERNOST
(Nigina Sajfułłajewa) RU 2019, 82’
Film tylko dla widzów dorosłych.

ORFF „Kinotawr” w Soczi: Nagroda Specjalna Jury
MFF w Transylwanii 2020: Najlepsza aktorka (Jewgienija Gromowa)


Nigina Sajfułłajewa długo kazała czekać na swój nowy film kinowy. Jej debiut sprzed sześciu lat, dramat psychologiczny Jak mam na imię, został obsypany nagrodami, jednak w przypadku Wierności może być o to nieco trudniej, głównie z powodu śmiałości obyczajowej obrazu. Mimo to, właśnie ten aspekt docenili jurorzy ubiegłorocznego Kinotawru, przyznając dziełu tadżyckiej reżyserki swój laur, pisząc w uzasadnieniu między innymi o „bezgranicznej wierze aktorów w reżysera”.


Wierność to historia mieszkającego w Kaliningradzie małżeństwa w średnim wieku, ginekolożki Leny (Jewgienija Gromowa) oraz aktora teatralnego Siergieja (Aleksandr Pal), które znalazło się na miłosnym rozdrożu. Codzienna rutyna zabija w nich namiętność, a podejmowane przez kobietę próby dodania ich związkowi pikanterii kończą się niepowodzeniami. W efekcie Lena traci wiarę we własną wartość i aby przekonać się, czy jako kobieta jest jeszcze w stanie rozniecić w mężczyźnie płomień namiętności, decyduje się na krok, który ma poważne konsekwencje nie tylko w jej życiu osobistym, ale i zawodowym.


Opowiadając historię Leny i Siergieja, Sajfułłajewa pokazała na ekranie znacznie więcej niż robili to w ostatnich latach inni twórcy rosyjscy, jakby chciała udowodnić, że w Rosji też może powstać film tak śmiały jak Ostatnie tango w Paryżu czy Nimfomanka.

 

 

WRÓŻKA | FEYA
(Anna Melikian) RU 2019, 152’
Film tylko dla widzów dorosłych.

W centrum fabuły znajduje się Jewgienij Wojgin – szef moskiewskiej firmy informatycznej, pracującej nad obiecującą grą „Kołowrat”, wyznającej doktrynę, że wirtualna rzeczywistość to przyszłość. Pod wpływem nadmiernego okrucieństwa w grze kilku wrażliwych nastolatków popełnia w stolicy Rosji serię morderstw, co wywołuje publiczne oburzenie, ale Jewgienij ocenia szum wokół swojego projektu jako darmową reklamę. Na ulicy przypadkowo spotyka aktywistkę obywatelską Tatianę, która każe mu spojrzeć na świat z zupełnie nowej perspektywy…

 

 

SPOT:

Bookmark and Share

archiwum