kpb

Cinema Italia Oggi 2021 - przegląd nowego kina włoskiego

CINEMA ITALIA OGGI 
- przegląd nowego kina włoskiego
27 sierpnia - 2 września 2021
Kino Pod Baranami

 


Od 27 sierpnia do 2 września, wraz z Włoskim Instytutem Kultury zapraszamy na Cinema Italia Oggi - przegląd nowego włoskiego kina. W programie jedenaście filmów, które w ostatnim czasie biły rekordy popularności wśród włoskiej publiczności, urzekły krytyków oraz zdobyły nagrody na festiwalach w kraju i za granicą. W programie znalazła się m.in. nagrodzona w Berlinie filmowa biografia wybitnego malarza-prymitywisty Chciałem się ukrywać, dokument przedstawiający barwne losy kultowego reżysera Piera Vivarellego‪ Życie jak film klasy B oraz przewrotna komedia o mediach społecznościowych Rodzice kontra influencerzy.


Przegląd nowego kina włoskiego Cinema Italia Oggi od lat prezentuje polskim widzom najnowsze i najciekawsze produkcje z Półwyspu Apenińskiego. Tegoroczna edycja pełna jest niezwykłych filmów, opowiadających wielowymiarowe, wciągające historie.


W programie przeglądu znalazły się portrety prawdziwych postaci o niesamowitych życiorysach oraz ogromnej energii twórczej. Nagrodzony na Festiwalu w Berlinie film  Chciałem się ukrywać to opowieść o wybitnym włoskim malarzu prymitywiście, Antonio Ligabue. Dokument Życie jak film klasy B skupia się na barwnym życiorysie kultowego reżysera Piera Vivarellego – ulubionego twórcy Quentina Tarantino. Solidną dawkę humoru zapewniają komedie, sprawnie łączące żarty i gagi z poważną tematyką społeczną. Zrealizowane według ostatniego scenariusza przedwcześnie zmarłego Mattia Torre Dzieci to historia dojrzałego małżeństwa, którego codzienność zostaje wywrócona do góry nogami przez narodziny drugiego potomka. Rodzice kontra influencerzy to przewrotny film rozgrywający się w świecie social mediów. Walkę z nimi podejmuje pewien profesor filozofii, który nieoczekiwanie sam staje się internetowym celebrytą.

 
Ciekawe są również filmy młodych twórców, dopiero rozpoczynających swoją karierę. W zestawie znalazł się reżyserski debiut aktora Pietro Castellitto, znanego m.in. z filmu Przepowiednia pancernika. Drapieżnicy, nagrodzeni na Festiwalu w Wenecji, to oryginalna opowieść o społecznych różnicach, monotonii codzienności i skrywanych tajemnicach. Polsko-włoskie Pod tym samym niebem to pełne moralnych dylematów pierwsze dzieło Mauro Manciniego. Film został zainspirowany artykułem prasowym, opisującym losy lekarza, który odmówił przeprowadzenia operacji na pacjencie z nazistowskim tatuażem. Cinema Italia Oggi to także filmy o literackim rodowodzie. Obsypany nagrodami Martin Eden Pietro Marcello to oryginalna adaptacja powieści Jacka Londona, która przenosi widzów do Neapolu początku XX wieku. W tym samym mieście toczy się akcja Wszystko zostaje w rodzinie – ekranizacji książki cenionego pisarza Domenico Starnone – historii małżeńskiej zdrady, żalu i konformizmu.


Wielowymiarowy i niejednoznaczny portret włoskiego społeczeństwa oferują Złe baśnie – rozgrywające się na idyllicznym włoskim przedmieściu dzieło braci D'Innocenzo. Pełna kolorów i dostatku codzienność skrywa jednak swoje mroczne oblicze, pełne zawiści, przemocy i toksycznej męskości. Wielką tajemnicę chowa przed światem również Ettore – główny bohater filmu Złota reguła Alessandro Lunardelliego, który po powrocie z ogarniętej wojną Syrii uważany jest za bohatera narodowego. Losom Włoch i Włochów przygląda się Gabriele Muccino, który bohaterom filmu Najlepsze lata towarzyszy przez niemal cztery dekady.


Wszystkie filmy zostaną zaprezentowane w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami. Wybrane tytuły z dodatkowymi angielskimi napisami.

 

BILETY:
24 zł
(normalny)
17 zł (ulgowy)
Karnet (11 filmów): 110 zł


 
HARMONOGRAM:

piątek, 27 sierpnia 2021
21.15 ZŁE BAŚNIE | FAVOLACCE
(Damiano i Fabio D’Innocenzo) IT/CH 2020, 98’

sobota, 28 sierpnia 2021
21.15 NAJLEPSZE LATA | GLI ANNI PIÙ BELLI
(Gabriele Muccino) IT 2020, 128’

niedziela, 29 sierpnia 2021
21.15 ŻYCIE JAK FILM KLASY B | LIFE AS A B-MOVIE: PIERO VIVARELLI
(Fabrizio Laurenti, Niccolò Vivarelli) IT/CU/FR 2019, 90'
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami. 

poniedziałek, 30 sierpnia 2021
19.00 DZIECI | FIGLI
(Giuseppe Bonito) IT 2020, 97’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami.
21.15 MARTIN EDEN | MARTIN EDEN
(Pietro Marcello) IT/FR 2019, 129’

wtorek, 31 sierpnia 2021
19.00 RODZICE KONTRA INFLUENCERZY | GENITORI VS. INFLUENCER
(Michela Andreozzi) IT 2021, 100’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami. 
21.15 CHCIAŁEM SIĘ UKRYWAĆ | VOLEVO NASCONDERMI
(Giorgio Diritti) IT 2020, 120'
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami.

środa, 1 września 2021
19.00
ZŁOTA REGUŁA | LA REGOLA D'ORO
(Alessandro Lunardelli) IT 2020, 90'
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami.
21.15 DRAPIEŻNICY | I PREDATORI
(Pietro Castellitto) IT 2020, 109'
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami.

czwartek, 2 września 2021
19.00
POD TYM SAMYM NIEBEM ‪| ‬NON ODIARE
(Mauro Mancini) IT/PL 2020, 96’
21.15 WSZYSTKO ZOSTAJE W RODZINIE | LACCI
(Daniele Luchetti) IT/FR 2020, 100'

 

O FILMACH:

CHCIAŁEM SIĘ UKRYWAĆ | VOLEVO NASCONDERMI
(Giorgio Diritti) IT 2020, 120'

MFF w Berlinie 2020: Najlepszy aktor (Elio Germano), udział w Konkursie Głównym
Europejska Nagroda Filmowa 2020: najlepszy europejski operator roku (Matteo Cocco), Najlepszy europejski twórca kostiumów (Ursula Patzak)
Nagroda David di Donatello 2021 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy, Najlepszy reżyser, Najlepsza muzyka, Najlepsza piosenka, Najlepsza scenografia, Najlepsze efekty specjalne, Najlepsze fryzury, Najlepsze kostiumy, Najlepsze zdjęcia, Najlepszy dźwięk, Najlepszy makijaż, Najlepszy montaż, Najlepszy producent, Najlepszy scenariusz oryginalny


Filmowa opowieść o Antonio Ligabue - rewolucyjnym artyście-samotniku, jednym z najwybitniejszych malarzy prymitywistów. W roli głównej nagrodzony na Festiwalu w Berlinie Elio Germano (Nasze życie, Złe baśnie, Wyspa Róży).


Toni to samotne dziecko‪,‬ syn włoskiej emigrantki‪.‬ Do Włoch został odesłany ze Szwajcarii, gdzie spędził trudne dzieciństwo i młodość‪. Spotkanie z rzeźbiarzem Renato Marino Mazzacuratim daje mu okazję‪,‬ aby poznać sztukę malarstwa. „Niemiec”, jak nazywają go ludzie, często wyśmiewany i poniżany, staje się wspaniałym malarzem, który kreuje swój własny‪,‬ fantastyczny świat tygrysów, goryli i jaguarów. Stłamszony przez reżim, który chce ukryć odmienność, pada ofiarą własnych lęków i zostaje zamknięty w szpitalu psychiatrycznym. Toni maluje samego siebie, jakby chciał potwierdzić swoje pragnienie istnienia‪.‬ Co stanie się punktem zwrotnym w jego życiu‪ i w jaki sposób znajdzie spełnienie?

 

DRAPIEŻNICY | I PREDATORI
(Pietro Castellitto) IT 2020, 109'

MFF w Wenecji 2020: Konkurs “Horyzonty” - najlepszy scenariusz
Nagroda David di Donatello 2021 - nominacje: Najlepsza muzyka, Najlepszy debiut reżyserski, Najlepszy producent, Najlepszy scenariusz oryginalny


Reżyserski debiut aktora Pietro Castellitto, znanego m.in. z filmów Przepowiednia pancernika i Powtórnie narodzony.


Jest wczesny ranek, morze w Ostii jest spokojne. Mężczyzna puka do drzwi domu kobiety ‪-‬ sprzeda jej zegarek. Kilka dni później, również wcześnie rano, młody asystent filozofii zostaje wykluczony z grupy wybranej do ekshumacji ciała Nietzschego. Dwie poniesione krzywdy. Dwie pozornie różne rodziny: Pavone i Vismara. Pierwsza ‪-‬ mieszczańska i inteligencka, druga‪ -‬ robotnicza i faszystowska. Obie zamieszkują tę samą dżunglę, Rzym. Drobny wypadek spowoduje zderzenie tych dwóch przeciwległych biegunów. A szaleństwo 25-letniego chłopaka pozwoli odkryć karty, które ujawnią, że każdy ma jakąś tajemnicę i nikt nie jest tym kim się wydaje‪.‬

 

DZIECI | FIGLI
(Giuseppe Bonito) IT 2020, 97’

Nagroda David di Donatello 2021: Najlepszy scenariusz oryginalny. Nominacje: Najlepsza aktorka, Najlepszy aktor, Najlepszy montaż


Ostatni film zrealizowany według scenariusza Mattia Torre, uznanego włoskiego twórcy, który zmarł w 2019 roku w wieku zaledwie 47 lat. Ze względu na pogarszający się stan zdrowia, Torre nie mógł stanąć za kamerą, gdzie ostatecznie zastąpił go Giuseppe Bonito.


Sara (Paola Cortellesi) i Nicola (Valerio Mastandrea) są zakochanym w sobie małżeństwem. Mają sześcioletnią córkę, Annę, i szczęśliwe życie. Pojawienie się na świecie drugiego dziecka, Pietra, wywraca do góry nogami poukładany świat całej rodziny, prowadząc do tragikomicznych sytuacji. Ekstrawaganccy dziadkowie, przyjaciele na skraju załamania nerwowego i osobliwe opiekunki do dzieci nie przyjdą im z pomocą. Czy Sarze i Nicoli, miotających się między chwilami szczęścia a kłótniami, uda się przetrwać i pozostać razem‪?‬

 

MARTIN EDEN | MARTIN EDEN
(Pietro Marcello) IT/FR 2019, 129’

Europejskie Nagrody Filmowe 2020 – short lista
Nagrody David di Donatello 2020 – nagroda za najlepszy scenariusz adaptowany, nominacje: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy aktor, najlepsze kostiumy, najlepsze zdjęcia, najlepsza muzyka
Faro Island Film Festival 2020 – nagroda za najlepszy scenariusz adaptowany, nominacja dla najlepszego aktora, nominacja dla najlepszego filmu zagranicznego
MFF w Wenecji 2019 - nagroda ArcaCinemagiovani dla najlepszego filmu włoskiego, Puchar Volpi dla najlepszego aktora (Luca Marinelli)
MFF w Toronto 2019 – Nagroda Platform
EFF w Sewilli 2019 – nagroda za najlepszy film


Martin Eden jest hołdem dla wszystkich outsiderów i indywidualistów, którzy kroczą własną drogą, często na przekór systemowi i bez żadnego wsparcia ze strony otoczenia. Pokazuje także, jak często nieposkromione ambicje i bezpardonowe dążenie do celu odcinają nas od własnej tożsamości i korzeni.


Z chwilą, gdy tytułowy bohater filmu, wywodzący się z klasy robotniczej Martin Eden, spotka na swej drodze Elenę, nie ma wątpliwości, że to miłość od pierwszego wejrzenia. Myśl o ślubie z pochodzącą z dobrze sytuowanej przemysłowej rodziny młodą kobietą powoli staje się jego obsesją. Wyglądać to może na mezalians, bo cała wiedza, jaką do tej pory w swoim życiu zdobył Martin, opiera się nie na szkolnej edukacji, a na byciu w drodze. Zamiast kończenia kolejnych klas od wczesnych lat pływał na statkach, imając się różnych dorywczych zajęć. Chcąc zatrzeć klasową różnicę i skromne pochodzenie, marzy o zdobyciu wykształcenia oraz rozpoczęciu kariery pisarskiej. Wsparcie znajduje u boku starszego lewicowego intelektualisty, który przyczyni się także do politycznego przebudzenia bohatera. 

 

NAJLEPSZE LATA | GLI ANNI PIÙ BELLI
(Gabriele Muccino) IT 2020, 128’

Nagrody Włoskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Filmowych 2020 – nominacje: Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy producent, Najlepszy aktor (Kim Rossi Stuart), Najlepsza aktorka (Micaela Ramazzotti), Najlepszy montaż, Najlepsza ścieżka dźwiękowa, Najlepsza piosenka, Najlepszy reżyser castingu


Od niewinnej młodości aż po blaski i cienie dorosłego życia. Od idealizmu po rozczarowania oraz frustracje. W nowym filmie ceniony włoski reżyser i scenarzysta, Gabriele Muccino, towarzyszy swoim bohaterom przez czterdzieści lat. Obrazuje ich losy, a tłem czyni pełną politycznych zawirowań najnowszą historię swojego kraju. Mający hollywoodzkie doświadczenie Muccino (Ojcowie i córki, Siedem dusz) z imponującym narracyjnym rozmachem wplata indywidualne historie „poszarpanych” przez życie bohaterów w większą całość, jaką jest najnowsza historia Włoch. Sentyment miesza się tu z żywymi emocjami, nie tylko za sprawą wyrazistych zdjęć czy klimatycznej muzyki, ale i charyzmatycznych ról czołówki włoskich aktorów.  


Paola, Giulia i Riccardo poznajemy na początku lat 80., podczas gwałtownych zamieszek ulicznych, jakie rozegrały się w Rzymie. Trio zbuntowanych nastolatków wkrótce uzupełnia piękna dziewczyna imieniem Gemma, która wprowadza w ich wzajemne relacje trochę zamieszania. Dla każdego z czwórki bohaterów życie zgotowało inny scenariusz, weryfikując, nierzadko brutalnie, ich nastoletnie fantazje czy idee. Jednak nawet to nie stanie na przeszkodzie w próbie odbudowy młodzieńczej przyjaźni.    
 

POD TYM SAMYM NIEBEM ‪| ‬NON ODIARE
(Mauro Mancini) IT/PL 2020, 96’

MFF w Wenecji 2020: Nagroda im. Francesco Pasinettiego - Najlepszy aktor: Alessandro Gassman
Nagroda David di Donatello 2021 - nominacje: Najlepsza muzyka, Najlepsza piosenka, Najlepszy debiut reżyserski


Debiutancki film Mauro Manciniego Pod tym samym niebem to prosta, a zarazem niezwykle zajmująca historia wielkich moralnych dylematów. Jak przyznaje sam reżyser, film został zainspirowany artykułem prasowym, opisującym losy lekarza, który odmówił przeprowadzenia operacji na pacjencie z nazistowskim tatuażem. Istotną rolę w Pod tym samym niebem grają niedopowiedzenia. Chciałem, aby to, czego bohaterowie nie mówią sobie nawzajem, było ważniejsze od tego, co zostaje powiedziane - przyznaje Mancini.


Akcja filmu rozgrywa się w typowym europejskim mieście, w którym krzyżuje się wiele kultur. Tutaj, w historycznym centrum, mieszka Simone Segre (Alessandro Gassmann), uznany chirurg żydowskiego pochodzenia. Simone odciął się od przeszłości i prowadzi normalne życie pozbawione zawirowań. Ostre konflikty z ojcem – ocalonym z Holocaustu byłym więźniem obozu koncentracyjnego – sprawiają, że nie ma z nim żadnej więzi. Wracając z cotygodniowego treningu wioślarskiego, Simone rzuca się na ratunek mężczyźnie, który jest ofiarą pirata drogowego. Jednak kiedy odkrywa nazistowski tatuaż na jego piersi, zaniecha udzielenia mu pomocy. Po kilku dniach poczucie winy za śmierć mężczyzny zwycięża i Simone decyduje się odszukać rodzinę ofiary: Marikę, najstarszą córkę (Sara Serraiocco); Marcello (Luka Zunic), nastolatka zafascynowanego ideologią nazistowską i najmłodszego Paolo (Lorenzo Buonora).

 

RODZICE KONTRA INFLUENCERZY | GENITORI VS. INFLUENCER
(Michela Andreozzi) IT 2021, 100’

Jakim wyzwaniem jest dziś bycie samotnym ojcem nastolatki?


Paolo (Fabio Volo), nauczyciel filozofii, wdowiec, samotnie wychowuje córkę o francuskim imieniu Simone (Ginevra Francesconi) i ma z nią bardzo dobre relacje. Jednak wraz z wejściem dziewczynki w wiek nastoletni idylla dobiega końca. Jak każdy nastolatek, Simone wpada w sidła smartfona. Dość szybko dojrzewa w niej pragnienie zostania influencerką, jak jej idolka Ele-O-Nora (Giulia De Lellis) - a to kategoria ludzi, których jej ojciec nie znosi. By naprawić swoje relacje z córką, Paolo rozpoczyna kampanię przeciwko mediom społecznościowym. Pomaga mu sama Simone, która staje się jego internetową menadżerką‪/‬asystentką. Niespodziewana sława zrobi z niego, wbrew jego woli, influencera, dzięki czemu odkryje, że media społecznościowe, nawet jeśli należy się z nimi obchodzić ostrożnie, mogą otworzyć nowe możliwości‪.‬

 

WSZYSTKO ZOSTAJE W RODZINIE | LACCI
(Daniele Luchetti) IT/FR 2020, 100'

Nagrody David di Donatello 2021 – nominacje: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa,  Najlepszy aktor drugoplanowy, Najlepszy scenariusz adaptowany


Ekranizacja głośnej powieści cenionego włoskiego pisarza Domenico Starnone (autor książki jest także odpowiedzialny za scenariusz filmu). Reżyserem jest równie uznany Włoch - Daniele Luchetti (Zwyczajne życie, Nasze życie, Mój brat jest jedynakiem), a w obsadzie znalazły się liczne gwiazdy kina włoskiego: Alba Rohrwacher, Luigi LoCascio, Laura Morante, Silvio Orlando oraz Giovanna Mezzogiorno.


Neapol, początek lat osiemdziesiątych. Aldo i Vanda są małżeństwem z dwunastoletnim stażem. Rodzinną sielankę pary bohaterów i dwójki ich małych dzieci gwałtownie przerywa niespodziewane wyznanie mężczyzny. Prowadzący na co dzień popularną audycję radiową Aldo, przyznaje się pewnego wieczoru do pozamałżeńskiego romansu. Gdy namiętna relacja z młodszą koleżanką z pracy zaczyna nabierać tempa, zszokowana Vanda na dobre traci grunt pod nogami. Kobieta nie tylko musi uporać się z własną traumą, ale też wytłumaczyć całą sytuację zdezorientowanym dzieciom. Nie widząc jakiejkolwiek inicjatywy ani żalu ze strony męża, decyduje się podjąć zdecydowane kroki.
Trzydzieści lat później Aldo i Vanda wciąż jednak są razem. Zgorzkniali, nieszczęśliwi, próbują odpowiedzieć sobie na pytanie, co trzyma ludzi przy sobie, kiedy miłość już dawno się skończyła.

 

ZŁE BAŚNIE | FAVOLACCE
(Damiano i Fabio D’Innocenzo) IT/CH 2020, 98’

MFF w Berlinie 2020: Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz
Europejskie Nagrody Filmowe 2020: Najlepszy scenariusz (nominacja)


Złe baśnie braci D'Innocenzo to rozgrywające się na idyllicznym włoskim przedmieściu dzieło, skrywające w sobie niejedną mroczną tajemnicę. W Złych baśniach, reżyserzy zabierają widzów na dobrze sobie znane rzymskie przedmieście, gdzie sami się wychowali. Tamtejsze życie na pierwszy rzut oka przypomina idyllę. Ludzie żyją w szczęściu i dostatku, a ich piękne domy otoczone są pełnymi słońca i kolorów ogrodami, po których beztrosko biegają dzieci. To jednak tylko pozory, pod którymi ukrywa się zawiść, toksyczna męskość oraz dwie pierwotne siły: seks i przemoc.


Nagrodzone Srebrnym Niedźwiedziem za najlepszy scenariusz Złe baśnie wykorzystują konwencję współczesnej, mrocznej baśni by opowiedzieć o młodym pokoleniu żyjącym w cieniu negatywnego dziedzictwa swoich ojców. W filmie braci D'Innocenzo pobrzmiewają echa bezlitosnej satyry społecznej Piera Paolo Pasoliniego oraz demaskatorskich dzieł Davida Lyncha, z Blue Velvet na czele. Oryginalny tytuł Favolacce jest połączeniem włoskich słów „favole” – opowieść oraz „parolacce” – przekleństwo.

 

ZŁOTA REGUŁA | LA REGOLA D'ORO
(Alessandro Lunardelli) IT 2020, 90'

Co, ktoś taki jak Ettore Seppis robi za kulisami programu telewizyjnego, w prime-timie? Sam się nad tym zastanawia, czekając na odbiór nagrody w Teatro Antico w Taorminie, tuż przed wyjściem na scenę wśród błysków fleszy i oklasków publiczności. Ettore jest żołnierzem, a ostatnie pięć miesięcy spędził jako więzień syryjskich fundamentalistów. Teraz, gdy wrócił do domu, wszyscy traktują go jak bohatera - rozdaje autografy, udziela wywiadów, zabiegają o niego producenci programów marzący o wysokiej oglądalności. Co na to Seppis? To, co go najbardziej niepokoi to tajemnica tego, co naprawdę wydarzyło się w Syrii. Chciałby o tym porozmawiać, jednak jedyną odpowiednią osobą wydaje się Massimo, autor telewizyjnych programów, który ma przygotować jego mowę dziękczynną. Może któregoś dnia się zaprzyjaźnią, ale jak na razie tkwią na dwóch przeciwległych biegunach…

 

ŻYCIE JAK FILM KLASY B ‪| LIFE AS A B-MOVIE: PIERO VIVARELLI
(Fabrizio Laurenti, Niccolò Vivarelli) IT/CU/FR 2019, 90'

MFF w Wenecji 2019 - nominacje: Najlepszy dokument, Nagroda “Venice Days”


Dokument przyglądający się barwnemu i niespokojnemu życiu Piera Vivarellego‪ - reżysera włoskich filmów klasy B wszystkich gatunków, autora tekstów muzycznych przebojów ‪(w tym 24 000 baci Celentana), scenarzysty spaghetti westernu Django (1966) oraz ulubieńca Quentina Tarantino.


W młodości Vivarelli był zwolennikiem X flotylli MAS oraz jedynym nie Kubańczykiem (poza Che Guevarą) posiadającym legitymację Kubańskiej Partii Komunistycznej podpisaną przez Fidela Castro. Zaczynając od musicalu Urlatori alla Sbarra o świecie młodych, przez filmy polityczne ‪(‬takie jak Oggi a Berlino‪)‬, aż po Django ‪(‬film będący prekursorem spaghetti westernu)‬, Vivarelli szukał w kinie nowości i testował jego granice.

 

 

PARTNERZY MEDIALNI:

 

archiwum