kpb

21. Tydzień Kina Hiszpańskiego

21. Tydzień Kina Hiszpańskiego
10-16 marca 2023
Kino Pod Baranami

https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_13314_0.jpg

21. Tydzień Kina Hiszpańskiego, czyli filmowa podróż przez Półwysep Iberyjski - od 10 do 16 marca w naszym Kinie! W programie jest 11 premierowych tytułów, a wśród nich laureaci nagród Goya, pomysłowe filmy gatunkowe i intrygujące opowieści o współczesnej, hiszpańskiej tożsamości.

Tydzień Kina Hiszpańskiego
to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone kinematografii Hiszpanii. Prezentuje przekrój najnowszej hiszpańskiej kinematografii: od hitów kasowych po kameralne filmy artystyczne. To często jedyna okazja do zobaczenia wielu nowych, hiszpańskich filmów – większość z nich nie trafi do polskiej dystrybucji.

W naszym Kinie w trakcie Tygodnia Kina Hiszpańskiego będzie można obejrzeć laureatów prestiżowych nagród Goya – takich jak poruszający dramat o relacjach rodzinnych Pięć małych wilczków Alaudy Ruiza de Azúi czy portretujący ustrojowe przemiany film Barcelona 77 Alberto Rodrígueza.

Hiszpańskie kino to też porywające historie miłosne. Najbardziej złożone z uczuć stara się uchwycić Sierpień w Madrycie Jonása Trueby, komedia romantyczna Sevillanas i Brooklyn Vicente Villanuevy oraz Josefina Javiera Marco. Uniwersalne opowieści o uczuciach, dylematach i złożoności ludzkich relacji snuje również film Dzikie słoneczniki Jaime Rosalesa oraz alegoryczne Przez dziurkę od klucza Félixa Viscarreta, przywodzące na myśl takie głośne tytuły jak Borgman czy Pusty dom.

Tydzień Kina Hiszpańskiego to także intrygujące opowieści o współczesnej Hiszpanii i złożonej tożsamości jej mieszkańców. Ludzką twarz kryzysowi ekonomicznemu nadaje film 24 godziny Juana Diego Botto, a Wasyl Aveliny Prat podejmuje temat imigrantów przebywających na Półwyspie Iberyjskim. O szczególnej wrażliwości młodych bohaterów i wyzwaniach, z jakimi się mierzą, opowiada przejmujące W sieci Santiego Amodeo, podczas gdy Mantykora Carlosa Vermuta portretuje pewnego szczególnego dwudziestokilkulatka, który skrywa mroczną tajemnicę.

Organizatorem Tygodnia Kina Hiszpańskiego jest Agencja Promocji Mañana we współpracy z Ambasadą Królestwa Hiszpanii, Biurem Radcy ds. Turystyki Ambasady Hiszpanii w Polsce, Instytutem Cervantesa w Warszawie i Instytutem Cervantesa w Krakowie.


PROGRAM:

piątek, 10 marca    
18.30  BARCELONA 77 | MODELO 77
(Alberto Rodríguez) ES 2022, 125’

sobota, 11 marca
18.30  WASYL | VASIL
(Avelina Prat) ES/BG 2022, 93’

niedziela, 12 marca
18.30  DZIKIE SŁONECZNIKI | GIRASOLES SILVESTRES
(Jaime Rosales) ES/FR 2022, 107’

poniedziałek, 13 marca
18.30  PIĘĆ MAŁYCH WILCZKÓW | CINCO LOBITOS
(Alauda Ruiz de Azúa) ES 2022, 104’
20.45  JOSEFINA | JOSEFINA
(Javier Marco) ES 2021, 90’

wtorek, 14 marca
18.30  PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA | NO MIRES A LOS OJOS
(Félix Viscarret) ES/BE 2022, 107’
20.45  SIERPIEŃ W MADRYCIE | LA VIRGEN DE AGOSTO
(Jonás Trueba) ES 2019, 129’

środa, 15 marca
18.30  MANTYKORA | MANTÍCORA
(Carlos Vermut) ES 2022, 115’
20.45  W SIECI | LAS GENTILES
(Santi Amodeo) ES 2021, 76’

czwartek, 16 marca
18.30  24 GODZINY | EN LOS MÁRGENES
(Juan Diego Botto) ES/BE 2022, 105’
20.45  SEVILLANAS I BROOKLYN | SEVILLANAS DE BROOKLYN
(Vicente Villanueva) ES 2021, 97’


BILETY:
26 zł (normalny)
21 zł (ulgowy)
Karnet (11 filmów): 176 zł
Aby zakupić karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl


O FILMACH:

24 GODZINY | EN LOS MÁRGENES
(Juan Diego Botto) ES/BE 2022, 105’



MFF w Wenecji 2022: pokaz w sekcji Horyzonty
MFF w San Sebastián 2022:  pokaz w sekcji Perlas



Juan Diego Botto - aktor znany z filmów Ismael i Przez dziurkę od klucza - debiutuje jako reżyser filmem z udziałem Penélope Cruz i Luisa Tosar.

Rafa (Luis Tosar), prawnik specjalizujący się w prawie pracy, ma piekielnie trudny dzień. Próbuje pomóc udręczonej zbliżającą się eksmisją Azucenie (Penélope Cruz), pasierbowi Raulowi, ukochanej Helenie, która niebawem będzie rodzić oraz imigrantce, która traci opiekę nad córką. W tym samym czasie toczy się historia Germana (Font García), biznesmena-bankruta, który nie odbiera ważnych telefonów od matki, Teodory (Adelfa Calvo).

24 godziny to film o rodzinie, miłości i braterstwie w czasach kryzysu ekonomicznego. To ekscytująca podróż po obrzeżach wielkiego miasta, skupiona na trzech postaciach zagrożonych eksmisją i konsekwencjami wynikającymi z długów, w jakie popadły. To odliczanie, żeby utrzymać się na powierzchni i przetrwać kluczowe 24 godziny, które mogą na zawsze zmienić życie.



BARCELONA 77 | MODELO 77
(Alberto Rodríguez) ES 2022, 125’



Nagrody Goya 2023: najlepsza scenografia, kostiumy, charakteryzacja, efekty specjalne, kierownictwo produkcji
MFF w San Sebastián 2022: film otwarcia



Po sześciu latach nieobecności w kinach Alberto Rodríguez (7 dziewic, Operacja Expo, Stare grzechy mają długie cienie, Człowiek o tysiącu twarzy) powraca z filmem, który zagłębia się w przeszłość, aby spróbować wyjaśnić współczesną hiszpańską tożsamość.

Barcelona 77 to oparta na faktach opowieść o więźniach, którzy w 1977 roku tłumnie zażądali amnestii, ponieważ uważali, że ich wyroki były wytworem reżimu politycznego, który zniknął wraz z nadejściem transformacji ustrojowej.

Młody księgowy (Miguel Herrán) czeka w więzieniu na proces o defraudację. Grozi mu nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do popełnionego przestępstwa kara. Wkrótce wraz z kompanem z celi (Javier Gutiérrez) dołącza do grupy więźniów, która organizuje manifestację z hasłami o amnestii. Rozpoczyna się wojna o wolność, która wstrząśnie hiszpańskim systemem więziennictwa.

Zdjęcia do filmu powstały w więzieniu Modelo w Barcelonie, zamkniętym w 2017 roku i szczegółowo odtworzonym na potrzeby filmu, jak również w prowincji miasta Sewilla oraz w halach zdjęciowych, w których zbudowano repliki cel, drobiazgowo odtwarzając lata siedemdziesiąte ubiegłego wieku. Film Barcelona 77 zdobył w 2023 roku aż pięć nagród Goya, w tym za najlepszą scenografię i kostiumy.
 


DZIKIE SŁONECZNIKI | GIRASOLES SILVESTRES
(Jaime Rosales) ES/FR 2022, 107’



MFF San Sebastián 2022: konkurs główny


Laureat Nagrody Goya za Samotność, Jaime Rosales, powraca na peryferie Barcelony w przejmującym dramacie społecznym, w którym aktorka Anna Castillo błyszczy jak nigdy dotąd.

Julia (Anna Castillo) jest bezrobotną, samotną matką dwojga dzieci, która zakochuje się w impulsywnym i konfliktowym Oscarze (Oriol Pla). Wchodzi z nim w związek pełen wzlotów i upadków, balansujący między miłosną egzaltacją i wybuchami przemocy. Kiedy poznają się lepiej, Julia zacznie się zastanawiać, czy jej nowy chłopak jest naprawdę tym, kogo potrzebuje u swojego boku.

Inspiracją do napisania scenariusza i stworzenia postaci głównej bohaterki był fotoreportaż młodej Amerykanki, w którym pokazała swoje trzy związki. Zdjęcia do filmu powstały w Barcelonie i Melilli.



JOSEFINA | JOSEFINA
(Javier Marco) ES 2021, 90’



Nagrody Goya 2022 - nominacje: Najlepsza aktorka (Emma Suárez), Najlepszy debiut reżyserski (Javier Marco), Najlepszy montaż
Festiwal OFF CAMERA: Udział w konkursie głównym



Pierwszy pełnometrażowy film fabularny Javiera Marco, zdobywcy Nagrody Goya w 2021 roku za krótki metraż A la cara.

Juan (Roberto Álamo) żyje sam w mieszkaniu niedawno zmarłej matki. Jest małomównym i smutnym człowiekiem, który pracuje w więzieniu jako ochroniarz. Pewnego ranka, jadąc autobusem do pracy, spotyka kobietę (Emma Suárez). Dzięki dostępowi do więziennych kamer Juan wie, że Berta ma syna w więzieniu i odwiedza go w każdą niedzielę. Kiedy ponownie spotykają się w autobusie i zaczynają rozmawiać, Juan okłamuje Bertę, że jeździ do więzienia, by zobaczyć się z osadzoną tam córką.
 
Niektóre historie miłosne zaczynają się od małego kłamstwa. Josefina jest jedną z nich. Juan i Berta to dwoje dojrzałych ludzi, którzy pewnego dnia spotykają się na tej samej ścieżce, by na nowo poczuć chęć do życia. Poczują miłość, dzięki której uda im się wydostać się z mrocznej monotonii codzienności – mówi Sergy Moreno, producent filmu.
 


MANTYKORA | MANTÍCORA
(Carlos Vermut) ES 2022, 115’



Nagrody Feroz 2023: najlepszy aktor (Nacho Sánchez) i najlepszy plakat


Po Magical Girl i Kto ci zaśpiewa, Carlos Vermut pisze i reżyseruje swój najodważniejszy film. Przerażający dramat o pragnieniach, których nie można głośno wyznać.
 
Julián (Nacho Sánchez) to zamknięty w sobie dwudziestokilkulatek, który pracuje jako projektant gier wideo. Jego specjalnością są trójwymiarowe monstra. Ma dobrą pensję, żyje w wynajmowanym mieszkaniu w centrum Madrytu. Jest uprzejmy, ale zdystansowany. Zawsze przysłuchuje się rozmowom, ale nigdy w nich nie uczestniczy. Jego życie Juliana zmienia się, gdy pod nieobecność sąsiadki, ratuje z pożaru jej kilkuletniego syna oraz spotyka Dianę (Zoe Stein). Czy mroczny sekret, który dręczy mężczyznę, pozwoli mu osiągnąć szczęście?

Zdaniem reżysera Mantykora opowiada o potworze. Tym, który żyje wśród nas, na którego można natknąć się w metrze lub w kolejce po chleb. Ale równocześnie o tym, który chce kochać i być kochany.
 


PIĘĆ MAŁYCH WILCZKÓW | CINCO LOBITOS
(Alauda Ruiz de Azúa) ES 2022, 104’



Nagrody Goya 2023: najlepszy debiut reżyserski, aktorka (Laia Costa), aktorka drugoplanowa (Susi Sánchez)
Nagrody Forqué 2023: najlepsza aktorka (Laia Costa)
Nagrody Feroz 2023: najlepszy scenariusz, aktorka (Laia Costa), aktorka drugoplanowa (Susi Sánchez)
Festiwal Filmów Hiszpańskojęzycznych w Maladze 2022: najlepszy film, scenariusz, aktorka (Laia Costa i Susi Sánchez), Nagroda Publiczności



Zwycięzca ostatniego Festiwalu Filmów Hiszpańskojęzycznych w Maladze. Laureat trzech Nagród Goya. Piękny poetycki debiut scenarzystki i reżyserki, Alaudy Ruiz de Azúi.

Amaia (Laia Costa) niedawno została matką. Kiedy jej partner wyjeżdża w kilkutygodniową delegację, dziewczyna postanawia pojechać do rodziców, do pięknego nadmorskiego miasteczka w Kraju Basków. Tam przypomina sobie, że fakt że jest matką, wcale nie zwalnia jej z bycia córką.

Pięć małych wilczków to dramat, który koncentruje się na nieobecności i analizuje, w jaki sposób dziedzictwo rodzinne wpływa na naszą codzienność. To kameralne i kontemplacyjne kino. Nie znajdziemy w nim wielkiego dramatyzmu ani nadmiernie rozbudowanych wątków. To nie epopeja, choć widać w nim codzienne bohaterstwo. Tytuł filmu jest cytatem z jednej z najczęściej śpiewanych hiszpańskich kołysanek.

 


PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA | NO MIRES A LOS OJOS
(Félix Viscarret) ES/BE 2022, 107’



MFF w Valladolid 2022: najlepszy film iberoamerykański


Filmowa adaptacja powieści Desde la sombra Juana Josego Millasa, która w Polsce ukazała się w tłumaczeniu Karoliny Jaszeckiej pod tytułem Z cienia.
 
Damián (Paco León) po 20 latach traci pracę. Zdezorientowany, rusza przed siebie, pragnąc ukryć się w pierwszym nadającym się do tego miejscu. Swoją kryjówkę znajduje w dużej, starej, drewnianej szafie załadowanej do ciężarówki. Nim zdąży ją opuścić, mebel zostanie sprzedany i ruszy do nabywcy. Szafa zostaje ustawiona w domu Feda, Lucíi i ich nastoletniej córki Maríi. Nikt z domowników nie przypuszcza, że w ich życiu pojawił się właśnie niespodziewany gość, który co pewien czas będzie wychodzić z cienia, by stać się niewidzialnym aniołem stróżem.

Przez dziurkę od klucza to opowieść o braku zrozumienia, izolacji i samotności. Pomysłowa i przewrotna historia o ukrytych pragnieniach, lękach i frustracjach oraz potrzebie odczuwania, nawiązuje do sartrowskiej koncepcji huis clos.



SEVILLANAS I BROOKLYN | SEVILLANAS DE BROOKLYN
(Vicente Villanueva) ES 2021, 97’



Festiwal Filmów Hiszpańskojęzycznych w Maladze 2021: konkurs główny (poza konkursem)


Komedia romantyczna w rytmie sevillanas, rozgrywająca się w stolicy Andaluzji, z Caroliną Yuste (Carmen i Lola) w roli głównej. W ścieżce dźwiękowej znakomite piosenki Gerónima Raucha, Vanesy Martín i Miguela Povedy.

Skromna rodzina z problemami finansowymi udaje, że mieszka w luksusowym domu, by wynająć pokój zamożnemu amerykańskiemu studentowi, Arielowi Brooklynowi (Sergio Momo). Nic jednak nie potoczy się zgodnie z oczekiwaniami, bo Ariel jest sprytny i szybko poznaje się na oszustwie. Córka klanu, Ana (Carolina Yuste), która uczy dzieci, jak tańczyć sevillanas i zna angielski, odkrywa, że ​​Ariel robi sobie z nich żarty, ale pomimo oczywistych różnic i absurdalnych sytuacji, jest zmuszona żyć z nim pod jednym dachem.




SIERPIEŃ W MADRYCIE | LA VIRGEN DE AGOSTO
(Jonás Trueba) ES 2019, 129’



MFF Mar del Plata 2019: Sekcja oficjalna – konkurs filmów pełnometrażowych
MFF Karlowe Wary 2019: konkurs główny, nagroda FIPRESCI



Jonás Trueba (Wszystkie piosenki są o mnie, Powrót do miłości) reżyseruje ten niezwykły i poruszający obraz, nawiązujący do dzieł Erica Rohmera i rozbrzmiewający rytmami flamenco w wykonaniu Solei Morente.

Sierpień w Madrycie to piekło. Ci, którzy mogą, uciekają przed upałem na wybrzeża Morza Śródziemnego lub Atlantyku, a miasto pustoszeje. Na tych, którzy nie mogą wyjechać i na turystów, którym skwar nie straszny, czekają miejskie festiwale, takie jak San Cayetano, San Lorenzo czy Virgen de la Paloma. Jedną z uczestniczek tych zabaw jest 33-letnia Eva (Itsaso Arana), która decyzję o sierpniowym pobycie w Madrycie traktuje jako wyzwanie. Ma potrzebę nowych odczuć i ufa, że stanie się to właśnie w lecie. Podczas madryckich wakacji kobieta spotyka starych znajomych i poznaje nowe osoby. Stara się rozwiązać ich problemy, nie wiedząc, że tak naprawdę pomaga sobie.

Sierpień w Madrycie to film-pamiętnik. Intymna podróż w poszukiwaniu znaków. Filozoficzno-mistyczna letnia opowieść, na wskroś radosna i świąteczna.



W SIECI | LAS GENTILES
(Santi Amodeo) ES 2021, 76’



Festiwal Kina Europejskiego w Sewilli 2021: konkurs główny


W sieci przedstawia konwulsyjny i nihilistyczny obraz dojrzewania, w którym fantazjowanie o samobójstwie jest atrakcyjniejsze niż zmierzanie ku przeciętności świata dorosłych.
 
Siedemnastoletnia Ana (África de la Cruz) spędza życie na Instagramie i innych portalach społecznościowych, gdzie publikuje materiały, którym towarzyszą uszczypliwe (i błyskotliwe) teksty. Pomiędzy konfliktami rodzinnymi i typowymi dla jej wieku problemami z tożsamością, zdarza się coś nowego. Zaczyna czuć do swojej przyjaciółki Corrales (Paula Díaz) coś, czego nie rozumie. Wraz z nowym uczuciem w życiu Any pojawia się słowo „samobójstwo”, z początku tylko jako idea odległa i transgresywna.

Motywacją do zrobienia tego filmu była historia, którą przeczytałem w 2009 roku, o walijskich nastolatkach popełniających samobójstwa. I chociaż nie jestem »bywalcem« świata cyfrowego, wszedłem do ich sieci i byłem zdumiony tym, co zobaczyłem - wyjaśnia reżyser.



WASYL | VASIL
(Avelina Prat) ES/BG 2022, 93’



MFF w Valladolid 2022: najlepszy aktor (Ivan Barnev i Karra Elejalde)


Debiutancki film fabularny Aveliny Prat o bułgarskim emigrancie w Hiszpanii oraz mieszkającym w Walencji emerytowanym architekcie.

Wasyl (Ivan Barnev) to pełen entuzjazmu, cierpliwy mężczyzną o wielkim sercu. Interesujący, dobrze wykształcony, był mistrzem brydża i szachów w swoim kraju. Jest wszechstronnie uzdolniony, ale z konieczności podejmuje każdą pracę. Tymczasem Alfredo (Karra Elejalde) to samotny, drobiazgowy, wybredny maniak. Ma trudny charakter, jednak kiedy znajoma prosi go o pomoc dla bezdomnego Bułgara, pozwala mu zamieszkać w swoim mieszkaniu. Pomimo różnic, Wasyl będzie stopniowo burzyć mury zbudowane przez Alfreda, ponieważ ma dar – wie, jak zmienić osoby, z którymi przebywa.

Wasyl to film o przyjaźni, solidarności, szacunku, poszukiwaniu swojego miejsca na świecie, ale również o podejrzliwości i nienawiści.



SPOT:



ORGANIZATORZY

Agencja Promocji Mañana
Ambasada Królestwa Hiszpanii
Biuro Radcy ds. Turystyki Ambasady Hiszpanii w Polsce
Instytut Cervantesa w Warszawie
Instytut Cervantesa w Krakowie


PATRON MEDIALNY:


archiwum