Najlepsze filmy 2022 roku ponownie w Kinie Pod Baranami
ponownie w Kinie Pod Baranami
6 stycznia - 12 stycznia 2022
Kino Pod Baranami
Zaraz za podium, na miejscu czwartym, znalazł się pełen uroku film dokumentalny Truflarze, którego producentem był Luka Guadagnino. Kolejne lokaty zajęły Drive My Car Ryūsuke Hamaguchiego, Belfast Kennetha Branagha, Batman Matta Reevesa i Powodzenia, Leo Grande Sophii Hyde. Ranking zamykają filmy Top Gun Maverick Josepha Kosinskiego i Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej.
Wybrane tytuły, które pojawiły się w rankingu widzów, powrócą na nasze ekrany od 6 stycznia. Uzupełniać je będą propozycje zespołu Kina, który również przygotowuje swój własny ranking.
RANKING WIDZÓW KINA POD BARANAMI:
#1. C’MON C’MON | C’MON C’MON
(Mike Mills) US 2021, 109’
#2. NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE | VERDENS VERSTE MENNESKE
(Joachim Trier) NO/FR/SE/DK 2021, 121’
#3. WSZYSTKO WSZĘDZIE NARAZ | EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE
(Dan Kwan, Daniel Scheinert) US 2022, 140'
#4. TRUFLARZE | THE TRUFFLE HUNTERS
(Michael Dweck, Gregory Kershaw) IT/DE/US 2020, 84'
#5. DRIVE MY CAR | DRIVE MY CAR
(Ryūsuke Hamaguchi) JP 2021, 179’
#6. BELFAST | BELFAST
(Kenneth Branagh) GB 2021, 120’
#7. BATMAN | THE BATMAN
(Matt Reeves) US 2022, 176'
#8. POWODZENIA, LEO GRANDE | GOOD LUCK TO YOU, LEO GRANDE
(Sophie Hyde) USA 2022, 97'
#9. TOP GUN MAVERICK | TOP GUN MAVERICK
(Joseph Kosinski) US/CN 2022, 131'
#10. SILENT TWINS | THE SILENT TWINS
(Agnieszka Smoczyńska) PL/GB/US 2022, 113’
(Dan Kwan, Daniel Scheinert) US 2022, 140'
#2. NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE | VERDENS VERSTE MENNESKE
(Joachim Trier) NO/FR/SE/DK 2021, 121’
#3. CÓRKA | THE LOST DAUGHTER
(Maggie Gyllenhaal) US/GR 2021, 122’
#4. INNI LUDZIE | INNI LUDZIE
(Aleksandra Terpińska) PL 2021, 103’
#5. BELFAST | BELFAST
(Kenneth Branagh) GB 2021, 120’
#6. POWODZENIA, LEO GRANDE | GOOD LUCK TO YOU, LEO GRANDE
(Sophie Hyde) USA 2022, 97'
#7. (ex aequo) DRIVE MY CAR | DRIVE MY CAR
(Ryūsuke Hamaguchi) JP 2021, 179’
#7. (ex aequo) SILENT TWINS | THE SILENT TWINS
(Agnieszka Smoczyńska) PL/GB/US 2022, 113’
#8. (ex aequo) C’MON C’MON | C’MON C’MON
(Mike Mills) US 2021, 109’
#8. (ex aequo) TITANE | TITANE
(Julia Ducournau) FR/BE 2021, 108’
#9. FILM BALKONOWY | FILM BALKONOWY
(Paweł Łoziński) PL 2021, 100’
#10. PRZEŻYĆ | FLEE
(Jonas Poher Rasmussen) DK/FR/SE 2021, 89’
piątek, 6 stycznia
20.30 WSZYSTKO WSZĘDZIE NARAZ | EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE
(Dan Kwan, Daniel Scheinert) US 2022, 140'
sobota, 7 stycznia
20.30 BELFAST | BELFAST
(Kenneth Branagh) GB 2021, 120’
niedziela, 8 stycznia
20.30 BELFAST | BELFAST
(Kenneth Branagh) GB 2021, 120’
(Kenneth Branagh) GB 2021, 120’
wtorek, 10 stycznia
21.15 NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE | VERDENS VERSTE MENNESKE
(Joachim Trier) NO/FR/SE/DK 2021, 121’
środa, 11 stycznia
20.30 DRIVE MY CAR | DRIVE MY CAR
(Ryūsuke Hamaguchi) JP 2021, 179’
czwartek, 12 stycznia
18.00 C’MON C’MON | C’MON C’MON
(Mike Mills) US 2021, 109’
20.30 CÓRKA | THE LOST DAUGHTER
(Maggie Gyllenhaal) US/GR 2021, 122’
O FILMACH:
BELFAST | BELFAST
(Kenneth Branagh) GB 2021, 120’
MFF w Toronto 2021 - wygrana: Nagroda Publiczności - Pierwsze miejsce (Kenneth Branagh)
Złote Globy 2022 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy (Jamie Dornan), Najlepszy aktor drugoplanowy (Ciarán Hinds), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Caitriona Balfe), Najlepszy reżyser (Kenneth Branagh), Najlepsza piosenka (Down to Joy, wyk. Jamie Dornan)
Złote Globy 2022 - wygrana: Najlepszy scenariusz (Kenneth Branagh)
SATELITY 2022 - nominacje: Najlepszy reżyser (Kenneth Branagh), Najlepszy aktor drugoplanowy (Jamie Dornan), Najlepszy aktor drugoplanowy (Ciarán Hinds), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Caitriona Balfe), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Judi Dench), Najlepszy scenariusz oryginalny (Kenneth Branagh), Najlepsze zdjęcia (Haris Zambarloukos), Najlepszy montaż (Úna Ní Dhonghaíle), Najlepsze kostiumy (Charlotte Walter), Najlepsza scenografia (Claire Nia Richards, Jim Clay), Najlepsza piosenka (Down to Joy, wyk. Van Morrison)
BAFTA 2022 - nominacje: Najlepszy aktor drugoplanowy (Ciarán Hinds), Najlepszy scenariusz oryginalny (Kenneth Branagh), Najlepszy montaż (Úna Ní Dhonghaíle)
Oscary 2022 - nominacja: Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Ciarán Hinds), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Judi Dench), Najlepszy reżyser (Kenneth Branagh), Najlepszy scenariusz oryginalny (Kenneth Branagh), Najlepsza piosenka - "Down to Joy", Najlepszy dźwięk (Denise Yarde, James Mather, Niv Adiri, Simon Chase)
To opowiedziana z humorem niezwykle osobista opowieść o dzieciństwie pewnego chłopca w czasie zgiełku późnych lat sześćdziesiątych. W obsadzie występują nominowana do Złotego Globu Caitriona Balfe( serial Outlander), zdobywczyni Oscara Judi Dench (Zakochany Szekspir) oraz Jamie Dornan (Pięćdziesiąt Twarzy Greya), Ciaran Hinds (Szpieg) i dziesięcioletni Jude Hill.
Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialny jest nominowany do Oscara Kenneth Branagh.
C’MON C’MON | C’MON C’MON
(Mike Mills) US 2021, 109’
Film Independent Spirit Awards 2022: (nominacje) najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz
EnergaCamerimage 2021: Złota Żaba dla Najlepszego Filmu, Nagroda Publiczności
Joaquin Phoenix wciela się w C'mon C'mon w nowojorskiego singla, uroczego, ciepłego dziennikarza, który przemierza Amerykę z mikrofonem, pytając dzieciaki i młodzież o ich życie, marzenia, supermoce i plany na przyszłość. Po drodze reporter odwiedza mieszkającą w Los Angeles siostrę (Gaby Hoffman), z którą nie rozmawiał od lat, a która teraz potrzebuje jego pomocy. Żeby wesprzeć ją w opiece nad dziewięcioletnim synkiem (Woody Norman), Johnny zabiera go ze sobą do Nowego Jorku. Wspólna podróż okaże się lekcją cierpliwości, odpowiedzialności i zwyczajnie: dorosłości, której dziennikarz dotąd unikał. Pozwoli mu także zrozumieć, że prawdziwe supermoce to te, którymi władają matki.
CÓRKA | THE LOST DAUGHTER
(Maggie Gyllenhaal) US/GR 2021, 122’
MFF w Wenecji 2021 - wygrana: Nagroda Festiwalowa - Najlepszy scenariusz (Maggie Gyllenhaal)
MFF w Wenecji 2021 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Maggie Gyllenhaal)
Film Independent 2022 - nominacje: Najlepszy film (Charles Dorfman, Maggie Gyllenhaal, Osnat Handelsman-Keren, Talia Kleinhendler), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Jessie Buckley), Najlepszy reżyser (Maggie Gyllenhaal), Najlepszy scenariusz (Maggie Gyllenhaal)
SATELITY 2022 - nominacja: Najlepszy dramat, Najlepsza aktorka w dramacie (Olivia Colman), Najlepszy scenariusz adaptowany (Maggie Gyllenhaal)
Złote Globy 2022 - nominacja: Najlepsza aktorka w dramacie (Olivia Colman), Najlepszy reżyser (Maggie Gyllenhaal)
BAFTA 2022 - nominacje: Najlepszy scenariusz adaptowany (Maggie Gyllenhaal)
Oscary 2022 - nominacja: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Olivia Colman), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Jessie Buckley), Najlepszy scenariusz adaptowany (Maggie Gyllenhaal)
Leda (laureatka Oscara Olivia Colman) udaje się na wakacje do Grecji. Planuje czytać, wypoczywać na prywatnej plaży i korzystać z urlopu. Spokój intymnego kurortu zaburza jednak przybycie ekscentrycznej rodziny zamieszkującej największą z willi na wyspie. Uwagę Ledy przykuwa przede wszystkim Nina (Dakota Johnson), która mierzy się z trudami bycia młodą mamą, mając pod opieką kilkuletnią córkę. Obserwowanie tajemniczej nieznajomej wywołuje wspomnienia z okresu macierzyństwa, z którymi Leda od wielu lat nie miała odwagi się skonfrontować. Wracają wspomnienia i widma decyzji z przeszłości, których nie można cofnąć.
DRIVE MY CAR | DRIVE MY CAR
(Ryūsuke Hamaguchi) JP 2021, 179’
Złote Globy 2022 - wygrana: Złoty Glob - Najlepszy film zagraniczny
MFF w Cannes 2021 - wygrana: Nagroda AFCAE - Najlepszy film (Ryûsuke Hamaguchi), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Ryûsuke Hamaguchi), Nagroda FIPRESCI - Nagroda konkursowa (Ryûsuke Hamaguchi), Złota Palma - Najlepszy scenariusz (Ryûsuke Hamaguchi, Takamasa Oe)
MFF w Cannes 2021 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Ryûsuke Hamaguchi)
Critics Choice 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny
Satelity 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny
Film Independent 2022 - nominacja: Independent Spirit - Najlepszy film zagraniczny (Ryûsuke Hamaguchi)
Cezary 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny (Ryûsuke Hamaguchi)
MFF Nowe Horyzonty 2021 - nominacja: OPPO Pokazy galowe - Udział w sekcji (Ryûsuke Hamaguchi)
BAFTA 2022 - wygrana: Najlepszy film nieanglojęzyczny (Akihisa Yamamoto, Ryûsuke Hamaguchi)
BAFTA 2022 - nominacje: Najlepszy reżyser (Ryûsuke Hamaguchi), Najlepszy scenariusz adaptowany (Ryûsuke Hamaguchi)
Oscary 2022 - nominacja: Najlepszy film, Najlepszy reżyser (Ryûsuke Hamaguchi), Najlepszy scenariusz adaptowany (Ryûsuke Hamaguchi, Takamasa Oe), Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze Wujaszka Wanię, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami Wujaszka Wani. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.
NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE | VERDENS VERSTE MENNESKE
(Joachim Trier) NO/FR/SE/DK 2021, 121’
MFF w Valladolid 2021 - wygrana: Jury Młodych - Najlepszy film w konkursie głównym (Joachim Trier), Nagroda Specjalna - Nagroda FIPRESCI (Joachim Trier), Nagroda Złotych Blogów (Joachim Trier)
MFF w Cannes 2021 - wygrana: Złota Palma - Najlepsza aktorka (Renate Reinsve)
MFF w Cannes 2021 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Joachim Trier)
CRITICS CHOICE 2022 - nominacja: Najlepszy film zagraniczny
SATELITY 2022 - nominacja: Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu (Renate Reinsve), Najlepszy film zagraniczny
BAFTA 2022 - nominacje: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Renate Reinsve), Najlepszy film nieanglojęzyczny (Joachim Trier, Thomas Robsahm)
Oscary 2022 - nominacja: Najlepszy scenariusz oryginalny Eskil Vogt, Joachim Trier, Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
Julie (znakomita Renate Reinsve) wkrótce kończy trzydzieści lat i jest pełna życiowej energii, ale ma też pełno życiowych rozterek. Jest szczęśliwa z Akselem, utalentowanym i odnoszącym sukcesy zawodowe rysownikiem, ale ich spojrzenie na wspólną przyszłość nieco się różni. Kiedy na przypadkowej imprezie Julie poznaje Eivinda i spędza z nim całą noc, zaczyna zastanawiać się, czy ten młodszy od niej, pewny siebie i odrobinę szalony chłopak nie jest właśnie tym, czego potrzebuje w życiu.
WSZYSTKO WSZĘDZIE NARAZ | EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE
(Dan Kwan, Daniel Scheinert) US 2022, 140'
Złote Globy 2023 - wygrana: Najlepsza aktorka w komedii lub musicalu (Michelle Yeoh), Najlepszy aktor drugoplanowy (Ke Huy Quan)
Złote Globy 2023 - nominacje:Najlepsza komedia lub musical, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Jamie Lee Curtis), Najlepszy reżyser (Dan Kwan, Daniel Scheinert), Najlepszy scenariusz (Dan Kwan, Daniel Scheinert)
Evelyn Wang (Michelle Yeoh), borykająca się z trudami codzienności mama w średnim wieku. Evelyn natrafia na klucz do „multiwersum”: sieci przecinających się ze sobą światów, w której może zbadać swoje alternatywne drogi życiowe. Kiedy pojawiają się mroczne siły, Evelyn będzie musiała wykorzystać wszystko co ma i wszystko czym kiedyś mogła być, aby ocalić to, co jest dla niej najważniejsze: jej rodzinę.