Manhattan Short Film Festival 2023
MANHATTAN SHORT FILM FESTIVAL
niedziela, 8 października 2023, godz. 18.00
Na początku października, już po raz osiemnasty, zapraszamy na Manhattan Short Film Festival. To wielkie święto krótkich metraży odbywające się w ponad 500 miastach, na sześciu kontynentach. Krakowscy widzowie obejrzą festiwalowe filmy w niedzielę, 8 października.
Manhattan Short Film Festival to festiwal, który odbywa się w setkach miejsc: kinach, muzeach, bibliotekach, uniwersytetach, rozsianych po całym świecie. Od osiemnastu lat bierze w nim udział również Kino Pod Baranami.
Filmy zaprezentowane zostaną w oryginalnej wersji językowej z angielskimi napisami, bez polskiego tłumaczenia.
Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.manhattanshort.com
Czas trwania pokazu: 141’ (w tym przerwa: 7 min)
BILETY:
26 zł (normalny)
21 zł (student/senior)
O FILMACH:
niedziela, 8 października 2023, godz. 18.00
Kino Pod Baranami
Na początku października, już po raz osiemnasty, zapraszamy na Manhattan Short Film Festival. To wielkie święto krótkich metraży odbywające się w ponad 500 miastach, na sześciu kontynentach. Krakowscy widzowie obejrzą festiwalowe filmy w niedzielę, 8 października.
Manhattan Short Film Festival to festiwal, który odbywa się w setkach miejsc: kinach, muzeach, bibliotekach, uniwersytetach, rozsianych po całym świecie. Od osiemnastu lat bierze w nim udział również Kino Pod Baranami.
Manhattan Short Film Festival nie jest festiwalem objazdowym, lecz raczej wielkim, ogólnoświatowym świętem kina. Dzięki temu wydarzeniu, widzowie na całym globie mogą oglądać świetne krótkie metraże, a następnie dzielić się swoimi wrażeniami z innymi.
U nas pokaz Manhattan Short Film Festival odbędzie się 8 października. Widzowie obejrzą 10 krótkich filmów, a następnie zadecydują, który z nich zasługuje na główną nagrodę Festiwalu.
Wszystkie prezentowane filmy łączy wspólny temat: stawianie czoła przeciwnościom losu. Ich bohaterowie muszą zmierzyć się ze skrajnymi sytuacjami, które wyzwalają silne emocje (Sunless, The Family Circus). Toczą codzienną walkę z trudnościami, narzuconym przez świat zewnętrzny (Yellow) i własne ciało (Voice Activated). Potrafią poświęcić wiele dla realizacji swoich (Tuulikki) i cudzych (Snail) marzeń. Konfrontują się z niesamowitościami (The Record) oraz cofają się wspomnieniami do czasów, w których byli kimś więcej (Career Day). Stają też oko w oko z innymi, których odmienny sposób myślenia bywa inspiracją do zmiany (The Stupid Boy, Soleil De Nuit).
Widzowie uczestniczący w pokazie wezmą udział w głosowaniu na NAJLEPSZY FILM oraz NAJLEPSZEGO AKTORA/AKTORKĘ.
Wszystkie prezentowane filmy łączy wspólny temat: stawianie czoła przeciwnościom losu. Ich bohaterowie muszą zmierzyć się ze skrajnymi sytuacjami, które wyzwalają silne emocje (Sunless, The Family Circus). Toczą codzienną walkę z trudnościami, narzuconym przez świat zewnętrzny (Yellow) i własne ciało (Voice Activated). Potrafią poświęcić wiele dla realizacji swoich (Tuulikki) i cudzych (Snail) marzeń. Konfrontują się z niesamowitościami (The Record) oraz cofają się wspomnieniami do czasów, w których byli kimś więcej (Career Day). Stają też oko w oko z innymi, których odmienny sposób myślenia bywa inspiracją do zmiany (The Stupid Boy, Soleil De Nuit).
Widzowie uczestniczący w pokazie wezmą udział w głosowaniu na NAJLEPSZY FILM oraz NAJLEPSZEGO AKTORA/AKTORKĘ.
Filmy zaprezentowane zostaną w oryginalnej wersji językowej z angielskimi napisami, bez polskiego tłumaczenia.
Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.manhattanshort.com
Międzynarodowa grupa na Facebooku poświęcona Festiwalowi:
Czas trwania pokazu: 141’ (w tym przerwa: 7 min)
BILETY:
26 zł (normalny)
21 zł (student/senior)
O FILMACH:
CAREER DAY
(Jason Robinson, Chris Hooper) US 2023, 10’
Niegdyś obiecujący gwiazdor muzyki pop z lat 90. i jego starzejący się boysband ponownie spotykają się na Dniu Kariery w szkole podstawowej.
Pomysł na film zrodził się podczas pisania półgodzinnego pilota serialu komediowego opartego na tym samym założeniu. Ojciec na rozdrożu, z przeszłością w boysbandzie. Skompresowałem trzydzieści stron do dziesięciu i stworzyłem krótki metraż - opowiada o filmie jego współreżyser, Jason Robinson.
| A once promising 90's pop star and his aging boy band reunite for his daughter's elementary school Career Day. They go viral.
SNAIL
(Aminreza Alimohammadi) IR 2022, 14’
Kochająca matka (irańska aktorka Iliya Akhavanrad Bahar) stara się spełnić marzenia swojego młodego syna o śpiewaniu, ale przesłuchanie przybiera dramatyczny, nieprzewidziany obrót.
Reżyser Aminreza Alimohammadi o filmie: W świecie pełnym szalonych i porywczych superbohaterów chciałem pokazać, że istnieje inny superbohater o imieniu Matka, który ma nadzieję na sukces swojego dziecka. W trudnych czasach, gdy świat jest przepełniony rozpaczą, wierzę, że obowiązkiem sztuki jest okazywanie miłości światu.
| A loving mother strives to make her young son's singing dreams come true but an audition takes a dramatic, unforeseen turn.
SUNLESS
(Boris Vesselinov) US 2023, 8’
Podczas rejsu łodzią podwodną do najgłębszego miejsca na świecie, dwójka badaczy musi podjąć decyzję czy kontynuować badania, gdy w ich oknie pojawia się pęknięcie.
Film Sunless został zrealizowany jeszcze przed głośną katastrofą Titana. Reżyser Boris Vesselinov wspomina: Timing był naprawdę zaskakujący; nasz film miał premierę zaledwie kilka dni po pojawieniu się informacji o Titanie. Na początku byłem nieco zaskoczony, że świat uznał tę prawdziwą historię za tak wciągającą. Wydawało mi się, że wszyscy rozmawiamy tylko i wyłącznie o nieznanym losie tych nurków. Potem zdałem sobie sprawę, że te wiadomości zaintrygowały ludzi z tego samego powodu, dla którego nakręciłem ten film - morskie głębiny to wyjątkowo niepokojące miejsce, a strach, który wydawał mi się osobisty, jest w rzeczywistości uniwersalny.
| As they pilot their submarine down into the world's deepest point, two researchers must debate pressing on when a crack in their window port grows.
SOLEIL DE NUIT
(Fernando López Escrivá/Maria Camila Arias) CA 2023, 13’
Podczas przygotowań do lądowania na Księżycu, grupa kanadyjskich astronautów otrzymuje specjalne zadanie od rdzennego Amerykanina.
Pomysł na film zrodził się z anegdoty, na którą w trakcie prac nad scenariuszem natknęli się twórcy. Miało to miejsce w latach 60. na pustyni w Stanach Zjednoczonych. W kilku tekstach przeczytaliśmy o spotkaniu załogi Apollo 11 z przedstawicielem starszyzny Navajo. Podobno ów mężczyzna, spotkał astronautę wykonującego ćwiczenia, mające przygotować go na pobyt na Księżycu. Po krótkiej wymianie zdań, przedstawiciel plemienia Navajo zezwolił astronaucie na kontynuowanie zadania pod warunkiem, że przekaże on świętą wiadomość duchom zamieszkującym Księżyc - wspominają reżyserzy.
| While training for a moon landing, a group of Canadian astronauts are tasked with an added mission by a Native American elder.
THE FAMILY CIRCUS
(Andrew Fitzgerald) US 2022, 17’
Plan wietnamsko-amerykańskiej rodziny mający na celu zatuszowanie incydentu z pijanym kierowcą zaczyna się rozpadać, gdy ich emocje zostają ujawnione przed funkcjonariuszem policji.
Film podobno został oparty na prawdziwej historii rodziny reżysera, jednak ten w oficjalnych komentarzach informuje z uśmiechem, że: Wszystkie postacie występujące w tym utworze są fikcyjne. Wszelkie podobieństwo do prawdziwych osób, żywych lub zmarłych, jest czysto przypadkowe. W roli policjanta, odkrywającego prawdę o czynach filmowej rodziny, wystąpił znany kanadyjski aktor, Michael Ironside (Żołnierze kosmosu, Gniew oceanu, Top Gun).
| A Vietnamese-American family's plan to cover up a drunk-driving incident begins to unravel when their emotional baggage spills out in front of the police.
THE RECORD
(Jonathan Laskar) CH 2022, 9’
Sprzedawca zabytkowych instrumentów muzycznych obsesyjnie odtwarza magiczną płytę winylową, która czyta w myślach i przywraca utracone wspomnienia.
Pomysł na realizację filmu narodził się po przeczytaniu przez reżysera opowiadania Jorge’a Luisa Borgesa. Jestem naprawdę zafascynowany jego wizją złożoności wszechświata i poczuciem oszołomienia jakie wywołują niektóre z jego dzieł. Kiedy czytałem Księgę piasku, zadawałem sobie pytanie, jak można przełożyć zawartą w niej koncepcję nieskończoności na film i pomyślałem, że płyta z muzyką byłaby bardziej filmowa niż książka, z jej nieskończoną liczbą stron - wspomina Jonathan Laskar.
| An antique musical instrument dealer obsessively plays a magical vinyl record that “reads your mind and plays your lost memories.” Even the forgotten ones.
THE STUPID BOY
(Phil Dunn) GB 2022, 14’
W Londynie załamany młody mężczyzna przygotowuje się do zamachu terrorystycznego. Zostaje skonfrontowany z miejscowym chłopakiem, który widzi rzeczy inaczej. Ale takie inne spojrzenie może być niebezpieczne.
Pomysł na film narodził się jeszcze w 2005 roku, zaraz po ataku terrorystycznym w londyńskim metrze. Reżyser czerpał również inspiracje z literatury. Tytuł i głównego bohatera pomogła mi stworzyć książka Idiota Dostojewskiego. Uwielbiam jej protagonistę, księcia Myszkina. Wszyscy wokół niego, w rosyjskim arystokratycznym społeczeństwie, uważają go za prostaka, tylko dlatego, że widzi rzeczy inaczej, ale przez całą książkę widać, jak jego spokojne nastawienie stawia wszystko na głowie. Chciałem zrobić coś podobnego z moim głównym bohaterem - wspomina w wywiadach Phil Dunn.
| In London, a broken man groomed for a terrorist attack is confronted by a local lad who sees things differently. But seeing things differently can be dangerous.
TUULIKKI
(Teemu Nikki) FI 2023, 14’
Tuulikki jest pełną życia, zakochaną młodą kobietą. Jednak matka Tuulikki nie spuszcza jej z oka. Zamyka dziewczynę w domu i chce w pełni kontrolować jej życie. Tuulikki nie zgadza się na uwięzienie, co sprawia, że relacja między matką a córką staje się coraz bardziej napięta.
Reżyserowi filmu, Teemu Nikki, zależało na tym, by widzowie współczuli obu bohaterkom. Mam nadzieję, że widzowie utożsamią się z postacią, z którą być może nie zwykli się identyfikować - podkreśla twórca w wywiadach.
| When a young woman, dominated by an over-protective mother plots her escape, their relationship dissolves into one of mutual suspicion.
VOICE ACTIVATED
(Steve Anthopoulos) AU 2022, 12’
By zrealizować ważną dostawę, jąkający się kwiaciarz musi współpracować z aktywowanym głosowo samochodem.
Reżyser filmu, Steve Anthopoulos, przyznaje że zrobił film Voice Activated by opowiedzieć o własnej drodze do akceptacji jąkania. W swoim życiu przeżył podobną sytuację, jak bohater filmu. Ten krótki film został zainspirowany moimi nieudanymi próbami komunikacji z aktywowanym głosem asystentem Apple Siri. Z powodu mojego jąkania, cały proces komunikacji był bardzo zabawny. Zacinałem się na jakimś słowie, a Siri źle je interpretowała lub przerywała mi. I choć wiedziałem, że Siri nie jest istotą czującą, miałem wrażenie, że kończy jej się cierpliwość - co było dla mnie całkiem zabawne.
| A florist with a stutter is forced to cooperate with a voice-activated car on the way to an important delivery.
YELLOW
(Elham Ehsas) GB/AF 2023, 13’
W kontrolowanym przez talibów Afganistanie, kobieta wchodzi do sklepu z chadari by kupić swoją pierwszą zasłonę na całe ciało, a także zmierzyć się z niepewną przyszłością.
Film został nakręcony w Kabulu (plenery) i Londynie (wnętrza sklepu). Przypomina o trudnej sytuacji afgańskich kobiet, których wolność i codzienna swoboda funkcjonowania jest coraz bardziej ograniczana. Chcę przypomnieć, że afgańskie dziewczęta i kobiety potrzebują naszej pomocy. Proszę, poszukajcie sposobu, w jaki wasza społeczność może udzielić pomocy, czy to pisząc do lokalnego polityka z prośbą o zaangażowanie się w szerszy dialog z talibami, czy też do organizacji charytatywnych, które mogą pomóc kobietom w moim kraju. Nie zapominajmy o kobietach w Afganistanie - apeluje reżyser, Elham Ehsas.
| In Taliban-controlled Afghanistan, a woman walks into a chadari store in Kabul to buy her first full-body veil and face an uncertain future.
(Jason Robinson, Chris Hooper) US 2023, 10’
Niegdyś obiecujący gwiazdor muzyki pop z lat 90. i jego starzejący się boysband ponownie spotykają się na Dniu Kariery w szkole podstawowej.
Pomysł na film zrodził się podczas pisania półgodzinnego pilota serialu komediowego opartego na tym samym założeniu. Ojciec na rozdrożu, z przeszłością w boysbandzie. Skompresowałem trzydzieści stron do dziesięciu i stworzyłem krótki metraż - opowiada o filmie jego współreżyser, Jason Robinson.
| A once promising 90's pop star and his aging boy band reunite for his daughter's elementary school Career Day. They go viral.
SNAIL
(Aminreza Alimohammadi) IR 2022, 14’
Kochająca matka (irańska aktorka Iliya Akhavanrad Bahar) stara się spełnić marzenia swojego młodego syna o śpiewaniu, ale przesłuchanie przybiera dramatyczny, nieprzewidziany obrót.
Reżyser Aminreza Alimohammadi o filmie: W świecie pełnym szalonych i porywczych superbohaterów chciałem pokazać, że istnieje inny superbohater o imieniu Matka, który ma nadzieję na sukces swojego dziecka. W trudnych czasach, gdy świat jest przepełniony rozpaczą, wierzę, że obowiązkiem sztuki jest okazywanie miłości światu.
| A loving mother strives to make her young son's singing dreams come true but an audition takes a dramatic, unforeseen turn.
SUNLESS
(Boris Vesselinov) US 2023, 8’
Podczas rejsu łodzią podwodną do najgłębszego miejsca na świecie, dwójka badaczy musi podjąć decyzję czy kontynuować badania, gdy w ich oknie pojawia się pęknięcie.
Film Sunless został zrealizowany jeszcze przed głośną katastrofą Titana. Reżyser Boris Vesselinov wspomina: Timing był naprawdę zaskakujący; nasz film miał premierę zaledwie kilka dni po pojawieniu się informacji o Titanie. Na początku byłem nieco zaskoczony, że świat uznał tę prawdziwą historię za tak wciągającą. Wydawało mi się, że wszyscy rozmawiamy tylko i wyłącznie o nieznanym losie tych nurków. Potem zdałem sobie sprawę, że te wiadomości zaintrygowały ludzi z tego samego powodu, dla którego nakręciłem ten film - morskie głębiny to wyjątkowo niepokojące miejsce, a strach, który wydawał mi się osobisty, jest w rzeczywistości uniwersalny.
| As they pilot their submarine down into the world's deepest point, two researchers must debate pressing on when a crack in their window port grows.
SOLEIL DE NUIT
(Fernando López Escrivá/Maria Camila Arias) CA 2023, 13’
Podczas przygotowań do lądowania na Księżycu, grupa kanadyjskich astronautów otrzymuje specjalne zadanie od rdzennego Amerykanina.
Pomysł na film zrodził się z anegdoty, na którą w trakcie prac nad scenariuszem natknęli się twórcy. Miało to miejsce w latach 60. na pustyni w Stanach Zjednoczonych. W kilku tekstach przeczytaliśmy o spotkaniu załogi Apollo 11 z przedstawicielem starszyzny Navajo. Podobno ów mężczyzna, spotkał astronautę wykonującego ćwiczenia, mające przygotować go na pobyt na Księżycu. Po krótkiej wymianie zdań, przedstawiciel plemienia Navajo zezwolił astronaucie na kontynuowanie zadania pod warunkiem, że przekaże on świętą wiadomość duchom zamieszkującym Księżyc - wspominają reżyserzy.
| While training for a moon landing, a group of Canadian astronauts are tasked with an added mission by a Native American elder.
THE FAMILY CIRCUS
(Andrew Fitzgerald) US 2022, 17’
Plan wietnamsko-amerykańskiej rodziny mający na celu zatuszowanie incydentu z pijanym kierowcą zaczyna się rozpadać, gdy ich emocje zostają ujawnione przed funkcjonariuszem policji.
Film podobno został oparty na prawdziwej historii rodziny reżysera, jednak ten w oficjalnych komentarzach informuje z uśmiechem, że: Wszystkie postacie występujące w tym utworze są fikcyjne. Wszelkie podobieństwo do prawdziwych osób, żywych lub zmarłych, jest czysto przypadkowe. W roli policjanta, odkrywającego prawdę o czynach filmowej rodziny, wystąpił znany kanadyjski aktor, Michael Ironside (Żołnierze kosmosu, Gniew oceanu, Top Gun).
| A Vietnamese-American family's plan to cover up a drunk-driving incident begins to unravel when their emotional baggage spills out in front of the police.
THE RECORD
(Jonathan Laskar) CH 2022, 9’
Sprzedawca zabytkowych instrumentów muzycznych obsesyjnie odtwarza magiczną płytę winylową, która czyta w myślach i przywraca utracone wspomnienia.
Pomysł na realizację filmu narodził się po przeczytaniu przez reżysera opowiadania Jorge’a Luisa Borgesa. Jestem naprawdę zafascynowany jego wizją złożoności wszechświata i poczuciem oszołomienia jakie wywołują niektóre z jego dzieł. Kiedy czytałem Księgę piasku, zadawałem sobie pytanie, jak można przełożyć zawartą w niej koncepcję nieskończoności na film i pomyślałem, że płyta z muzyką byłaby bardziej filmowa niż książka, z jej nieskończoną liczbą stron - wspomina Jonathan Laskar.
| An antique musical instrument dealer obsessively plays a magical vinyl record that “reads your mind and plays your lost memories.” Even the forgotten ones.
THE STUPID BOY
(Phil Dunn) GB 2022, 14’
W Londynie załamany młody mężczyzna przygotowuje się do zamachu terrorystycznego. Zostaje skonfrontowany z miejscowym chłopakiem, który widzi rzeczy inaczej. Ale takie inne spojrzenie może być niebezpieczne.
Pomysł na film narodził się jeszcze w 2005 roku, zaraz po ataku terrorystycznym w londyńskim metrze. Reżyser czerpał również inspiracje z literatury. Tytuł i głównego bohatera pomogła mi stworzyć książka Idiota Dostojewskiego. Uwielbiam jej protagonistę, księcia Myszkina. Wszyscy wokół niego, w rosyjskim arystokratycznym społeczeństwie, uważają go za prostaka, tylko dlatego, że widzi rzeczy inaczej, ale przez całą książkę widać, jak jego spokojne nastawienie stawia wszystko na głowie. Chciałem zrobić coś podobnego z moim głównym bohaterem - wspomina w wywiadach Phil Dunn.
| In London, a broken man groomed for a terrorist attack is confronted by a local lad who sees things differently. But seeing things differently can be dangerous.
TUULIKKI
(Teemu Nikki) FI 2023, 14’
Tuulikki jest pełną życia, zakochaną młodą kobietą. Jednak matka Tuulikki nie spuszcza jej z oka. Zamyka dziewczynę w domu i chce w pełni kontrolować jej życie. Tuulikki nie zgadza się na uwięzienie, co sprawia, że relacja między matką a córką staje się coraz bardziej napięta.
Reżyserowi filmu, Teemu Nikki, zależało na tym, by widzowie współczuli obu bohaterkom. Mam nadzieję, że widzowie utożsamią się z postacią, z którą być może nie zwykli się identyfikować - podkreśla twórca w wywiadach.
| When a young woman, dominated by an over-protective mother plots her escape, their relationship dissolves into one of mutual suspicion.
VOICE ACTIVATED
(Steve Anthopoulos) AU 2022, 12’
By zrealizować ważną dostawę, jąkający się kwiaciarz musi współpracować z aktywowanym głosowo samochodem.
Reżyser filmu, Steve Anthopoulos, przyznaje że zrobił film Voice Activated by opowiedzieć o własnej drodze do akceptacji jąkania. W swoim życiu przeżył podobną sytuację, jak bohater filmu. Ten krótki film został zainspirowany moimi nieudanymi próbami komunikacji z aktywowanym głosem asystentem Apple Siri. Z powodu mojego jąkania, cały proces komunikacji był bardzo zabawny. Zacinałem się na jakimś słowie, a Siri źle je interpretowała lub przerywała mi. I choć wiedziałem, że Siri nie jest istotą czującą, miałem wrażenie, że kończy jej się cierpliwość - co było dla mnie całkiem zabawne.
| A florist with a stutter is forced to cooperate with a voice-activated car on the way to an important delivery.
YELLOW
(Elham Ehsas) GB/AF 2023, 13’
W kontrolowanym przez talibów Afganistanie, kobieta wchodzi do sklepu z chadari by kupić swoją pierwszą zasłonę na całe ciało, a także zmierzyć się z niepewną przyszłością.
Film został nakręcony w Kabulu (plenery) i Londynie (wnętrza sklepu). Przypomina o trudnej sytuacji afgańskich kobiet, których wolność i codzienna swoboda funkcjonowania jest coraz bardziej ograniczana. Chcę przypomnieć, że afgańskie dziewczęta i kobiety potrzebują naszej pomocy. Proszę, poszukajcie sposobu, w jaki wasza społeczność może udzielić pomocy, czy to pisząc do lokalnego polityka z prośbą o zaangażowanie się w szerszy dialog z talibami, czy też do organizacji charytatywnych, które mogą pomóc kobietom w moim kraju. Nie zapominajmy o kobietach w Afganistanie - apeluje reżyser, Elham Ehsas.
| In Taliban-controlled Afghanistan, a woman walks into a chadari store in Kabul to buy her first full-body veil and face an uncertain future.
ZWIASTUN ORYGINALNY: