Drive My Car - pokaz przedpremierowy
DRIVE MY CAR (reż. Ryūsuke Hamaguchi)
pokaz przedpremierowy
piątek, 11 lutego 2022, godz 18.00
Kino Pod Baranami
11 lutego, zapraszamy na przedpremierowy pokaz Drive My Car, mistrzowskiej adaptacji prozy Murakamiego w reżyserii Ryûsuke Hamaguchiego. To To subtelna i intymna opowieść o utracie bliskiej osoby, w której prawdziwe życie przeplata się z teatrem, a smutek z radością.
W Drive My Car japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.
Krytycy o filmie:
Głęboki, elegancko poskręcany, niebanalnie czechowowski; kawał kina.
Michał Oleszczyk, Spoiler Master Podcast
Jedzie swoim tempem, ale prosto do celu.
Michał Piepiórka
Jedna z najpiękniejszych scen palenia papierosów, jakie widziałem w azjatyckim kinie.
Wiktor Małolepszy, Filmawka.pl
Drive My Car pokazuje, że z odpowiednią pomocą zaleczenie złamanych serc wcale nie okazuje się niemożliwe. Tak jak w piosence Beatlesów – najważniejsze jest znalezienie kierowcy, który pokieruje autem, kiedy nam już zabraknie sił.
Wiktor Małolepszy, Filmawka.pl
BILETY:
25 zł (normalny)
18 zł (ulgowy)
17 zł (klubowy/senior)
O FILMIE:
DRIVE MY CAR | DRIVE MY CAR
(Ryūsuke Hamaguchi) JP 2021, 179’
Złote Globy 2022 - wygrana: Złoty Glob - Najlepszy film zagraniczny
MFF w Cannes 2021 - wygrana: Nagroda AFCAE - Najlepszy film (Ryûsuke Hamaguchi), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Ryûsuke Hamaguchi), Nagroda FIPRESCI - Nagroda konkursowa (Ryûsuke Hamaguchi), Złota Palma - Najlepszy scenariusz (Ryûsuke Hamaguchi, Takamasa Oe)
MFF w Cannes 2021 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Ryûsuke Hamaguchi)
Critics Choice 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny
Satelity 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny
Film Independent 2022 - nominacja: Independent Spirit - Najlepszy film zagraniczny (Ryûsuke Hamaguchi)
Cezary 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny (Ryûsuke Hamaguchi)
MFF Nowe Horyzonty 2021 - nominacja: OPPO Pokazy galowe - Udział w sekcji (Ryûsuke Hamaguchi)
BAFTA 2022 - nominacje: Najlepszy reżyser (Ryûsuke Hamaguchi), Najlepszy film nieanglojęzyczny (Akihisa Yamamoto, Ryûsuke Hamaguchi), Najlepszy scenariusz adaptowany (Ryûsuke Hamaguchi)
Oscary 2022 - nominacja: Najlepszy film, Najlepszy reżyser (Ryûsuke Hamaguchi), Najlepszy scenariusz adaptowany (Ryûsuke Hamaguchi, Takamasa Oe), Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze Wujaszka Wanię, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami Wujaszka Wani. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.
ZWIASTUN: