kpb

16. Festiwal Filmów Afrykańskich - AfryKamera

16. Festiwal Filmów Afrykańskich
AfryKamera

4-10 kwietnia 2022
Kino Pod Baranami

 

 

4-10 kwietnia zapraszamy na 16. Festiwal Filmów Afrykańskich - AfryKamera. W programie krakowskiej odsłony imprezy znalazły się filmy, które najbardziej przypadły do gustu festiwalowym widzom w Warszawie i Wrocławiu, m.in.: południowoafrykański film historyczny Moffie, odkrycie z Lesotho To nie pogrzeb, to zmartwychwstanie oraz - prezentowany w zeszłym roku w Cannes - Lingui, zrealizowany w Czadzie.


AfryKamera to największe wydarzenie kulturalne w Europie Środkowo-Wschodniej poświęcone Afryce. Kino afrykańskie jest tak samo niejednolite jak cały kontynent. To ponad 50 krajów i kilka tysięcy języków, bogactwo historii i różne dzieje. Sami jako AfryKamera cały czas odkrywamy Afrykę i coraz bardziej doceniamy jej różnorodność oraz bogactwo - mówi Przemysław Stępień, dyrektor festiwalu. Na początku kwietnia do naszego kina trafią wybrane filmy 16. edycji festiwalu, które zabiorą widzów w podróż po całym kontynencie.


O północnej części Afryki opowiada rozgrywający się w Tunezji Syn Mehdiego M. Barsaoui, którego postawieni w dramatycznej sytuacji bohaterowie mierzą się z surowym, lokalnym prawem. W roli ojca wystąpił Sami Bouajila (Dni chwały, Świadkowie) - znany francuski aktor tunezyjskiego pochodzenia, nagrodzony za swoją kreację Cezarem i wyróżniony na festiwalu w Wenecji. W głąb kontynentu zabiera widzów Lingui Mahamat-Saleh Haroun - prezentowana w Cannes opowieść o kobiecej solidarności i determinacji oraz walce o godność w brutalnej, patriarchalnej rzeczywistości. Ten czadyjski film będzie można zobaczyć przed polską premierą - w ramach cyklu Spotkania filozoficzne, którego celem jest spojrzenie na kino z pogłębionej perspektywy. Po seansie odbędzie się dyskusja inspirowana filmem, którą poprowadzi filozofka, Anna Piskorska.


Środkowoafrykański film Makongo. Gąsienice Elvisa Sabina Ngaïbinoto to znakomicie sfilmowany portret ukrytej wśród przyrody społeczności. Jej członkowie mają jedno marzenie: wysłać dzieci ze swego plemienia do prawdziwej szkoły. Jest to jednak trudne, zwłaszcza, że ich jedynym środkiem płatniczym są gąsienice (makongo), będące lokalnym przysmakiem. Na południowym krańcu Afryki osadzona jest akcja dwóch filmów. Pierwszy, obsypany nagrodami Moffie Olivera Hermanusa, opowiada o operacji militarnej z lat. 80. Bierze w niej udział młody Nicholas, który w trakcie służby zaczyna odkrywać tożsamość seksualną, tak sprzeczną z obowiązującymi normami. Pochodzący z Lesotho film To nie pogrzeb, to zmartwychwstanie Lemohanga Jeremiaha Mosese, nagrodzony m.in. na festiwalu Sundance, to poruszająca historia osiemdziesięcioletniej wdowy, która podejmuje walkę o ziemię przodków, zagrożoną przez budowaną nieopodal tamę.


Szczególne miejsce w programie wydarzenia zajmują produkcje z Madagaskaru. Pełne muzyki Haingosoa Edouarda Joubeauda odkrywa przed widzami nieznany kawałek malgaskiej kultury z jej tradycyjnymi instrumentami, tańcem i śpiewem, dodając do tego współczesne brzmienia i style. Tymczasem dokumentalna Gwiazda poranna Nantenainy Lovy skupia się na życiu społeczności Vezo, od pokoleń silnie związanej z morzem. Wszystko zmieniło się wraz z pojawieniem się wielkich statków i zagranicznych firm, które za bezcen wykupują tamtejsze ziemie, by czerpać z nich zyski. O panafrykańskim doświadczeniu emigracji opowiada Żegnaj, moja miłości - pełnometrażowy debiut Ekwy Msangi, traktujący o losach pochodzącej z Angoli rodziny, która po 13 latach rozłąki ponownie wprowadza się pod jeden dach w Nowym Jorku.

 

Po seansie filmu Gwiazda poranna odbędzie się spotkanie z przedstawicielkami Stowarzyszenia MISEVI Polska, które działa na południu Madagaskaru od 2014 roku realizując projekty edukacyjne i medyczne.

 

 

 

 

 

Najmłodszych widzów zapraszamy na niedzielny poranek filmowy pod hasłem Baranki w Afryce. W programie: pokaz bajek z serii Tydzień przygód w Afryce oraz warsztaty muzyczne.

 

BILETY:
23 zł (normalny)
18 zł (ulgowy)
17 zł (senior/klubowy)
Baranki Dzieciom: 13 zł
Karnet (8 filmów): 88 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl

 

PROGRAM:

poniedziałek, 4 kwietnia
20.00 SPOTKANIE FILOZOFICZNE - POKAZ PRZEDPREMIEROWY
LINGUI | LINGUI, LES LIENS SACRÉS
(Mahamat-Saleh Haroun) BE/CD/DE/FR 2021, 87’
Po seansie: dyskusja inspirowana filmem, którą poprowadzi mgr Anna Piskorska (Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Jagiellońskiego).

wtorek, 5 kwietnia
20.00
ŻEGNAJ, MOJA MIŁOŚCI | FAREWELL AMOR
(Ekwa Msangi) US 2020, 101’

środa, 6 kwietnia
20.00
SYN | A SON
(Mehdi M. Barsaoui) TN/FR/LB/QA 2019, 96’

czwartek, 7 kwietnia
20.00 MAKONGO: GĄSIENICE | MAKONGO
(Elvis Sabin Ngaïbino) CF/AR/IT 2020, 72’
(film dokumentalny)

piątek, 8 kwietnia
20.00 MOFFIE | MOFFIE
(Oliver Hermanus) RPA/GB 2019, 103’

sobota, 9 kwietnia
20.00 TO NIE POGRZEB, TYLKO ZMARTWYCHWSTANIE
| THIS IS NOT A BURIAL, IT’S A RESURRECTION
(Lemohang Jeremiah Mosese) LS/RPA/IT 2019, 120’

niedziela, 10 kwietnia
11.00 BARANKI DZIECIOM: BARANKI W AFRYCE
TYDZIEŃ PRZYGÓD W AFRYCE - zestaw bajek, 40’
Po seansie: warsztaty muzyczne.
18.30 HAINGOSOA | HAINGOSOA
(Edouard Joubeaud) FR/MG 2020, 72’
20.00 GWIAZDA PORANNA | AZA KIVY
(Nantenaina Lova) MG 2020, 77’
(film dokumentalny)
Po seansie filmu odbędzie się spotkanie z przedstawicielkami Stowarzyszenia MISEVI Polska, które działa na południu Madagaskaru od 2014 roku.


O FILMACH:

GWIAZDA PORANNA | AZA KIVY
(Nantenaina Lova) MG 2020, 77’
(film dokumentalny)

IDFA Amsterdam 2020 - nominacja: Najlepszy dokument


Życie społeczności Vezo zamieszkującej północno-zachodnią część Madagaskaru od pokoleń było ściśle związane z morzem, z którego żyli wraz z całymi rodzinami. Wszystko zmieniło się wraz z pojawieniem się wielkich trawelerów przeławiających morza i zagranicznych firm, które za bezcen wykupują tamtejsze ziemie, by czerpać z nich zyski. Dokument ukazuje starania australijskiej firmy wydobywającej piasek mineralny na Madagaskarze, która zamierza zbudować ogromny port na plaży Andabay, miejscu świętym dla Vezo. Miejscowa ludność nie zamierza oddać ziemi swych przodków bez walki, będzie protestować i walczyć o swoje prawa do końca.

 

HAINGOSOA | HAINGOSOA
(Edouard Joubeaud) FR/MG 2020, 72’

Festival Images de Sons 2021: nagroda za najlepsze zdjęcia
Harlem MFF 2020 – nagroda dla najlepszego pełnometrażowego filmu fabularnego


Haingo to młoda Malgaszka, która stara się samotnie utrzymać i wychować kilkuletnią córkę. Kiedy ich sytuacja finansowa staje się coraz gorsza, Haingo postanawia opuścić rodzinną wioskę i przenieść się do stolicy, gdzie otrzymuje próbny kontrakt w grupie tanecznej.


Debiutujący francuski reżyser Edouard Joubeaud, odkrywa przed widzami nieznany kawałek malgaskiej kultury z jej tradycyjnymi instrumentami, tańcem i śpiewem, dodając do tego współczesne brzmienia i style. Film jest gratką dla wszystkich poszukiwaczy inspiracji muzycznych, w szczególności z wyspiarskich rejonów Afryki.

 

LINGUI | LINGUI, LES LIENS SACRÉS
(Mahamat-Saleh Haroun) BE/CD/DE/FR 2021, 87’
Pokaz przedpremierowy!

MFF w Cannes 2021: Udział w konkursie głównym
MFF w Toronto 2021: Nagroda Festiwalowa w sekcji 'Prezentacje Specjalne'


Amina ciężko pracuje i samotnie wychowuje nastoletnią córkę. Gdy dowiaduje się, że ta jest w ciąży, postanawia pomóc jej w dokonaniu aborcji, która w jej kraju jest nielegalna.


Lingui to uniwersalna opowieść o kobiecej solidarności i determinacji. Reżyser Mahamat-Saleh Haroun z wielką empatią rysuje portret bohaterek, które próbują walczyć o godność i niezależność w brutalnej, patriarchalnej rzeczywistości. To nie tylko kameralny dramat skupiony na społecznych napięciach w odległej części świata, lecz również poezja kina w czystej postaci. Niezwykłe zdjęcia Mathieu Giombiniego są żywe i duszne, perfekcyjnie skomponowane, nasycone cudownymi barwami. 


Pokaz w ramach cyklu SPOTKANIA FILOZOFICZNE. Po seansie: dyskusja inspirowana filmem, którą poprowadzi mgr Anna Piskorska (Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Jagiellońskiego).


Polska premiera: 8 kwietnia 2022.

 

MAKONGO: GĄSIENICE | MAKONGO
(Elvis Sabin Ngaïbino) CF/AR/IT 2020, 72’
(film dokumentalny)

Open City Docs Fest 2020: Nagroda dla debiutującego twórcy międzynarodowego
MFFD Cinéma du reel 2020: Nagroda w kategorii dokument pełnometrażowy


André i Albert to przedstawiciele plemienia pigmejów Aka, żyjącego na skraju lasu w Republice Środkowoafrykańskiej. To właśnie oni wprowadzają widza w społeczność, która żyje w zgodzie z naturą i tradycyjnymi wierzeniami i pozyskuje wszystko, co potrzebne im do życia z lasu. Główni bohaterowie jako jedyni w wiosce zdobyli wykształcenie i sami starają się nauczyć pisać i czytać dzieci ze swego plemienia, a także wysłać część z nich do prawdziwej szkoły. Jest to niezwykłe zadanie w sytuacji, gdy ich jedynym środkiem płatniczym są gąsienice (makongo), lokalny przysmak tego regionu, który mogą sprzedać w oddalonej o kilka dni jazdy ciężarówką stolicy kraju.

 

MOFFIE | MOFFIE
(Oliver Hermanus) RPA/GB 2019, 103’

BAFTA 2021: Najlepszy debiut (nominacja)
British Independent Film Awards 2019 - nominacje: Najlepszy reżyser, Najlepszy zdjęcia, Najlepsza produkcja
MFF w Wenecji 2019 - nominacje: Queer Lion, Venice Horizons Award
MFF w Dublinie 2020: Nagroda specjalna Jury
Thessaloniki Film Festival 2019: Mermaid Award


W 1981 r. RPA rozpoczęła operację militarną na granicy z Angolą, aby bronić się przed rozprzestrzenianiem komunizmu oraz zachować panującą politykę apartheidu. Wszyscy biali chłopcy po ukończeniu szesnastego roku życia zostali wysłani na dwuletnią służbę wojskową, która miała nauczyć ich nienawiści do komunizmu, gejów i Afrykanów. Wśród nich znalazł się Nicholas, który w trakcie służby zaczyna odkrywać swoją tożsamość seksualną, tak sprzeczną z obowiązującymi normami.


Niespieszny i subtelny film Olivera Hermanusa pokazuje dramat konfliktu zbrojnego, represje wobec osób homoseksualnych w czasach apartheidu oraz próbę zachowania własnego ja nawet w najgorszych warunkach.

 

SYN | A SON
(Mehdi M. Barsaoui) TN/FR/LB/QA 2019, 96’

MFF w Wenecji 2019: Najlepszy aktor (Sami Bouajila)
MFF w Kairze 2019: Arab Cinema's Horizons Award, Salah Abu Seif Prize, UNFPA Award
Victoria FF 2020: Najlepszy film pełnometrażowy
Malmö Arab FF 2020: Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Mehdi Barsaoui)
Cezary 2021: Najlepszy aktor (Sami Bouajila)


Tunezja, rok 2011. Meriem i Fares to nowoczesne, szczęśliwe małżeństwo, które wraz z 11-letnim synem Azizem spędza wakacje w rodzinnych stronach. Podczas jazdy autem Aziz zostaje postrzelony przez rebeliantów islamskich i w tragicznym stanie trafia do szpitala. Wraz z rozwojem akcji okazuje się, że Aziz musi przejść przeszczep wątroby. Niestety Fares nie jest jego biologicznym ojcem, a sytuację dodatkowo komplikuje niezwykle restrykcyjne, tunezyjskie prawo.


Tunezyjski reżyser Mehdi M. Barsaoui stworzył film, który może być porównywany z dziełami Asghara Farhadiego, stając się przy tym nowym, niezwykle ważnym głosem w świecie kina arabskiego.

 

TO NIE POGRZEB, TYLKO ZMARTWYCHWSTANIE
| THIS IS NOT A BURIAL, IT’S A RESURRECTION
(Lemohang Jeremiah Mosese) LS/RPA/IT 2019, 120’

African Movie Academy Awards 2020: Najlepsze zdjęcia
MFF w Atenach 2020: Najlepszy film
MFF w Dublinie 2020: Najlepsza aktorka (Mary Twala), Najlepszy reżyser, Artistic Bravery Prize
MFF w Guanajuato 2020: Specjalna Nagroda Jury
MFF w Hajfie 2020: Najlepszy film międzynarodowy
Sundance FF 2020: Nagroda ‘Visionary Filmmaking’, nominacja do Nagrody Głównej Jury


Osiemdziesięcioletnia wdowa mieszkająca w malutkiej wiosce pośród gór w Lesotho pochowała już wszystkich swych bliskich i jedynym jej pragnieniem jest spocząć obok nich. Wszystko się zmienia, gdy w Nasaretha zaczyna się budowa tamy, która zaleje okoliczne ziemie, groby przodków, ale i spowoduje wysiedlenie mieszkańców. Mantoa wraz z całą społecznością postanawia walczyć o zachowanie ziemi, do której przynależeli od pokoleń.


Ten głęboko przejmujący film ukazuje nie tylko nieuchronny proces odchodzenia człowieka, ale także nieuczciwe zawłaszczanie ziemi oraz niszczenie “starego świata” przez pozorny postęp i rozwój. W filmie zachwycają zjawiskowe zdjęcia, dopracowane w każdym szczególe, do tego stopnia, że każdy z nich mógłby stanowić samodzielny obraz.

 

ŻEGNAJ, MOJA MIŁOŚCI | FAREWELL AMOR
(Ekwa Msangi) US 2020, 101’

MFF w San Diego 2020: Nagroda dla najlepszego dramatu pełnometrażowego
MF Durban 2020: Nagroda za najlepszy scenariusz, Nagroda dla najlepszego aktora pierwszoplanowego


To historia rodziny, która wskutek emigracji została rozdzielona na lata. Walter - w tej roli świetny Ntare Guma Mbaho Mwine (Krwawy diament, Królowa Katwe) - wyjechał z Angoli do USA, aby zapewnić lepsze życie żonie i córce. Po 13 latach rozłąki udaje im się w końcu zamieszkać razem w Nowym Jorku. Czy ojcu uda się odzyskać kontakt z córką? I czy Walter jest w stanie uratować swoje małżeństwo, pomimo różnic i zdrady, którą popełnił? 


Żegnaj, moja miłości to pełnometrażowy debiut Ekwy Msangi – reżyserki tanzańskiego pochodzenia mieszkającej w USA, która jest autorką kilku seriali dla głównych stacji telewizyjnych w Kenii i RPA.


 

ORGANIZATORZY:
Fundacja Filmgramm
Kino Pod Baranami

Bookmark and Share

archiwum