Kuratorki cyklu Premiery Psychologiczne polecają w E-Kinie
Kuratorki cyklu
PREMIERY PSYCHOLOGICZNE
polecają w E-Kinie
www.e-kinopodbaranami.pl
Od dziś, 1 marca, na naszej wirtualnej platformie E-Kino Pod Baranami, jest już dostępna kolekcja przygotowana przez kuratorki cyklu Premiery Psychologiczne, Annę Nicieję i Katarzynę Staleńczyk. Jest to zestaw filmów inspirujących do psychologicznej refleksji i ważnych w kontekście współczesnej wiedzy o zdrowiu psychicznym człowieka.
Filmy dostępne w kolekcji:
Kłamstewko
Czy dobre intencje usprawiedliwiają kłamstwo?
O pożegnaniu z ukrycia, o nieświadomym odchodzeniu i o powrocie do korzeni.
Fuga
Istnieje taki lęk, którego doświadczenie potrafi odebrać tożsamość i skazać na ucieczkę – od siebie i całego dotychczasowego życia. Bo tylko tak można go przetrwać.
53 wojny
Co czuje żona reportera wojennego, który jadąc do pracy może z niej nigdy nie wrócić? To film, który głęboko uświadamia, że powtarzające się zagrożenie życia ukochanego staje się zagrożeniem życia tej, która na niego czeka.
Podły, okrutny, zły
O uroku psychopaty, czyli jak bezwzględny Ted Bundy uwodził system sprawiedliwości i społeczeństwo do końca twierdząc, że jest niewinny dokonanych morderstw.
Niedosyt
O kobiecie, w której za zasłoną idealnego życia subtelnie tli się olbrzymi głód miłości i akceptacji.
Małe szczęście
O „nieeleganckiej” zazdrości o sukces przyjaciela oraz wycinkach, w jakich postrzegamy życie innych.
Hope Gap
To film z mądrością i głębią bez dna. Cała gama przeżyć każdego z członków rozpadającej się rodziny, którzy walczą o więzi, godność i o własne życie.
The Place
Czy doprowadzeni do granicy tego, co uznajemy za moralne, zdecydujemy się ją przekroczyć, by zdobyć to, czego tak bardzo pragniemy?
Parasite
Przewrotnie o nierównościach społecznych, gdy nie jest do końca jasne, kogo można by nazwać pasożytem. Dzieło, które bawi i przeraża jednocześnie.
Na rauszu
Ten film to dowód na nietolerancję rutyny, która doprowadza bohaterów do osobistego i zawodowego kryzysu. Czy da się znaleźć i wyznaczyć granicę między upojeniem życiem a upojnym życiem?
Dostęp do filmu: 15 zł
Filmy dostępne na www.e-kinopodbaranami.pl
WIĘCEJ O FILMACH:
53 WOJNY | 53 WOJNY
(Ewa Bukowska) PL 2018, 83'
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 2018: nominacja do Złotego Pazura w konkursie Inne Spojrzenie Anka i Witek są kochającym się małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka coraz bardziej zatruwa jej rzeczywistość. Gdy mąż po raz kolejny wyjeżdża w rejony objęte wojną, ona zaczyna szykować się na najgorsze…
MFF w Karlowych Warach 2018: nominacja do nagrody East of West
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" 2018: Jantar za główną rolę kobiecą (Magdalena Popławska), Nagroda Jury Młodzieżowego dla filmu pełnometrażowego
CO PRZYNIESIE JUTRO | HOPE GAP
(William Nicholson) GB 2019, 100'
Co przyniesie jutro to kino wielkich emocji, intensywna, a jednocześnie niezwykle intymna opowieść, w której znajdziemy bezsilność i zagubienie, które tak często towarzyszą miłosnym kryzysom, ale także chwile śmiechu, wzruszenia i radości, które tak nieoczekiwanie odkrywamy w momentach życiowych przełomów. W roli głównej czterokrotnie nominowana do Oscara i dwukrotnie nagrodzona Złotym Globem Annette Bening (American Beauty, Wszystko w porządku). U boku aktorki zobaczymy Billa Nighy’ego (To właśnie miłość, Czas na miłość) oraz gwiazdę serialu The Crown, Josha O’Connora.
FUGA | FUGUE
(Agnieszka Smoczyńska) PL/CZ/SE 2018, 103'
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2018: najlepszy debiut reżyserski lub drugi film (Agnieszka Smoczyńska), najlepsze zdjęcia (Jakub Kijowski), Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, Kryształowa gwiazda Elle
Camerimage 2018: Konkurs Filmów Polskich (Jakub Kijowski)
MFF w Cannes 2018: Tydzień Krytyków
MFF w Sitges 2018: najlepszy pełnometrażowy film europejski
Alicja nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Nie pamięta miłości do męża i synka. Z czasem wracają do niej urywki wspomnień, tworząc niewyraźny i niepokojący obraz tajemnicy - tego co zdarzyło się w przeszłości. Co jest tą tajemnicą? Czy rodzące się uczucia do przed chwilą poznanych męża i syna pozwolą kobiecie zrozumieć przeszłość i zbudować szczęście swoje i rodziny?
KŁAMSTEWKO | THE FAREWELL
(Lulu Wang) CN/US 2019, 100'
Złote Globy 2020: Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu (Awkwafina), Najlepszy film zagraniczny - nominacja
Gdy mieszkająca w Nowym Jorku Billi dowiaduje się o chorobie ukochanej babci Nai Nai, w pierwszym odruchu chce wskakiwać do samolotu, żeby się z nią pożegnać. Jednak rodzina Billi decyduje się zataić przed Nai Nai informację o jej stanie zdrowia i postanawia zorganizować rodzinne spotkanie pod pretekstem skleconego naprędce absurdalnie wielkiego, hucznego wesela jednego z kuzynów. Co z tego, że pan młody zna się ze swoją narzeczoną zaledwie od kilku tygodni! Wszystkie tajemnice są dozwolone, a dzięki temu przyjazd całej rodziny, rozsianej po całym świecie, nie wzbudza podejrzeń ukochanej babci.
MAŁE SZCZĘŚCIA | LE BONHEUR DES UNS...
(Daniel Cohen) FR 2020, 100’
Kochająca życie 40-kilkuletnia Lea (Bérénice Bejo) pracuje w centrum handlowym i jest szczęśliwą żoną Marca (Vincent Cassel), konserwatysty i w pewnym stopniu niewierzącego w siebie sprzedawcy. Lea od dawna uważana jest za marzycielkę przez swoją najlepszą przyjaciółkę Karine (w tej roli niezrównana Florence Foresti), która jest zadowolona ze swojej kierowniczej posady w reklamie i życia z Francisem (François Damiens) oraz dwójką ich dzieci. Coś jednak zburzy spokój tej czwórki.
Pewnego wieczoru, podczas kolacji, Lea niespodziewanie ogłasza, że spróbuje swoich sił jako pisarka. Jednak jej mąż nie jest do końca przekonany do tego pomysłu. Nagły przypływ kreatywności u Lei powoduje, że także jej przyjaciółka Karine zdecyduje się także spróbować swoich sił w pisarstwie, a jej mąż odkryje na nowo swoje kreatywne oblicze. Kiedy jedno z wiodących wydawnictw zainteresuje się książką Lei, wydaje się, że czekają ją same sukcesy. Tylko czy jej przyjaciele i mąż będą w stanie to udźwignąć?
NA RAUSZU | DRUK
(Thomas Vinterberg) DK 2020, 115’
Oscary 2021 - wygrana: Najlepszy film międzynarodowy
Oscary 2021 - nominacje: Najlepsza reżyseria (Thomas Vinterberg)
Nagrody BAFTA 2021 - nominacje: Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Najlepszy Reżyser, Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy, Najlepszy Scenariusz Oryginalny
W Na rauszu poznajemy czterech miłych mężczyzn w średnim wieku. Żyją w świecie, który wszyscy dobrze znamy – przepełnionym nudą i przeciętnością, w którym człowiek czuje się pogrążony w monotonii, zagubiony w przyzwyczajeniach, przytłoczony. Jednocześnie bohaterowie mają świadomość, że zbliża się śmierć. Przekroczyli półmetek przeciętnego okresu życia. Wolność młodości, zauroczenia i beztroska powoli stają się odległymi wspomnieniami. Mężczyźni postanawiają wziąć udział w eksperymencie polegającym na systematycznym spożywaniu alkoholu. Początkowo wdrażają swój pomysł w życie w związku z pracą w szkole średniej, gdzie są nauczycielami.
NIEDOSYT | SWALLOW
(Carlo Mirabella-Davis) US/FR 2019, 94'
Hunter (Haley Bennett) ma przystojnego męża, wielki dom, bajecznie bogatych teściów i wyniki badań jednoznacznie wskazujące na to, że w jej ciele zaczyna rozwijać się dziecko. Zamknięta w swojej złotej klatce dziewczyna poddaje się całkowicie woli rodziny, która przejmuje coraz większą kontrolę nad jej życiem. Hunter wykształca w sobie nietypowy mechanizm obronny: nieodpartą potrzebę połykania drobnych przedmiotów, takich jak szklane kulki czy pinezki i inne znalezione w zakamarkach domu rzeczy. Pozornie idealny świat zaczyna rozpadać się na kawałki.
PARASITE | GISAENGCHUNG
(Bong Joon-ho) KR 2019, 132’
Oscary 2020 - wygrana: najlepszy film, najlepszy reżyser (Joon-ho Bong), najlepszy scenariusz oryginalny, najlepszy film zagraniczny
Oscary 2020: - nominacje: najlepsza scenografia - nominacja, najlepszy montaż - nominacja
Nagrody BAFTA 2020 - najlepszy film nieanglojęzyczny, najlepszy scenariusz oryginalny
Złote Globy 2020: Najlepszy film zagraniczny
MFF w Cannes 2019: Złota Palma - Najlepszy film
MFF w Toronto 2019: nominacja - Nagroda Festiwalowa w sekcji 'Prezentacje Specjalne'
W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i zawalczą o siebie. Nawet, jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między tym, co jeszcze dozwolone, a tym, co absolutnie zabronione. Bong Joon-ho pokazuje, że prawie każdy marzy o lepszym życiu, awansie i szansie na sukces. Ale tylko niektórzy – dzięki nieposkromionej wyobraźni i braku skrupułów – są w stanie po to wszystko sięgnąć.
Parasite to pełen dzikiego humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji thriller o ludziach, którzy nigdy nie mieli się spotkać – biednych i bogatych, tych naprawdę uprzywilejowanych i tych zepchniętych do rynsztoków. Nowy film twórcy przebojów Okja i Snowpiercer: Arka przyszłości to wielki hit światowego kina i prawdziwy filmowy rollercoaster.
PODŁY, OKRUTNY, ZŁY | EXTREMELY WICKED, SHOCKINGLY EVIL AND VILE
(Joe Berlinger) US 2018, 108’
To była miłość od pierwszego wejrzenia. Ted (Zac Efron) szybko zdobył serce Liz (Lily Collins), która samotnie wychowywała córkę. Przez parę lat tworzyli sielankową rodzinę. Ideał runął, gdy Ted został aresztowany pod zarzutem makabrycznych zbrodni. Przystojny, czarujący, charyzmatyczny, czy podły, okrutny, zły? Niewinna twarz Teda Bundy'ego skrywała tajemnice brutalnych mordów, w które Liz Kloepfer długo nie chciała uwierzyć.
Podły, okrutny, zły to prawdziwa historia seryjnego mordercy Teda Bundy'ego, którego zbrodnie wstrząsnęły Ameryką w latach 70-tych. Ted Bundy był jednym z najbardziej brutalnych seryjnych morderców na świecie. Mężczyzna przez ponad 4 lata swojej zbrodniczej działalności zabił ponad 20 kobiet (udowodniono mu 21 morderstw, ale sam przyznał się do 30). Za popełnione przestępstwa został skazany na śmierć na krześle elektrycznym. Wyrok wykonano 24 stycznia 1989 roku w Raiford na Florydzie.
THE PLACE | THE PLACE
(Paolo Genovese) IT 2017, 105'
Tajemniczy mężczyzna codziennie siedzi przy tym samym stoliku w tej samej restauracji, rozmawiając z osobami, które przychodzą do niego po nietypową pomoc. Każdy z gości okazuje się czegoś pragnąć, ma marzenie trudne w realizacji, jeśli w ogóle nie niemożliwe. Jednak dla mężczyzny wszystko jest wykonalne. „Możesz to osiągnąć”, powtarza każdemu. Warunkiem jest wykonanie przez petenta specjalnego zadania, w zamian za które mężczyzna spełni najskrytsze życzenie. Kim właściwie jest ten człowiek i kto wyznacza reguły dziwnej gry przy stoliku?
PATRON MEDIALNY: