kpb

Przedpremierowy pokaz Gomorry!

Zapraszamy na drugi pokaz przedpremierowy jednego z największych wydarzeń filmowych mijającego roku!

GOMORRA Matteo Garrone w Kinie Pod Baranami jeszcze przed premierą, w poniedziałek, 12 stycznia, o godz. 20.45!

BILETY:
16 zł
- normalny
13 zł - ulgowy


GOMORRA | GOMORRA
reż. Matteo Garrone, Włochy 2008, 135'

Festiwal Filmowy w Cannes 2008: Grand Prix
Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej 2008: najlepszy film
, najlepszy scenariusz, najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia, najlepsza rola męska - Toni Servillo
Złote Globy 2008: nominacja - najlepszy film nieanglojęzyczny


Władza, pieniądze i krew - oto wartości, z którymi mieszkańcy prowincji Neapolu i Caserty stykają się każdego dnia. Nie mają wyboru, muszą podporządkować się zasadom, jakie narzuca „system” - Camorra. Niewielu z nich ma szansę na „normalne” życie.

Adaptacja opartej na faktach książce Roberto Saviano, której publikacja okazała się niebezpieczna dla życia autora. Saviano od daty jej wydania znajduje się pod ochroną policji.

Demaskatorska opowieść o metodach działania, wpływach i władzy właoskiej mafii kamorry.

Gomorra splata ze sobą pięć historii, rozgrywających się w brutalnej rzeczywistości neapolitańskiej prowincji, której mieszkańcy terroryzowani są przez mafiosów.

Don Ciro jest il sottomarino. Płaci rodzinom więźniów, którzy są członkami klanu, który ma niekwestionowaną władzę na terytorium. Jest czujny, dyskretny i wykonuje swoją pracę bez zbytniego zaangażowania. Ale w pewnym momencie klan zaczyna się rozpadać. Don Ciro nie wie już, czyich rozkazów słuchać. Zaczyna bać się o własne życie.

Totò ma 13 lat i nie może się doczekać, kiedy będzie „dorosły”. Zaczyna swoją naukę w szkole życia, aż pewnego dnia staje przed trudnym wyborem, musi podjąć nieodwracalną decyzję.

Marco i Ciro myślą, że żyją w filmie Briana de Palmy, ale w obliczu „systemu” są tylko dwójką przybłędów, których brawura zakłóca rutynę biznesu.

Roberto jest absolwentem uniwersytetu i chce zacząć pracę. Franco daje mu wielką szansę, stałe zatrudnienie i perspektywę bardzo dobrych zarobków. Rzeczywistość okaże się jednak trudna do zaakceptowania dla Roberta.

Pasquale jest utalentowanym krawcem, który potajemnie pracuje dla małego przedsiębiorstwa. Chińscy rywale dają mu możliwość przekazania sekretów jego branży. Pasquale poddaje się pokusie, narażając swoje życie na niebezpieczeństwo.

Matteo Garrone o filmie: Materiał, nad którym pracowałem podczas kręcenia Gomorry był tak przejmujący, że postanowiłem sfilmować go w możliwie najbardziej bezpośredni sposób. Tak jakbym był przechodniem, który znalazł się w tym miejscu przez przypadek. Moim zdaniem to najskuteczniejsza metoda na oddanie uczuć, których doświadczyłem podczas pracy nad tym filmem. Chciałem, by ręka filmowca była niemal niezauważalna. Pomysł ten wymagał jednak określonego języka filmowego. Wszelkie komentarze, niepotrzebna praca kamery lub kadrowanie nie wpasowałyby się w ten film...


Włoska przestępczość zorganizowana to działalność, która generuje wojnę. To „przedsięwzięcie” jest również jednym z najpotężniejszych w całej Italii i jednym z bastionów europejskiej ekonomii. W przeciągu ostatnich trzydziestu lat Camorra wymordowała 10000 ludzi, więcej niż jakakolwiek inna organizacja przestępcza. Liczne klany, które tworzą Camorrę podzieliły gęsto zaludnione tereny prowincji Neapolu i Caserty. Granice tego niewidocznego królestwa poszerzają się każdego dnia, wszystkim rządzą klany.

Historie, które zobaczycie, zostały zaczerpnięte z prawdziwego życia. Te rzeczy wydarzyły się naprawdę i dzieją się nadal w neapolitańskich dzielnicach takich jak Scampia czy obszary Caserty. Tam, jak w innych miejscach, życia tysięcy kobiet i mężczyzn, często bardzo młodych są we władaniu sił przestępczych i ich przemocy.


Film, który dekonstruuje mit Ojca chrzestnego. Zapiera dech. Françoise Delbecq, Elle

Surowa forma filmu Garrone zakorzeniona jest mocna w tradycji włoskiego neorealizmu, a wielowątkowa opowieść przywołuje kino Roberta Altmana. Ta stylistyczna synteza nadaje ciężar, energię i głębię temu mrocznemu portretowi współczesnego świata szybko popadającemu w ruinę. Nick Schager, Lessons of Darkness

Ten pozbawiony kompromisów portret Włoch trawionej przez korupcję i przestępczość jest skromnym arcydziełem (niewielka ilość muzyki i niemal dokumentalna forma), który na długo zapada w pamięć. Bez wątpliwości będzie epoka przed i po Gomorrze. Virgile Dumez, aVoir-aLire.com


ZWIASTUN (z angielskimi napisami):

archiwum