Oscarowy weekend w KPB
OSCAROWY WEEKEND
w Kinie Pod Baranami
28 lutego-2 marca 2025

W Oscarowy weekend można obejrzeć wiele filmów, które w nocy z 2 na 3 marca rywalizować będą o prestiżowe nagrody w branży. To m.in. nominowana do trzynastu statuetek Emilia Pérez Jacquesa Audiarda, rywalizujący w aż dziesięciu kategoriach epicki obraz The Brutalist Brady’ego Corbeta i znakomicie skonstruowany thriller polityczny Konklawe Edwarda Bergera (osiem nominacji!), ukazujący kulisy funkcjonowania kościoła. O osiem statuetek rywalizuje także Kompletnie nieznany Jamesa Mangolda - filmowy portret jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. Cztery nominacje w kategoriach technicznych otrzymał horror Nosferatu, w którym Robert Eggers na nowo opowiada historię tytułowego wampira.
W Oscarowy weekend będzie można nadrobić także bardziej kameralne tytuły, które mogą opuścić Los Angeles ze złotymi statuetkami. Brazylijski dramat I’m Still Here Waltera Sallesa (trzy nominacje) to przejmująca opowieść o kobiecie, rzucającej wyzwanie reżimowi. Animacja Flow Gintza Zilbalodisa (dwie nominacje) to przypowieść o międzygatunkowej solidarności w obliczu środowiskowej katastrofy. Nominowany w kategorii Najlepsze zdjęcia film Maria Callas za pomocą oryginalnych środków stara się zbudować portret wielkiej operowej divy, natomiast doceniony za scenariusz dramat September 5 Tima Fehlbauma przypomina wstrząsającą historię ataku terrorystycznego z 1972 roku z perspektywy dziennikarzy relacjonujących to wydarzenie.
Ponadto w sobotę, 1 marca, w auli Akademii Sztuk Pięknych będzie ostatnia okazja by przed Oscarami zobaczyć Dziewczynę z igłą Magnusa von Horna - polsko-duńsko-szwedzką produkcję, nominowaną w kategorii Najlepszy film międzynarodowy.
W ramach Oscarowego weekendu odbędą się także kolejne pokazy OSCAR NOMINATED SHORTS, czyli dziesięciu krótkich metraży, które uzyskały nominacje w kategoriach: Najlepszy krótkometrażowy film animowany i Najlepszy krótkometrażowy film aktorski. Projekcje odbędą się 28 lutego (fabuły) i 1 marca (animacje).
O FILMACH:

49. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - wygrana:
Nagrody Specjalne: Nagroda Dziennikarzy (Magnus von Horn), Nagroda Jury Młodzieżowego (Magnus von Horn), Nagroda Sieci Kin Studyjnych (Magnus von Horn), Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą (Magnus von Horn)
Nagrody Indywidualne: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca (Trine Dyrholm), Najlepsze zdjęcia (Michał Dymek), Najlepsza muzyka (Puce Mary), Najlepsza scenografia (Jagna Dobesz), Nagroda za reżyserię obsady filmu pełnometrażowego (Magnus von Horn - Tanja Grunwald), Najlepsze kostiumy (Małgorzata Fudala)
Srebne Lwy (Magnus von Horn, Malene Blenkov, Mariusz Włodarski)
MFF w Cannes 2024 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Magnus von Horn)
Europejska Akademia Filmowa 2024 - wygrana: Najlepszy europejski kompozytor roku (Puce Mary), Najlepszy europejski scenograf roku (Jagna Dobesz)
Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy film nieanglojęzyczny
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film międzynarodowy (Magnus von Horn)
Dziewczyna z igłą to porażający dramat psychologiczny, a jednocześnie thriller noir i połączenie mrocznej baśni z neorealistyczną przypowieścią.
Akcja filmu, wyróżniającego się mistrzowskimi, czarno-białymi kadrami autorstwa Michała Dymka (IO), rozgrywa się tuż po pierwszej wojnie światowej w Kopenhadze. Karoline, młoda pracownica fabryki (w tej roli magnetyczna, znana z Godland i Holiday Victoria Carmen Sonne) wdaje się w romans z zamożnym właścicielem zakładu. Dziewczyna zachodzi w ciążę, ale przez mezalians ląduje na bruku. Wtedy poznaje Dagmar (znakomita Trine Dyrholm), właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej.
Duńsko-polska koprodukcja okazała się wydarzeniem tegorocznego konkursu głównego festiwalu w Cannes. Dopracowany w każdym detalu, elegancki film został doceniony przez widzów i krytyków i jest kolejnym dowodem niezwykłego talentu i odwagi reżysera.
EMILIA PÉREZ | EMILIA PÉREZ
(Jacques Audiard) FR/US/MX 2024, 133’

MFF Cannes 2024: Nagroda Jury, Nagroda aktorska (Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Adriana Paz)
EnergaCamerimage 2024: Brązowa Żaba
BAFTA: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldaña), Najlepszy film nieanglojęzyczny
Europejskie Nagrody Filmowe 2024 - nominacje: Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Aktorka (Karla Sofía Gascón)
Złote Globy 2025: Najlepsza komedia lub musical, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldaña), Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsza piosenka - "El Mal", (wyk. Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Camille)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Karla Sofía Gascón), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldaña), Najlepszy reżyser (Jacques Audiard), Najlepszy scenariusz adaptowany (Jacques Audiard, Thomas Bidegain), Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza muzyka (Camille, Clément Ducol), Najlepsza piosenka ("El Mal", wyk. Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Camille), Najlepsza piosenka ("Mi Camino", wyk. Selena Gomez, Edgar Ramírez), Najlepsze zdjęcia (Paul Guilhaume), Najlepszy dźwięk (Cyril Holtz, Erwan Kerzanet), Najlepszy film międzynarodowy (Jacques Audiard), Najlepszy montaż (Juliette Welfling)
Adwokatka Rita (Zoe Saldaña) jest rozczarowana prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Pewnego dnia bohaterka dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. Emilia Pérez przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.

Złote Globy 2025 - wygrana: Najlepszy film animowany
Europejska Akademia Filmowa 2024 - nominacja: Najlepszy europejski film roku (Gints Zilbalodis, Gregory Zalcman, Matīss Kaža, Ron Dyens)
Europejska Akademia Filmowa 2024 - wygrana: Najlepszy film animowany (Gints Zilbalodis, Matīss Kaža)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film animowany, Najlepszy film międzynarodowy
Kot przyzwyczajony jest do spędzania dni we własnym towarzystwie. Wydreptuje swoje kocie ścieżki i śpi w ulubionych miejscach w domu, który, choć pełny śladów ludzkiej obecności, zdaje się należeć już tylko do niego… Jednak do czasu.
Gdy tajemnicza powódź pochłania znany kotu świat, jedynym schronieniem przed wielką falą staje się stara, drewniana łódź. Szansę na przetrwanie znajdują w niej również inni – kapibara, ptak, lemur i pies – wśród których kocia natura i niezależność są wystawiane na próbę. Dryfując przez mistyczne, zalane wodą krajobrazy, zwierzęta wspólnie mierzą się z grozą żywiołu i coraz to większymi wyzwaniami. Niebezpieczna żegluga powoli zamienia się w symboliczną podróż, w której każdy przechodzi przemianę charakteru i odkrywa w sobie nowe rodzaje wrażliwości. Kibicując tej nietuzinkowej grupie towarzyszy w ich przygodzie, sami stajemy się częścią załogi.

Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Fernanda Torres), Najlepszy film międzynarodowy
Złote Globy 2025 - wygrana: Najlepsza aktorka w dramacie (Fernanda Torres)
MFF w Wenecji 2024 - wygrana: Nagroda Festiwalowa - Najlepszy scenariusz (Heitor Lorega, Murilo Hauser), Nagrody Specjalne - Nagroda Katolickiej Organizacji Kinematografii i Sztuki Audiowizualnej (SIGNIS), Nagroda Zielona Kropla ('Green Drop')
I’m Still Here to film w reżyserii Waltera Sallesa (Dzienniki motocyklowe) na podstawie scenariusza Murilo Hausera i Heitora Loregi, opartego na wspomnieniach Marcelo Rubensa Paivy. Akcja filmu ma miejsce w Rio de Janeiro na początku lat 70-tych podczas dyktatury wojskowej.
W roli głównej, Eunice Paivie, zobaczymy: Fernandę Torres. Eunice prowadzi szczęśliwy dom dla swoich dzieci. Pewnego dnia mąż, Rubens Paiva (Selton Mello), zostaje aresztowany. Eunice wraz z grupą przyjaciół próbują ustalić co się stało z jej mężem. Staje twarzą w twarz z terrorem dyktatury.
KOMPLETNIE NIEZNANY | A COMPLETE UNKNOWN
(James Mangold) US 2024, 140’

Critics Choice Awards 2025 - nominacje: Najlepszy aktor (Timothée Chalamet), Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Edward Norton)
Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy aktor w dramacie (Timothée Chalamet), Najlepszy film - dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy (Edward Norton)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Timothée Chalamet), Najlepszy aktor drugoplanowy (Edward Norton), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Monica Barbaro), Najlepszy reżyser (James Mangold), Najlepszy scenariusz adaptowany (James Mangold, Jay Cocks), Najlepsze kostiumy (Arianne Phillips), Najlepszy dźwięk (Donald Sylvester, Paul Massey, Tod A. Maitland)
Film Jamesa Mangolda Kompletnie nieznany opowiada prawdziwą historię jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. W tej roli występuje Timothée Chalamet, który wykonuje również wszystkie piosenki artysty pojawiające się w filmie.
Nowy Jork, początek lat sześćdziesiątych XX w. Do West Village przybywa nikomu nieznany, obdarzony niezwykłym muzycznym talentem 19-latek z Minnesoty, by spotkać się ze swoim idolem, Woodym Guthriem. Początkowo związuje się z sceną folkową, ale stopniowo uniezależnia się od jej wpływów, poszukując własnego oryginalnego stylu. Nie chcąc zostać zaszufladkowany, dokonuje kontrowersyjnego wyboru, który zrewolucjonizuje cały muzyczny świat.
KONKLAWE | CONCLAVE
(Edward Berger) US 2024, 121’

MFF w San Sebastián 2024 - nominacja: Złota Muszla - Udział w konkursie głównym (Edward Berger)
MFF w Toronto 2024 - nominacja: Nagroda Festiwalowa w sekcji 'Prezentacje Specjalne' - Udział w sekcji (Edward Berger)
Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Ralph Fiennes), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Isabella Rossellini), Najlepszy reżyser (Edward Berger), Najlepsza muzyka Volker Bertelmann
Złote Globy 2025 - wygrane: Najlepszy scenariusz (Peter Straughan)
BAFTA 2025 - wygrana: Najlepszy film, Najlepszy film brytyjski, Najlepszy scenariusz adaptowany (Peter Straughan), Najlepszy montaż (Nick Emerson)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Ralph Fiennes), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Isabella Rossellini), Najlepszy scenariusz adaptowany (Peter Straughan), Najlepsza muzyka (Volker Bertelmann), Najlepsza scenografia (Cynthia Sleiter, Suzie Davies), Najlepsze kostiumy (Lisy Christl), Najlepszy montaż (Nick Emerson)
Fascynujący thriller Edwarda Bergera, twórcy nagrodzonego 4 Oscarami Na Zachodzie bez zmian, który przenosi widzów w samo serce Watykanu.
Po śmierci znienawidzonego w Watykanie papieża, kardynałowie z całego świata zjeżdżają się na konklawe, by wybrać nowego przywódcę Kościoła. Obradom przewodzi kardynał Lawrence, który ma za zadanie jedynie czuwać nad ich sprawnym przebiegiem. Jednak, gdy zaostrza się walka dwóch wrogich frakcji, a na jaw zaczynają wychodzić kompromitujące tajemnice ich kandydatów, Lawrence staje przed dylematem. Zachować bezstronność i pozwolić wybrać osobę niegodną? Czy wbrew zasadom zaangażować się po jednej ze stron? A może poszukać trzeciego rozwiązania? Okazja nadarza się, gdy tuż przed rozpoczęciem głosowania wśród obradujących pojawia się nikomu nieznany kardynał Benitez, tajemniczy współpracownik nieżyjącego papieża. Kim jest? Kto za nim stoi? Jaki ma cel? Czy instytucję Kościoła czeka wstrząs, jakiego nie było w historii?
MARIA CALLAS | MARIA
(Pablo Larrain) CL/DE/IT 2024, 125’

Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepsza aktorka w dramacie (Angelina Jolie)
MFF w Wenecji 2024 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Pablo Larraín)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepsze zdjęcia (Edward Lachman)
Nagrodzona Oscarem Angelina Jolie jako Maria Callas - nazywana „primadonną stulecia”, najsłynniejsza i najbardziej uwielbiana śpiewaczka operowa świata. To zahaczający o najważniejsze momenty w życiu diwy film o wielkich miłościach: do mężczyzn, do kariery, do śpiewu. Nagrodzona owacjami na stojąco podczas światowej premiery na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji Maria Callas została wyreżyserowana przez specjalistę od ekranizacji kobiecych biografii Pablo Larraína, nagradzanego w Cannes i Berlinie twórcy obrazów Jackie o Jacqueline Kennedy oraz Spencer pokazującego historię księżnej Diany.
Podczas swoich ostatnich dni, mieszkająca w Paryżu lat 70-tych XX wieku Maria Callas wyobraża sobie i przeżywa na nowo burzliwą, piękną i tragiczną historię swojego życia. To wspomnienia największej śpiewaczki operowej świata, które pełne są miłosnych uniesień, brawurowych występów, obecności na najbardziej ekskluzywnych salonach i poznawania najwybitniejszych osobistości tamtych czasów. Znajdzie się tu miejsce na historię miłosną z Arystotelesem Onassisem – jednym z najbogatszych ludzi tamtego okresu czy spotkanie z Johnem F. Kennedym. To historia kobiety niezwykle pewnej siebie, ale równocześnie niewyobrażalnie wrażliwej.

Oscary 2025 - nominacje: Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza scenografia (Beatrice Brentnerova, Craig Lathrop), Najlepsze kostiumy (Linda Muir), Najlepsze zdjęcia (Jarin Blaschke)
Najnowsze dzieło Roberta Eggersa to gotycka i stylowa opowieść o obsesji między nawiedzoną młodą kobietą, a przerażającym, zauroczonym nią wampirem. W długo oczekiwanym filmie Eggersa występują: Bill Skarsgård, Nicholas Hoult, Lily-Rose Depp, Aaron Taylor-Johnson, Emma Corrin, Ralph Ineson, Simon McBurney i Willem Dafoe. Nosferatu Roberta Eggersa to reinterpretacja klasycznego niemego horroru Nosferatu – symfonia grozy z 1922 roku.

Oscary 2025 - nominacja: Najlepszy scenariusz oryginalny (Alex David, Moritz Binder, Tim Fehlbaum)
Film Independent Spirit Awards 2025: Najlepszy montaż (Hansjörg Weißbrich)
September 5 ukazuje decydujący moment, który na zawsze zmienił sposób relacjonowania wydarzeń w mediach. To trzymające w napięciu kino ukazujące pracę dziennikarzy telewizyjnych od kuchni, stawiające pytania o etykę i odpowiedzialność dziennikarską.
Akcja filmu rozgrywa się podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku i opowiada o amerykańskim zespole transmisyjnym, który szybko dostosował się do relacjonowania na żywo aktu terrorystycznego, jaki miał miejsce w olimpijskiej wiosce. September 5 zapewnia nowe spojrzenie na transmisję na żywo, którą w tamtym czasie oglądało około miliard ludzi.
W centrum historii znajduje się Geoff (John Magaro), młody i ambitny producent, który stara się udowodnić swoją wartość szefowi - legendarnemu dyrektorowi telewizji Roone'owi Arledge'owi (Peter Sarsgaard). Nieoczekiwanie przejmuje on stery relacji na żywo, w czym pomaga mu jego mentor Marvin Bader (Ben Chaplin) i niemiecka tłumaczka Marianne (Leonie Benesch). Rozprzestrzeniają się sprzeczne informacje, zmieniają się narracje. Czas mija, a życie zakładników wisi na włosku. Tymczasem Geoff zmaga się z trudnymi decyzjami i konfrontuje się z własnym kompasem moralnym. Jak relacjonować taką sytuację, jeśli sprawcy chcą być w centrum uwagi?
THE BRUTALIST | THE BRUTALIST
(Brady Corbet) US/HU/GB 2024, 215’

Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy aktor drugoplanowy (Guy Pearce), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Felicity Jones), Najlepszy scenariusz, Najlepsza muzyka
Złote Globy 2025 - wygrane: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Adrien Brody), Najlepszy reżyser
MFF w Wenecji 2024: Nagroda Arca Cinemagiovani, Srebrny Lew - Najlepszy reżyser, Nagroda FIPRESCI
EnergaCamerimage 2024: Srebrna Żaba
BAFTA 2025 - wygrana: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Adrien Brody), Najlepszy reżyser (Brady Corbet), Najlepsze zdjęcia (Lol Crawley), Najlepsza muzyka (Daniel Blumberg)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Adrien Brody), Najlepszy aktor drugoplanowy (Guy Pearce), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Felicity Jones), Najlepszy reżyser (Brady Corbet), Najlepszy scenariusz oryginalny (Brady Corbet, Mona Fastvold), Najlepsza muzyka (Daniel Blumberg), Najlepsza scenografia (Judy Becker, Patricia Cuccia), Najlepsze zdjęcia (Lol Crawley), Najlepszy montaż (Dávid Jancsó)
Brady Corbet (Dzieciństwo wodza, Vox Lux) pokazuje, na czym dziś polega monumentalne kino. W nagrodzonym na festiwalu w Wenecji dramacie, który doprowadził obecnych tam dziennikarzy do wrzenia, amerykański reżyser nie boi się rozmachu. Śledząc tragiczne losy architekta László Tótha (Adrien Brody), podnosi wysoko głowę i przygląda się spektakularnym budynkom, które ten wznosi po przyjeździe do Stanów.
László długo czeka na uwięzioną w Europie żonę (Felicity Jones) i na spełnienie własnego amerykańskiego snu – choć udało mu się przeżyć Holocaust, nikt tu nie czeka na niego z otwartymi ramionami. Może tylko kuzyn, który próbuje wciągnąć Tótha do rodzinnego interesiku, a potem wyrzuca z domu. Architektowi udaje się jednak zachwycić bogacza z ambicjami (Guy Pearce): najpierw wysmakowaną formalnie biblioteką, a potem projektem budynku, na który nie są chyba gotowi ani ludzie, ani ich Bóg. Przywołując ducha Xanadu, przeklętej rezydencji obywatela Kane’a, Corbet udowadnia, że najgorsze piekło budujemy sami sobie na ziemi.
W czas trwania filmu (215 minut) wliczona jest 15-minutowa przerwa.
MAGICZNE CUKIERKI | MAGIC CANDIES
(Daisuke Nishio, Takashi Washio) JP 2024, 21’
W CIENIU CYPRYSU | IN THE SHADOW OF THE CYPRESS
(Shirin Sohani, Hossein Molayemi) IR 2023, 20’
WĘDRÓWKA CUDÓW | WANDER TO WONDER
(Nina Gantz, Stienette Bosklopper) NL/BE/FR/GB 2023, 13’
w Kinie Pod Baranami
28 lutego-2 marca 2025

Zanim w Los Angeles na czerwonym dywanie pojawią się pierwsze gwiazdy, zapraszamy w dniach 28 lutego - 2 marca na Oscarowy weekend! To trzy dni wypełnione projekcjami nominowanych do nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej tytułów. W repertuarze m.in. brazylijski dramat I’m Still Here, biograficzne filmy Maria Callas i Kompletnie nieznany oraz walczące o statuetki krótkie metraże, czyli OSCAR NOMINATED SHORTS.
W Oscarowy weekend można obejrzeć wiele filmów, które w nocy z 2 na 3 marca rywalizować będą o prestiżowe nagrody w branży. To m.in. nominowana do trzynastu statuetek Emilia Pérez Jacquesa Audiarda, rywalizujący w aż dziesięciu kategoriach epicki obraz The Brutalist Brady’ego Corbeta i znakomicie skonstruowany thriller polityczny Konklawe Edwarda Bergera (osiem nominacji!), ukazujący kulisy funkcjonowania kościoła. O osiem statuetek rywalizuje także Kompletnie nieznany Jamesa Mangolda - filmowy portret jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. Cztery nominacje w kategoriach technicznych otrzymał horror Nosferatu, w którym Robert Eggers na nowo opowiada historię tytułowego wampira.
W Oscarowy weekend będzie można nadrobić także bardziej kameralne tytuły, które mogą opuścić Los Angeles ze złotymi statuetkami. Brazylijski dramat I’m Still Here Waltera Sallesa (trzy nominacje) to przejmująca opowieść o kobiecie, rzucającej wyzwanie reżimowi. Animacja Flow Gintza Zilbalodisa (dwie nominacje) to przypowieść o międzygatunkowej solidarności w obliczu środowiskowej katastrofy. Nominowany w kategorii Najlepsze zdjęcia film Maria Callas za pomocą oryginalnych środków stara się zbudować portret wielkiej operowej divy, natomiast doceniony za scenariusz dramat September 5 Tima Fehlbauma przypomina wstrząsającą historię ataku terrorystycznego z 1972 roku z perspektywy dziennikarzy relacjonujących to wydarzenie.
Ponadto w sobotę, 1 marca, w auli Akademii Sztuk Pięknych będzie ostatnia okazja by przed Oscarami zobaczyć Dziewczynę z igłą Magnusa von Horna - polsko-duńsko-szwedzką produkcję, nominowaną w kategorii Najlepszy film międzynarodowy.
W ramach Oscarowego weekendu odbędą się także kolejne pokazy OSCAR NOMINATED SHORTS, czyli dziesięciu krótkich metraży, które uzyskały nominacje w kategoriach: Najlepszy krótkometrażowy film animowany i Najlepszy krótkometrażowy film aktorski. Projekcje odbędą się 28 lutego (fabuły) i 1 marca (animacje).
Szczegółowy harmonogram wyświetlania powyższych filmów dostępny jest w zakładce REPERTUAR.
O FILMACH:
DZIEWCZYNA Z IGŁĄ | THE GIRL WITH THE NEEDLE
(Magnus von Horn) PL/SE/DK 2024, 115'

49. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - wygrana:
Nagrody Specjalne: Nagroda Dziennikarzy (Magnus von Horn), Nagroda Jury Młodzieżowego (Magnus von Horn), Nagroda Sieci Kin Studyjnych (Magnus von Horn), Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą (Magnus von Horn)
Nagrody Indywidualne: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca (Trine Dyrholm), Najlepsze zdjęcia (Michał Dymek), Najlepsza muzyka (Puce Mary), Najlepsza scenografia (Jagna Dobesz), Nagroda za reżyserię obsady filmu pełnometrażowego (Magnus von Horn - Tanja Grunwald), Najlepsze kostiumy (Małgorzata Fudala)
Srebne Lwy (Magnus von Horn, Malene Blenkov, Mariusz Włodarski)
MFF w Cannes 2024 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Magnus von Horn)
Europejska Akademia Filmowa 2024 - wygrana: Najlepszy europejski kompozytor roku (Puce Mary), Najlepszy europejski scenograf roku (Jagna Dobesz)
Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy film nieanglojęzyczny
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film międzynarodowy (Magnus von Horn)
Dziewczyna z igłą to porażający dramat psychologiczny, a jednocześnie thriller noir i połączenie mrocznej baśni z neorealistyczną przypowieścią.
Akcja filmu, wyróżniającego się mistrzowskimi, czarno-białymi kadrami autorstwa Michała Dymka (IO), rozgrywa się tuż po pierwszej wojnie światowej w Kopenhadze. Karoline, młoda pracownica fabryki (w tej roli magnetyczna, znana z Godland i Holiday Victoria Carmen Sonne) wdaje się w romans z zamożnym właścicielem zakładu. Dziewczyna zachodzi w ciążę, ale przez mezalians ląduje na bruku. Wtedy poznaje Dagmar (znakomita Trine Dyrholm), właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej.
Duńsko-polska koprodukcja okazała się wydarzeniem tegorocznego konkursu głównego festiwalu w Cannes. Dopracowany w każdym detalu, elegancki film został doceniony przez widzów i krytyków i jest kolejnym dowodem niezwykłego talentu i odwagi reżysera.
EMILIA PÉREZ | EMILIA PÉREZ
(Jacques Audiard) FR/US/MX 2024, 133’

MFF Cannes 2024: Nagroda Jury, Nagroda aktorska (Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Adriana Paz)
EnergaCamerimage 2024: Brązowa Żaba
BAFTA: Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldaña), Najlepszy film nieanglojęzyczny
Europejskie Nagrody Filmowe 2024 - nominacje: Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Aktorka (Karla Sofía Gascón)
Złote Globy 2025: Najlepsza komedia lub musical, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldaña), Najlepszy film nieanglojęzyczny, Najlepsza piosenka - "El Mal", (wyk. Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Camille)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Karla Sofía Gascón), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Zoe Saldaña), Najlepszy reżyser (Jacques Audiard), Najlepszy scenariusz adaptowany (Jacques Audiard, Thomas Bidegain), Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza muzyka (Camille, Clément Ducol), Najlepsza piosenka ("El Mal", wyk. Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Camille), Najlepsza piosenka ("Mi Camino", wyk. Selena Gomez, Edgar Ramírez), Najlepsze zdjęcia (Paul Guilhaume), Najlepszy dźwięk (Cyril Holtz, Erwan Kerzanet), Najlepszy film międzynarodowy (Jacques Audiard), Najlepszy montaż (Juliette Welfling)
Adwokatka Rita (Zoe Saldaña) jest rozczarowana prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Pewnego dnia bohaterka dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. Emilia Pérez przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały.
FLOW | STRAUME
(Gintz Zilbalodis) FR/LV/BE 2024, 84'

Złote Globy 2025 - wygrana: Najlepszy film animowany
Europejska Akademia Filmowa 2024 - nominacja: Najlepszy europejski film roku (Gints Zilbalodis, Gregory Zalcman, Matīss Kaža, Ron Dyens)
Europejska Akademia Filmowa 2024 - wygrana: Najlepszy film animowany (Gints Zilbalodis, Matīss Kaža)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film animowany, Najlepszy film międzynarodowy
Kot przyzwyczajony jest do spędzania dni we własnym towarzystwie. Wydreptuje swoje kocie ścieżki i śpi w ulubionych miejscach w domu, który, choć pełny śladów ludzkiej obecności, zdaje się należeć już tylko do niego… Jednak do czasu.
Gdy tajemnicza powódź pochłania znany kotu świat, jedynym schronieniem przed wielką falą staje się stara, drewniana łódź. Szansę na przetrwanie znajdują w niej również inni – kapibara, ptak, lemur i pies – wśród których kocia natura i niezależność są wystawiane na próbę. Dryfując przez mistyczne, zalane wodą krajobrazy, zwierzęta wspólnie mierzą się z grozą żywiołu i coraz to większymi wyzwaniami. Niebezpieczna żegluga powoli zamienia się w symboliczną podróż, w której każdy przechodzi przemianę charakteru i odkrywa w sobie nowe rodzaje wrażliwości. Kibicując tej nietuzinkowej grupie towarzyszy w ich przygodzie, sami stajemy się częścią załogi.
I'M STILL HERE | I'M STILL HERE
(Walter Salles) BR/FR 2024, 137'

Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepsza aktorka pierwszoplanowa (Fernanda Torres), Najlepszy film międzynarodowy
Złote Globy 2025 - wygrana: Najlepsza aktorka w dramacie (Fernanda Torres)
MFF w Wenecji 2024 - wygrana: Nagroda Festiwalowa - Najlepszy scenariusz (Heitor Lorega, Murilo Hauser), Nagrody Specjalne - Nagroda Katolickiej Organizacji Kinematografii i Sztuki Audiowizualnej (SIGNIS), Nagroda Zielona Kropla ('Green Drop')
I’m Still Here to film w reżyserii Waltera Sallesa (Dzienniki motocyklowe) na podstawie scenariusza Murilo Hausera i Heitora Loregi, opartego na wspomnieniach Marcelo Rubensa Paivy. Akcja filmu ma miejsce w Rio de Janeiro na początku lat 70-tych podczas dyktatury wojskowej.
W roli głównej, Eunice Paivie, zobaczymy: Fernandę Torres. Eunice prowadzi szczęśliwy dom dla swoich dzieci. Pewnego dnia mąż, Rubens Paiva (Selton Mello), zostaje aresztowany. Eunice wraz z grupą przyjaciół próbują ustalić co się stało z jej mężem. Staje twarzą w twarz z terrorem dyktatury.
KOMPLETNIE NIEZNANY | A COMPLETE UNKNOWN
(James Mangold) US 2024, 140’

Critics Choice Awards 2025 - nominacje: Najlepszy aktor (Timothée Chalamet), Najlepszy film, Najlepszy aktor drugoplanowy (Edward Norton)
Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy aktor w dramacie (Timothée Chalamet), Najlepszy film - dramat, Najlepszy aktor drugoplanowy (Edward Norton)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Timothée Chalamet), Najlepszy aktor drugoplanowy (Edward Norton), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Monica Barbaro), Najlepszy reżyser (James Mangold), Najlepszy scenariusz adaptowany (James Mangold, Jay Cocks), Najlepsze kostiumy (Arianne Phillips), Najlepszy dźwięk (Donald Sylvester, Paul Massey, Tod A. Maitland)
Film Jamesa Mangolda Kompletnie nieznany opowiada prawdziwą historię jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. W tej roli występuje Timothée Chalamet, który wykonuje również wszystkie piosenki artysty pojawiające się w filmie.
Nowy Jork, początek lat sześćdziesiątych XX w. Do West Village przybywa nikomu nieznany, obdarzony niezwykłym muzycznym talentem 19-latek z Minnesoty, by spotkać się ze swoim idolem, Woodym Guthriem. Początkowo związuje się z sceną folkową, ale stopniowo uniezależnia się od jej wpływów, poszukując własnego oryginalnego stylu. Nie chcąc zostać zaszufladkowany, dokonuje kontrowersyjnego wyboru, który zrewolucjonizuje cały muzyczny świat.
KONKLAWE | CONCLAVE
(Edward Berger) US 2024, 121’

MFF w San Sebastián 2024 - nominacja: Złota Muszla - Udział w konkursie głównym (Edward Berger)
MFF w Toronto 2024 - nominacja: Nagroda Festiwalowa w sekcji 'Prezentacje Specjalne' - Udział w sekcji (Edward Berger)
Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Ralph Fiennes), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Isabella Rossellini), Najlepszy reżyser (Edward Berger), Najlepsza muzyka Volker Bertelmann
Złote Globy 2025 - wygrane: Najlepszy scenariusz (Peter Straughan)
BAFTA 2025 - wygrana: Najlepszy film, Najlepszy film brytyjski, Najlepszy scenariusz adaptowany (Peter Straughan), Najlepszy montaż (Nick Emerson)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Ralph Fiennes), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Isabella Rossellini), Najlepszy scenariusz adaptowany (Peter Straughan), Najlepsza muzyka (Volker Bertelmann), Najlepsza scenografia (Cynthia Sleiter, Suzie Davies), Najlepsze kostiumy (Lisy Christl), Najlepszy montaż (Nick Emerson)
Fascynujący thriller Edwarda Bergera, twórcy nagrodzonego 4 Oscarami Na Zachodzie bez zmian, który przenosi widzów w samo serce Watykanu.
Po śmierci znienawidzonego w Watykanie papieża, kardynałowie z całego świata zjeżdżają się na konklawe, by wybrać nowego przywódcę Kościoła. Obradom przewodzi kardynał Lawrence, który ma za zadanie jedynie czuwać nad ich sprawnym przebiegiem. Jednak, gdy zaostrza się walka dwóch wrogich frakcji, a na jaw zaczynają wychodzić kompromitujące tajemnice ich kandydatów, Lawrence staje przed dylematem. Zachować bezstronność i pozwolić wybrać osobę niegodną? Czy wbrew zasadom zaangażować się po jednej ze stron? A może poszukać trzeciego rozwiązania? Okazja nadarza się, gdy tuż przed rozpoczęciem głosowania wśród obradujących pojawia się nikomu nieznany kardynał Benitez, tajemniczy współpracownik nieżyjącego papieża. Kim jest? Kto za nim stoi? Jaki ma cel? Czy instytucję Kościoła czeka wstrząs, jakiego nie było w historii?
MARIA CALLAS | MARIA
(Pablo Larrain) CL/DE/IT 2024, 125’

Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepsza aktorka w dramacie (Angelina Jolie)
MFF w Wenecji 2024 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Pablo Larraín)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepsze zdjęcia (Edward Lachman)
Nagrodzona Oscarem Angelina Jolie jako Maria Callas - nazywana „primadonną stulecia”, najsłynniejsza i najbardziej uwielbiana śpiewaczka operowa świata. To zahaczający o najważniejsze momenty w życiu diwy film o wielkich miłościach: do mężczyzn, do kariery, do śpiewu. Nagrodzona owacjami na stojąco podczas światowej premiery na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji Maria Callas została wyreżyserowana przez specjalistę od ekranizacji kobiecych biografii Pablo Larraína, nagradzanego w Cannes i Berlinie twórcy obrazów Jackie o Jacqueline Kennedy oraz Spencer pokazującego historię księżnej Diany.
Podczas swoich ostatnich dni, mieszkająca w Paryżu lat 70-tych XX wieku Maria Callas wyobraża sobie i przeżywa na nowo burzliwą, piękną i tragiczną historię swojego życia. To wspomnienia największej śpiewaczki operowej świata, które pełne są miłosnych uniesień, brawurowych występów, obecności na najbardziej ekskluzywnych salonach i poznawania najwybitniejszych osobistości tamtych czasów. Znajdzie się tu miejsce na historię miłosną z Arystotelesem Onassisem – jednym z najbogatszych ludzi tamtego okresu czy spotkanie z Johnem F. Kennedym. To historia kobiety niezwykle pewnej siebie, ale równocześnie niewyobrażalnie wrażliwej.
NOSFERATU | NOSFERATU
(Robert Eggers) US 2024, 133’
Oscary 2025 - nominacje: Najlepsza charakteryzacja i fryzury, Najlepsza scenografia (Beatrice Brentnerova, Craig Lathrop), Najlepsze kostiumy (Linda Muir), Najlepsze zdjęcia (Jarin Blaschke)
Najnowsze dzieło Roberta Eggersa to gotycka i stylowa opowieść o obsesji między nawiedzoną młodą kobietą, a przerażającym, zauroczonym nią wampirem. W długo oczekiwanym filmie Eggersa występują: Bill Skarsgård, Nicholas Hoult, Lily-Rose Depp, Aaron Taylor-Johnson, Emma Corrin, Ralph Ineson, Simon McBurney i Willem Dafoe. Nosferatu Roberta Eggersa to reinterpretacja klasycznego niemego horroru Nosferatu – symfonia grozy z 1922 roku.
SEPTEMBER 5 | SEPTEMBER 5
(Tim Fehlbaum) DE/US 2024, 94'

Oscary 2025 - nominacja: Najlepszy scenariusz oryginalny (Alex David, Moritz Binder, Tim Fehlbaum)
Film Independent Spirit Awards 2025: Najlepszy montaż (Hansjörg Weißbrich)
September 5 ukazuje decydujący moment, który na zawsze zmienił sposób relacjonowania wydarzeń w mediach. To trzymające w napięciu kino ukazujące pracę dziennikarzy telewizyjnych od kuchni, stawiające pytania o etykę i odpowiedzialność dziennikarską.
Akcja filmu rozgrywa się podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku i opowiada o amerykańskim zespole transmisyjnym, który szybko dostosował się do relacjonowania na żywo aktu terrorystycznego, jaki miał miejsce w olimpijskiej wiosce. September 5 zapewnia nowe spojrzenie na transmisję na żywo, którą w tamtym czasie oglądało około miliard ludzi.
W centrum historii znajduje się Geoff (John Magaro), młody i ambitny producent, który stara się udowodnić swoją wartość szefowi - legendarnemu dyrektorowi telewizji Roone'owi Arledge'owi (Peter Sarsgaard). Nieoczekiwanie przejmuje on stery relacji na żywo, w czym pomaga mu jego mentor Marvin Bader (Ben Chaplin) i niemiecka tłumaczka Marianne (Leonie Benesch). Rozprzestrzeniają się sprzeczne informacje, zmieniają się narracje. Czas mija, a życie zakładników wisi na włosku. Tymczasem Geoff zmaga się z trudnymi decyzjami i konfrontuje się z własnym kompasem moralnym. Jak relacjonować taką sytuację, jeśli sprawcy chcą być w centrum uwagi?
THE BRUTALIST | THE BRUTALIST
(Brady Corbet) US/HU/GB 2024, 215’

Złote Globy 2025 - nominacje: Najlepszy aktor drugoplanowy (Guy Pearce), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Felicity Jones), Najlepszy scenariusz, Najlepsza muzyka
Złote Globy 2025 - wygrane: Najlepszy dramat, Najlepszy aktor w dramacie (Adrien Brody), Najlepszy reżyser
MFF w Wenecji 2024: Nagroda Arca Cinemagiovani, Srebrny Lew - Najlepszy reżyser, Nagroda FIPRESCI
EnergaCamerimage 2024: Srebrna Żaba
BAFTA 2025 - wygrana: Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Adrien Brody), Najlepszy reżyser (Brady Corbet), Najlepsze zdjęcia (Lol Crawley), Najlepsza muzyka (Daniel Blumberg)
Oscary 2025 - nominacje: Najlepszy film, Najlepszy aktor pierwszoplanowy (Adrien Brody), Najlepszy aktor drugoplanowy (Guy Pearce), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Felicity Jones), Najlepszy reżyser (Brady Corbet), Najlepszy scenariusz oryginalny (Brady Corbet, Mona Fastvold), Najlepsza muzyka (Daniel Blumberg), Najlepsza scenografia (Judy Becker, Patricia Cuccia), Najlepsze zdjęcia (Lol Crawley), Najlepszy montaż (Dávid Jancsó)
Brady Corbet (Dzieciństwo wodza, Vox Lux) pokazuje, na czym dziś polega monumentalne kino. W nagrodzonym na festiwalu w Wenecji dramacie, który doprowadził obecnych tam dziennikarzy do wrzenia, amerykański reżyser nie boi się rozmachu. Śledząc tragiczne losy architekta László Tótha (Adrien Brody), podnosi wysoko głowę i przygląda się spektakularnym budynkom, które ten wznosi po przyjeździe do Stanów.
László długo czeka na uwięzioną w Europie żonę (Felicity Jones) i na spełnienie własnego amerykańskiego snu – choć udało mu się przeżyć Holocaust, nikt tu nie czeka na niego z otwartymi ramionami. Może tylko kuzyn, który próbuje wciągnąć Tótha do rodzinnego interesiku, a potem wyrzuca z domu. Architektowi udaje się jednak zachwycić bogacza z ambicjami (Guy Pearce): najpierw wysmakowaną formalnie biblioteką, a potem projektem budynku, na który nie są chyba gotowi ani ludzie, ani ich Bóg. Przywołując ducha Xanadu, przeklętej rezydencji obywatela Kane’a, Corbet udowadnia, że najgorsze piekło budujemy sami sobie na ziemi.
W czas trwania filmu (215 minut) wliczona jest 15-minutowa przerwa.
CZŁOWIEK, KTÓRY NIE MÓGŁ MILCZEĆ | THE MAN WHO COULD NOT REMAIN SILENT
(Nebojša Slijepčević, Danijel Pek) HR 2024, 13’
(Nebojša Slijepčević, Danijel Pek) HR 2024, 13’

1993 rok, Bośnia i Hercegowina. Pasażerski pociąg zostaje zatrzymany przez siły paramilitarne w trakcie czystek etnicznych. Gdy niewinni cywile zostają wyciągnięci z wagonów, tylko jeden spośród 500 pasażerów ma odwagę, by przeciwstawić się zbrodni. Fabuła jest oparta na prawdziwych zdarzeniach, do których doszło na stacji kolejowej w Štrpci. W 2024 roku film zdobył Złotą Palmę w Cannes oraz Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszego filmu krótkometrażowego.
ANUJA | ANUJA
(Adam J. Graves, Suchitra Mattai) US 2024, 22’
(Adam J. Graves, Suchitra Mattai) US 2024, 22’

Utalentowana 9-letnia dziewczynka pracująca w fabryce odzieży otrzymuje niepowtarzalną szansę uczęszczania do szkoły. Musi podjąć trudną decyzję, która zaważy na jej przyszłości oraz na dalszych losach jej siostry. Jak wyjaśnia producentka wykonawcza filmu, Priyanka Chopra Jonas, ten piękny film rzuca światło na temat dotyczący milionów dzieci na całym świecie, które stoją przed niemożliwą decyzją pomiędzy przyszłością, której jeszcze nie widzą, a bezpośrednimi realiami ich teraźniejszości.
NIE JESTEM ROBOTEM | I'M NOT A ROBOT
(Victoria Warmerdam) BE/NL 2023, 22’
(Victoria Warmerdam) BE/NL 2023, 22’

Lara, producentka muzyczna, po serii nieudanych prób przejścia testu CAPTCHA zaczyna obsesyjnie zastanawiać się, czy przypadkiem nie jest robotem. Film stanowi refleksję nad ludzką świadomością, niezależnością i możliwością samostanowienia. Fabuła odnosi się do zaproponowanej przez Alana Turinga metody oceny zdolności maszyn do myślenia podobnego do ludzkiego. Współczesne testy CAPTCHA pomagają chronić sieć przed spamem i botami, wymagając od użytkowników rozwiązywania zagadek, które mają udowodnić, że nie są robotami.
TEN OBCY | A LIEN
(Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz) US 2023, 15’
(Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz) US 2023, 15’

Młoda para zmaga się ze skomplikowanym procesem imigracyjnym. Film ukazuje zmęczenie i lęk, które towarzyszą bohaterom na każdym kroku. Jeden fałszywy ruch może spowodować, że ich amerykański sen zamieni się w koszmar. Producent wykonawczy filmu, Adam McKay (laureat Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany do filmu Big Short), określił go jako „czyste filmowe napięcie”.
OSTATNI STRAŻNIK | THE LAST RANGER
(Cindy Lee, Darwin Shaw) RPA 2024, 28’
(Cindy Lee, Darwin Shaw) RPA 2024, 28’

Młoda Litha poznaje magię rezerwatu przyrody dzięki oddanej swej misji strażniczce. Po niespodziewanym ataku kłusowników bohaterki muszą zmierzyć się z niebezpiecznym zadaniem ocalenia białego nosorożca. To historia ludzkiego poświęcenia w imię ochrony środowiska, która toczy się wśród pięknych afrykańskich krajobrazów.
MAGICZNE CUKIERKI | MAGIC CANDIES
(Daisuke Nishio, Takashi Washio) JP 2024, 21’

Dzieci w parku nigdy nie zapraszają Dong-Donga do wspólnej zabawy, ale jemu to nie przeszkadza. Ma swoje szklane kulki i swój własny świat. Pewnego dnia kupuje torebkę kolorowych cukierków i kiedy zjada jednego, stara sofa zaczyna z nim rozmawiać. Ku zaskoczeniu bohatera, wszystko wokół - ludzie, zwierzęta i przedmioty - mają mu coś do powiedzenia. Z każdym cukierkiem Dong-Dong odkrywa nowe głosy, w tym własny.
W CIENIU CYPRYSU | IN THE SHADOW OF THE CYPRESS
(Shirin Sohani, Hossein Molayemi) IR 2023, 20’

Były kapitan cierpiący na zespół stresu pourazowego wychowuje samotnie córkę w skromnym domu nad morzem. Problemy ze zdrowiem psychicznym i bolesna przeszłość bohatera sprawiają, że trudno jest mu nawiązać kontakt z córką. Mimo głębokiej chęci bycia oddanym i troskliwym ojcem, weteran nie potrafi wypełnić swojej roli tak, jakby tego pragnął. Pewnego ranka ich życie zmienia się na zawsze. Niespodziewane zdarzenie może okazać się zarówno zwiastunem zmiany i nadziei, jak i dodatkowym ciężarem.
FUJ! | YUCK!
(Loïc Espuche, Juliette Marquet) FR 2024, 13’
(Loïc Espuche, Juliette Marquet) FR 2024, 13’

Léo uważa, że całowanie się jest najobrzydliwszą rzeczą na świecie. Fuj! Na obozie letnim wraz z przyjaciółmi naśmiewa się z całujących się par, lecz jednocześnie nie może od nich oderwać wzroku: zaraz przed pocałunkiem, usta młodych wybranków stają się różowe i błyszczące. Léo skrywa jednak sekret, którego będzie chronił za wszelką cenę: w rzeczywistości również bardzo chciałby spróbować całowania.
WĘDRÓWKA CUDÓW | WANDER TO WONDER
(Nina Gantz, Stienette Bosklopper) NL/BE/FR/GB 2023, 13’

W latach 80. Mary, Billybud i Fumbleton byli gwiazdami popularnego programu telewizyjnego dla dzieci. Po nagłej śmierci jego twórcy, bohaterowie zostają sami w studiu wśród niszczejących dekoracji i kostiumów. Aby nie zawieść swoich fanów postanawiają samodzielnie nagrywać kolejne, coraz bardziej dziwaczne odcinki. Głosu jednemu z bohaterów użyczył znany aktor Toby Jones. Film zdobył już ponad 40 nagród i miał swoją światową premierę na festiwalu filmowym w Wenecji.
PIĘKNI MĘŻCZYŹNI | BEAUTIFUL MEN
(Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande) BE/FR/NL 2023, 18’
(Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande) BE/FR/NL 2023, 18’

Trzej bracia udają się do Turcji, by przejść przeszczep włosów. Film ukazuje ich niepewność i kompleksy, które rosną wraz ze zbliżającą się datą zabiegu. Podróż bohaterów jest okazją do refleksji nad łącząca ich relacją oraz nad standardami piękna i męskości, do których aspirują.